• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

hoe tune ik een 50cc?

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
52 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 16 jan 2009 14:56

hallo,m
ik wil mijn tomos een beetje opvoeren.
of ik doe er een 65 cc op (van ixiltomos) en een 15 15.
maar dat lijkt me saai want dan is het erop zetten en rijden maar ik wil hem liever zelf een beertje tunen maar dan met een 50cc.

nou is mijn vraag: ik heb mijn 50 cc brom kop gevakt alleen als ik in de verbrandingskamee waar de bougie zit als ik die nog verder uitvboor gaat i dan nog hard of verliest ie power??
en mijn 50cc cilinder wil ik ook tunen.
ik wil van de cilnder de lucht inlaat, de benzine inlaat, en de uitlaat gat uitboren maar heeft dat zin of is het onzin om dat te doen en verlies ik daar mee alleen maar power?
en dan als dat allemaal zin zou hebben zou ik hem naar mijn voetbal trainer brenge want die doet alles met ijzer. die wilde hem voor ons uitboren en polijsten enzo. maar kan ik dit ook zelf??
en ik wil ook de ccarters uitvijlen maar hoe moet dat en heeft het zin?

alvast bedankt

mvg lars
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog


Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 16 jan 2009 15:41

iemand??
ik moet het zo snel mogelijk wete
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 16 jan 2009 15:47

je kunt je uitlaatpoort breder en hoger maken. niet te breed en je moet ervoor zorgen dat de zuigerslotjes niet over de poorten gaan. als je je uitlaatpoort hoger maakt, wordt ie hoogtoeriger. hij kan dus harder. maar je zult minderhard optrekken. je kunt je inlaat ook wat breder maken. je spoelpoorten vergroten kan ook maar daar kun je lastig bij komen.
en een tip. begin klein. neem een millimeter van wat je weg wilt halen en zie het verschil. niet gelijk dikke tune dingen maken want dan gaat het fout. (ik heb ervaring :') )

ben nog wat vergeten. als je iets gaat doen aan je bromkop, gaat het mis. als je in de kop gaat boren krijg je minder compressie en loopt je tos alleen maar kutter. vlak het af en meer niet.
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

ThomNec
Vaste forummer
Berichten: 216
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:40
Locatie: BEUNingen
  • Citeer

Berichtdoor ThomNec » 16 jan 2009 15:52

Je moet niet teveel vijlen ik ken iemand die had een brommer gekocht waarin teveel was gevijld:p hele nieuw cillinder erop
3 tomosjes gehad:

Tomos 1: snor 55km/h totall los
Tomos 2: Heineken met 65cc polini, yasuni c16 en ga zo maar door.. 90km/h verkocht
Tomos 3: Huidige rijdt 35 km/h en valt bijna uit elkaar
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 16 jan 2009 15:58

oke thanks maar hoe moet ik de inlaat maken moet ik hem dieper maken zeg maar?
en de uitlaat doe ik dan aalleen breder want meot goe trekken.
de spoelpoorten zitten die van de krukas nar de cilinder zeg maar??
die zijn toch via de izjkan niet in de cilinder uit te vijlen?
en hoe kan ik hem honen?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
steeksleutel
Pro Forummer
Berichten: 652
Lid geworden op: 26 jan 2007 19:17
Locatie: Oosthuizen (N-H)
  • Citeer

Berichtdoor steeksleutel » 16 jan 2009 16:06

Spoelkanalen in de cilinder zijn idd moeilijk. Wordt meestal met een haakse frees gedaan. Met een dremel of een vijl kom je er bijna niet bij.

In je eerste bericht stond iets over een lucht en een benzine inlaat. Dit is 1 poort. De benzine wordt door middel van je carberateur al gemengd met lucht en komt dus al gemengd door de inlaatpoort de cilinder binnen.

Als je de uitlaatpoort breder maakt moet je er goed opletten dat je niet zo breed gaat dat de slotjes van je zuigerveer over de poort gaan.
bekijk hier mijn oranje racertje:
viewtopic.php?t=5949&highlight=

En hier mijn sprinter
viewtopic.php?f=19&t=7186

Mijn Café Racer
viewtopic.php?f=11&t=10639
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 16 jan 2009 16:09

nee ik bedoel die gaten in de cilinder die bij de krukas zitten zeg maar dat van de lucht en benzine bij elkaar weet ik wel:P.
maar hoezo slotjes van de zuigerveren bedoel je de uiteindes van de zuigerveren die om dat pinnetje heen zitten?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 16 jan 2009 16:14

en moet je al die dingen van binnen uit doen??
kan de inlaat en uitlaat en spoelporrten niet van uit buiten zeg ma?
en moet ie dan eerst nog weer gehoond worden voor ik kn rijden??
zoja kan ik dat zelf en hoe?
en wat is dan ong de top? en trekt ie dan goed
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 16 jan 2009 17:52

Als jij de wand van je cilinder niet beschadigd en de randen van de poorten netjes afwerkt kun je best zonder te honen gaan rijden. Honen kan trouwens alleen met gietijzer cilinderwanden, daar moet je dus rekening mee houden. Zelf doen kan mits je er de benodigde slijpspullen hebt, die heb je niet dus moet je het laten doen. Kost je een paar tientjes.

