Aangezien ik zelf nog niet helemaal snapte wat het vraagteken veertje nou precies was heb ik besloten om zelf wat te informeren en proberen duidelijker te maken.
Het vraagteken veertje vervangen
als eerste zorgt het vraagteken veertje ervoor zoals veel mensen al weten voor een vloeiende overgang van de 1e naar 2e versnelling.
OOK, wat veel mensen niet weten denk ik. Zorgt het vraagteken veertje voor dat de boel niet blokkeert als je achteruit gaat lopen.
1) Laat de olie uit de rechter carterkap lopen, dit doe je door onder het blok het moertje los te draaien. Hou er wel rekening mee dat de olie er gelijk uit komt, dus hou er een bakje of bekertje onder.
2)Haal de rechter carterkap eraf. Dit doe je door alle imbusjes eruit te draaien. Meestal gaat dit wat zwaar, probeer er dan met een hamer op de imbus te meppen indien de de boutjes al tijdje in zitten. Als je de carterkap eraf hebt gehaald. kijk dan uit voor alle ringetjes en
kijk goed hoe alles zat.
3) Je ziet nu de versnellingsbak en de koppeling voor je. doe een zuigerstop in het bougiegat zodat de zuiger (dus koppeling) blokkeert en je met de sleutel de moer voor de koppeling kan los draaien (koppeling = meest rechtse ding op foto.)
4)Heb je de koppeling los gedraait. dan kan je deze verwijderen, door hem gewoon eraf te trekken. Nou kan je niet de 2 tandwielen zomaar los halen. dit moet gebeuren door of de segeringen voor de meest linkse tandwiel op de vorige foto eraf te halen OF de kickstart eraf te halen zodat je de hele as meeneemt. Trek nou beide tandwielen er een
beetje uit. Dan haal je de 2 middelste tandwielen eruit.
5) nu kijk je aan de achterkant van het tandwiel en zie je een soort staafje met een kopje zitten.
6)pak het vraagteken veertje
7) Zet deze er zo op dat hij in het gaatje op de foto zit en voor het kleine spijkertje

Zet nou alles terug in de omgekeerde volg orde. kijk wel goed of het dingetje achter het linkse tandwiel goed zit.