- Welke model tomos heb je? : Tomos a35
Uit welk jaar komt de tomos ? : Volgens papieren 2004, maar bij bijzonderheden staat dat de brommer eerder in gebruik is genomen dan vermelde datum. Voor mij dus onbekend
Is het een snor of een brommer? : Bromfiets
Wanneer ontstond het probleem? : Welk? Heb er zoveel
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? : Setup
Wat is het probleem?
Tomos reed aardig, was eerst van een vriend van mij en zn netto-gewicht bedraagd 144 kg. Tomos had het best lastig en trok dus ook voor geen drol op. Ook het overschakelen van 1 naar 2 duurde uren. Als ik erop reed (73kg) trok hij vrij vlot weg maar voor mij nog niet snel genoeg. Heb hem dus overgekocht voor 150 euro, en hij kocht een Hyosung Rush. Een beetje marktplaats af lopen spurten en een 65cc airsal gevonden die maarliefst 800km gedraaid had. Zuiger/Veren en pistonpen/veertjes erbij en daarbij nog een 70cc puch hogedruk kop gekocht. Gister was dus een mooie dag om ereens aan te beginnen. Cilinderkop eraf gehaald en zag de bovenkant van de zuiger, helemaal zwart en de kop zat ook onder het roet. Toen met een hamer en schroevedraaier de cilinder eraf kunnen halen, en toen begon het. Roest aan mn tapeinden. Haalde de cilinder er dus af en krgggg, een bergje roest in mn blok, K*T-K*T-K*T. Bekeek de cilinder van binnen en de uitlaat poort zat voor 60% dicht met roet. Zuigerveren waren ook versleten want aan 1 kant van de zuiger zag de zuiger helemaal zwart van de verbranding. Nieuwe voetpakking eronder, nieuwe zuiger dus gemonteerd en de cilinder ff ingesmeerd met 10w/40 om hem ff te smeren. Cilinder dr op en originele 50cc pakking (de oude + nieuwe) ertussen. 70cc Puch HD-kop erop + een nieuwe 16mm Dell'orto carb+Ori Luchtfilter op het originele 12mm spruitstuk. Sproeier 84 zat er in (waarschijnlijk te groot) en heb daar in de plaats een maatje 60 gemonteerd (in mn 14/12 carb zat sproeier 53). Alles goed gemonteerd (behalve de uitlaat omdat die niet lekker pastte, zat er overigens dus wel op maar sloot niet goed af) en starten maar, startte in 1x (mét choke) maar had gelijk moeite het ding tegen te houden omdat hij uit zichzelf weg wou rijden. Als ik 20 meter had gereden viel hij uit en moest ik veel gas bijhouden om hem draaiende te houden. Hij lekte ook valse lucht bij de kop en een paar vrienden kwamen op het idee om de originele bromkop er weer op te zetten omdat de 70cc HD-Kop misschien krom zou zijn. Nu lekt hij trouwens nog valse lucht daarvandaan. Oude carter-olie eruit laten lopen, kwam overigens niet echt veel meer uit, geen heel flesje wat er 2 weken daarvoor is ingegaan, maar mn Tandwiel-keerring is lek dus het meeste zat wel op mn achtervelg). Heb daarna de GROENE koppelingsveer ingekort met 1,5 centimer en de koppelings segmenten van (kurk?!