Nu beginnen we aan het tijdstip van de ontsteking.
Kijk eerst of hij niet toevallig al op tijd staat.
Dit doe je met de schuifmaat.
Je schuift de schuifmaat open en stopt de pen van de schuifmaat in het bougiegat. De schuifmaat moet je tegen de cilinder aan drukken, en de pin die uit de schuifmaat komt, in de cilinder dukken. Nu draai je twee keer rustig! aan het vliegwiel. Dan heb je met je schuifmaat het bovenste dode punt opgemeten ten opzichte van de cilinderkop. Lees de waarde af op de schuifmaat. Stel je vind hier 33mm.
Dan ga je de schuifmaat zo verschuiven dat er 0.8mm bijop komt. Je hebt dan dus 33.8mm.
Dit is voor de voorontsteking.
De 0,8 kan verschillen per cilinder:
Cilinder Milimeters voorontsteking
Standaard 50cc 1,5 - 1,7
Dan draai je het vliegwiel tot je zuiger helemaal onderin zit en steek je de schuifmaat weer in het bougiegat. Hierbij kan je de schuifmaat het best vastzetten met zo’n wieletje aan de zijkant van de achuifmaat.
Draai dan heel voorzichtig aan het vliegwiel tot je de schuifmaat voelt bewegen.
Op dit moment moeten de contactpunten open gaan.
Gebeurt dit precies op het goede moment, ben je een gelukkig man.
Gebeurt dit niet op dit moment. Dan ben je nog even bezig..
Haal eerst het vliegwiel eraf. Draai de middelste moet van je vliegwiel met behulp van het pijpje. Het vliegwiel kan je blokkeren aan de rechterkant van het vliegwiel door er een schroevendraaier door te steken.
Draai dan de vliegwieltrekker in het midden van het vliegwiel en haal hem eraf.Je ziet 3 bevestigingsbouten van de grondplaat. Dit zijn er soms ook wel 2 of soms 4???
Deze kan je ietsje losser draaien tot de grondplaat draaibaar is.
Moet de ontsteking vroeger (dus meer voorontsteking) dan draai je de grondplaat linksom, moet de ontsteking later dan draai je de grondplaat rechtsom. Dit hoeft maar een klein beetje, een millimeter kan soms al verschil betekenen. Het is echt een kwestie van proberen..
Draai dan de grondplaat weer vast en druk het vliegwiel er weer op..
Controleer nu of de ontsteking optijd staat.
Staat hij nu optijd, ben je klaar. Zo niet, dan moet je de grondplaat weer iets draaien.. probeer het niet af te raffelen maar doe het echt goed.. het kost dan wel wat tijd maar straks heb je er plezier van. Dus gewoon net zo vaak proberen tot hij goed staat.
Misschien moet je iemand anders vragen dit voor je te doen, ik denk eerlijk gezegd niet dat jij hier tot in staat bent. Ik heb je aangewezen vanaf waar er word uitgelegd hoe je de ontsteking optijd zet en nog begrijp je het niet.
Er staat echt letterlijk wat je moet doen en hoe dus ik ga je nu ook niet meer helpen.