Gisteren ben ik wreed aan de slag gegaan en heb meer als 5 uur arbeid er aan gehad.
Het probleem is/was als volgt.
Ten eerste maakte ik de carterkap open, koppeling eraf, daar zag ik het 1e probleem al; de koppelingsveer was er tussen uit gesprongen.
Deze is netjes weer gemonteerd en de carterkap er weer opgezet.
Toen ik 'm ging starten stond ie alsnog in zijn 'vrij' , maar toen ik even heel goed ging nadenken (kep in totaal wel 8 keer de beide carters geopend om te zien wat voor probleem het was) en toen kwam ik tot het idee om eens bij het voortandwiel (ketting) te kijken.
Toen ik het tandwiel eraf haalde (zat gewoon goed vast) zag ik dat de middelste tandjes (waar die zich mee vast klemt) van het tandwiel door en door versleten waren, het tandwiel is net een maand nieuw en is er opgezet door de bromboer omdat ik er toen geen zin in had, lekkere zaak dus.
Ik zag ook gelijk dat dezelfde tandwiel de middenvertanding van mijn blok ook gemolt heeft, hier ben ik zeker niet tevreden mee en ga de bromfietsspecialist aanspreken op dit geval.
Een set middenvertanding had ik gelukkig nog liggen en deze gemonteerd in het blok, evenals een donor tandwiel.
Alles is weer gemonteerd en rijd super
Wel heb ik ineens prestatie verlies door de nieuwe koppelings delen, dit scheelt ruim 5km.
Ook vind ik het vaag dat mijn brommer normaal overschakeld, maar er geen vraagtekenveertje inzit 