Berichtdoor C. van Klaveren » 14 jan 2009 15:09
Bij deze de reactie
Gewaardeerde @lan en andere,
Ja zeker zijn er andere oplossingen. Wel 10 … en ik kan ze aangeven ook, doch er zit altijd zelfwerkzaamheid aan vast. Maar om de 15 mm carburateur en de “snelle’ uitlaat beter uit de verf te laten komen is een afgeslepen kop en een vervroegde ontsteking een goede opstap in het vergroten van het vermogen.
Natuurlijk kan je als idee inbrengen: Neem een kleiner ATW à 22 t. Dat geeft ( theoretie`s ) een snelheidsverhoging van 11 km p\u. [En ik hoop het voor diegene die dat doet (op een standaard Snor-Tomos)] Doch in de praktijk ervaar je dat niet. Dat komt gewoon omdat je Pk`s en koppel te kort komt.
Verder constateer ik dat deze jongeman {qware23} al een half jaar lid is. Ik veronderstel dus dat hij over het Forum gezworven heeft en weet hoe je een kop afslijpt. Het is tenslotte niet verkeerd om zelf iets op te pakken. Ja …… en mocht je dat niet willen – kunnen , dan moet je een HD-kop aanrukken.
En even ter herinnering: Hij snapt niet waarom hij niet sneller gaat. Nou vind ik persoonlijk, als je uitgaat van een standaard Snor die 25 km p\u loopt en die breng je naar 45 km p\u, (Dat is een vermeerdering van 80%) dan moet je niet klagen. Probeer er nu nog maar eens 20 km p\u bij te krijgen met dezelfde onbewerkte standaard cilinder. Ieder wat langer meelopende Forummer weet dat zoiets een prestatie is. Welnu, ik gaf hem een zelfsupport tip. Dat bevorderd zijn ontwikkeling op dit gebied. Mede gezien het feit dat hij de standaard beginnersfout maakt. Zo van: Een grote carburateur en een “snelle” uitlaat aan je brommer hangen en hij gaat gelijk als de brandweer. Welnu, zo is het niet.
Ik heb het al zo vaak gemeld. Het gaat om kleine dingen en 100% precisie. Daarom starten mijn gewone Snor Tomosjes altijd en trekken ze in één streep naar de 55 en 60 km p\u, met een 12 mm carburateur, een gewone uitlaat en bij één van de twee is nog geen vijl aan de cilinder geweest.
Aansluitend op het begin van mijn relaas alsook aansluitend op het laatste. Je kan die 45 km p\u verhogen door :
Je carter en je cilinder spoelpoorten beter op elkaar aan te passen.
Je kan je spruitstuk beter passend maken op je membraam.
Je kan een HD-kop of Bromkop aanschaffen.
Je kan in je Snorzuiger 2 gaten boren of een bromzuiger kopen.
Je kan een 28t ATW aanschaffen.
Je kan je bandenspanning op de juiste spanning houden.
Je kan je ketting ontvetten en daarna op spanning zetten en regelmatig met olie smeren.
Je ontsteking vervroegen.
Je prop uit het spruitstuk halen.
De juiste olie en hoeveelheid in je carter gooien.
Controleren of je wiellagers in orde zijn.
Controleren of er geen valse lucht wordt aangezogen bij: Carb, cilinder, kop, uitlaat, spruitstuk, membraam.
Controleren of je luchtaanvoer goed is (Dus niet te veel en niet te weinig) en geen slangetje.
Controleren of je wel de juiste sproeier hebt. ( Is uren werk )
Controleren of je blok geen herrie maakt. (Want dan is het ook niet goed)
Je uitlaatpoort glad maken. ( Dus niet uitvijlen)
Je inlaatpoort glad maken. ( Dus niet uitvijlen)
Je koppakking er tussenuit laten.
Je cilinder 1 of 2 mm verhogen met het juiste pakking materiaal.
Een dikkere uitlaatbocht aanschaffen (28 mm)
Een volle krukas plaatsen.
Wel ik heb er zo wat geplaatst. Maar zoals je ziet zal je steeds zelf aan de slag moeten. En de resultaten zijn steeds klein, behalve een uitlaat, een grote carb. en een kleiner ATW.
Doch de combinatie van 10 kleine veranderingen kan een verbetering geven van 5 tot 10 km p\u.
Ja en als je dat niet voldoende vindt, dan moet je gewoon een snelle cilinder\zuiger aanschaffen met een echt grote carb. en de daarbij behorende uitlaat. Dan gaat hij als de brandweer.
EN … tip van een oudere: Vergeet dan ook niet een schijfrem in het voorwiel te plaatsen. Want remmen doen die Tomosjes niet.
Tot zover even mijn reactie, mocht ik wat vergeten zijn qua snelheids verbetering, vul het even aan.
Het is weer ruim middernacht, en ik groet jullie allen
Keeshaven