Spoelpoorten zijn van buitenaf niet te bereiken met een vijl of dremel. Misschien is het verstandig om voor het tunen eens je cilinder van binnen te bekijken zodat je weet waar je het over hebt. Sowieso vind ik het onverstandig om onwetend aan de slag te gaan, kijk eens in het pro forum naar het literatuur topic. Begin maar eens wat te lezen zodat je weet hoe die brommer nou eigenlijk precies werkt. Alleen dan kun je je cilinder goed en netjes tunen.

Je kan wel een paar mm breder gaan maar eigenlijk loop je maar wat te gissen, dit gaat natuurlijk een keertje fout en dan kun je die cilinder wel in de kast leggen.
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 16 jan 2009 20:39

het is toch maar een reserve cilinder.
ik heb nu de uitlaat gat via de buiten kan uitgeboord en dan ging simpel.
nu ben ik bezig met de inlaat via buiten af want als je daar kijkt gaat het gat recht naar beneden en ik ben hem groter aan het maken.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 16 jan 2009 21:21

En hoe is de uitlaat nu dan? (Vorm/maten)
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 16 jan 2009 22:42

ik zag er een soort zwart achtig iets aan de buitten kan zitten (kan dit?)
en dat heb ik weg gehaalf en ziet er nu hetzelfde uit alleen wat breder.
de inlaat is nu ook groter,in de cilinder zitten 2 grote gaten van de inlaat op de uiteindes aan de kan van de carters zeg maar daar loopt het standaard al schuin aaf en dat heb ik nu nog groter gemaakt en breder.
en de spoelpoorten heb ik via buitaf ingeboord want kom er via de cilinder niet bij (weet iemand hoe ik dat ka doen zonder de cilinder te beschadigen??

miss ga ik hem nog laten hoonen enzo . maar als ik hem er nu zo die nu is erop zet met die getunde dingen hoe hard loopt ie dan? en trekt ie dan goed???

owja en polijsten is dat gwn met glaswol(ijzerdraad achtig spul) in je cilinder op en neer gaan??
en word ie daar sneller van?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 16 jan 2009 22:46

je kan het met staalwol doen. maar echt polijsten is toch wel met een pasta.
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 16 jan 2009 22:56

heeft het dan zin en trek die dan harder of niet
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 17 jan 2009 09:25

hoe breed kan ik die inlaat poorten maken? en hoe diep ?
als ik die cilinder ga polijsten met dat glaswol komen er dan geen krassen in de wand?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 17 jan 2009 11:25

Niemand hier kan jouw vertellen hoe die cilinder gaat lopen tot je fotos laat zien van je werk en wat poortmapjes maakt met maten erbij.

Ik moet zeggen dat ik het niet zo overtuigend vind klinken nog.
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 18 jan 2009 09:23

ik heb die cilinder bekeken en naar mijn iedee is ie goed gelukt.
maar ik heb hem er nu onder liggen en toen wilde ik kicken maar hij makte het geluid of ie niet vonkten.
dus ik draai de bougie eruit en kick op mijn cilinder maar hij vonkt super goed. maar hij maakt een dof geluid ofzow en dat is heel kort en meestal langer(weet niet hoe ik dat uit goe uit moet leggen)

weet iemand het probleem??
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 18 jan 2009 13:29

Heeft ie benzine? Compressie? Ontsteking op tijd? Carburatuer goed afgesteld (probeer ook eens de stationairschroef helemaal in te draaien)?

Waarop baseer je je conclusie dat het wel goed gelukt is? Maak nou maar eens een poortmap.
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 18 jan 2009 14:56

hij heeft meer compressie als mijn andere cilinder.
benzine weet ik niet bougie was nog niet nat.(of moet dat eerst doorkomen?)
de choke kon ik er gister niet afhalen dus dalijk kijke of het daar aan ligt. (kan het daaraan liggen)?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 18 jan 2009 18:35

Ga jij lekker de faq "me brommer start niet" lezen. Dan heb je ook nog eens zonder van te voren wat te meten in je cilinder zitten kutten dus de kans is groot dat hij nooit zal rijden.

Wil je hulp van mij hebben nog dan zul je eerst een poortmap moeten maken. Ik heb geen zin je vanalles voor te schotelen dat gewoon op het forum staat en zeker niet als je miss een rotte cilinder hebt gemaakt.

Doei.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
52 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.