Geachte Vinzür,
In reactie op je allereerste bericht het volgende. Ik lees 2 problemen.
1. Hij loopt niet stationair.
Om te beginnen. Bij je andere Tomos had je zo`n vergelijkbaar probleem. Toen je daar een andere carburateur op plaatste was het probleem over. Wel, …. mocht het probleem echt hetzelfde zijn, dan is het toch duidelijk en klaar dat je het huidige probleem in de carb. moet zoeken. Vraag: Wat voor sproeier zit er in ?
Uit eigen ervaring weet ik dat naarmate de sproeier groter wordt (uitgaande van 50 en dan oplopend) je de stationair stelschroef steeds verder in moet draaien.
[Je draait in wezen alleen maar de gasschuif omhoog ]
En waarom is dat nou; Wel simpel…. door de grotere sproeier verandert de benzine \ lucht verhouding. En wel zo dat het benzinepercentage te hoog wordt. Dus,…… er moet lucht bij. Want met dat hoge benzine-percentage komt dat mengsel niet tot ontsteking. Dus hij doet het nooit. Doe je er nou gewoon wat lucht bij, …dan gaat het weer een beetje.
Maar even terug naar het begin, hij loopt niet stationair.
Er bestaat een stationair circuit in een carburateur, zei het dat het bij de 9/14 carb. van Tomos minuscuul is. Maar toch… Heb je wel eens naar dat kleine gaatje ( ± 0,4 mm) onderaan de mengbuis gekeken ? (Kan je zien zitten als je de carb. in kijkt vanaf de spruitstuk kant)
De mengbuis is dat messing buisje wat vertikaal door je carb. heen loopt en waar halverwege 2 gaatjes in zitten. (die sproeien benzine de spruit in als je rijdt.)
Als dat hele kleine gaatje dicht zit (En dat is absoluut niet nieuw). Dan zal hij in geen 100 jr stationair lopen. Prik het even VOORZICHTIG door met een kopspeldje of een haar van een staalborstel. Nog beter is een flexibele laspit raggertje. (Doch dat zal bij weinige in de gereedschap kist liggen)
Aanvullend, hij kan er door uitvallen, VERMITS, je tijdens het rijden je gas helemaal dicht doet. [ Je komt bij een verkeerslicht aan o.i.d. ]
Doch als je tijdens het rijden het gas aanhoud en hij valt dan totaal stil (stopt er mee). Dan heeft het niet met het stationair gaatje te maken.
En zo rollen we in het tweede probleem. Stel dat hij er mee uitscheidt als je normaal rijdt.
Kan je hem dan na een korte tijd weer aantrappen ?
En dan rijdt hij weer een stuk en dan stopt hij weer ?
Als er een andere buitentemperatuur is, maakt dat ook enigszins verschil ? (in looptijd)
Als alles goed afgesteld is, dan slaat je Tomos bij de 2e trap aan. [Als het koud is of hij de hele nacht stil gestaan heeft. Wel met choke natuurlijk ]
Mocht dat niet het geval zijn, dan mankeert er iets aan je benzine \ lucht verhouding. Klaar.
En als hij warm is:
Één lichte trap en hij loopt.
Maar goed stel dat je dat allemaal voor elkaar hebt dan heb je nog het probleem dat hij na een paar kilometer er mee stopt. Mogelijk gaat hij zelfs iets harder rijden voor hij er mee uitscheid. Wel …. dan stopt gewoon je benzine toevoer.
Een heel smerig probleempje. Je kan je er helemaal rot naar zoeken. Maar het is heel simpel en logisch. [Ook 2x gehad in mijn leven, waarvan 1x met mijn huidige Tomosje (en ook niet gelijk door wat er aan de hand was)]
Wat is er aan de hand: Je trekt een vacuüm in je tank. Daar door is er geen normale luchtdruk in je tank, dus de benzine stroomt niet meer het benzine slangetje in.
Oplossing: (Heb ik ook gedaan) Boor een gaatje, van maximaal 1½mm, in je tankdop.
Vanaf de zijkant natuurlijk, want bovenop lijkt mij niet zo gepast.
Waar het originele doorgangetje zit heb ik niet kunnen vinden, anders had ik dat natuurlijk gangbaar gemaakt.
Verder door de reactie`s gekeken hebbende mijn volgende reactie`s:
Zet je ontsteking eens wat vroeger. [ Iets voorbij de Bromstand, (ankerplaat rechtsom draaien)
Wat betreft de oliekering; Ik wil best aanvaarden dat zo`n situatie aanwezig is, maar …….
Als hij er net in zit en hij zou lekken, dan zou je toch zeggen dat die oliekering niet met aandacht gemonteerd is. (Wat is er nou simpeler als een kering op zijn plaats tikken )
En dan nog iets: Ik lees dat wel eens meer dat een kering lekt. Het zal wel…denk ik dan. Doch ik ben dat bij mij zelf in 45jr nog niet tegen gekomen. Maar wat niet is kan nog komen.
Tot zover mijn “korte” reactie die in mij op kwam. Met vriendelijke groet verblijf ik,