Misschien een wat late reactie, maar ik geloof er helemaal niks van (Van de brommerboer of wie hem ook telkens repareert). Ik heb zelf een probleemgeval Streetmate 2003 (een van de eerste modellen) en ik heb ALLE problemen onderhand al gehad:
- Voorvork dempers vastgelopen (Door oud type model)
- Knipperlichten stuk
- Voorlicht stuk
- Speedometer achterlichtje stuk (Zoals jou)
- Groene lampje idd stuk
- Oud type spruitstuk waardoor hij verrot reedt
- verrote oud model (Wel zelfde uiterlijk als nieuwe) catalysator uitlaat die dichtslipte door koolafzetting (Deels fabrieksfout overigens)
- Choke sproeier die te groot was
- Ketting die er af ging
- Lekke krukaskeerring (Rechts)
- 2x Voortandwiel keerring lek
- Et cetera et cetera et cetera. en nog 20 dingen denk ik.
Alles onderhand gefixt wat me meer als 800 euro heeft gekost, maar ook heel veel ervaring heb opgedaan.
De smoes 'vuil in de carburateur' vind ik tegenwoordig een wat slap verhaal van de brommerboer. Ik ken zo wel 10 gevallen waar dat tegen mensen gezegd is gewoon omdat ze zelf niet weten wat er aan de hand is. In het verleden is er wel geklaagd over het oliepompje dat deze te rijk zou zijn. Maar als je geen absurde hoeveelheid rook uit de uitlaat ziet (Voornamelijk blauw) dan valt er niks te vrezen daarover. (Dit is het ultieme bewijs van te rijk olie smeren). Nogmaals de standaard oliepomp is NIET af te stellen. Het enige wat erop zit is een ontluchtingsschroefje om de olie van de tank naar de oliepomp te laten lopen.
Er zijn heel veel fabrieksfouten bij de nieuwe modellen gecontstrateerd en het meerendeel is opgelost. Maar omdat jou brommer ook al 3.5 jaar oud is (Toch?) kan het best een rampenbrommer zijn. Overigens over de lichten: Bij mij zijn ze ook redelijk snel kapot gegaan. Maar dit kan altijd gebeuren. Gewoon vervangen dus en kost niet veel moeite. (Zelfs niet in het dashboard/speedometer).
Ik zou gewoon afwachten; Als het warmer wordt (+10 graden) en je probleem is weg, zeg ik alsnog Carburateur bevriezing. Vooral omdat de carburateur het enigste deel is wat niet echt warm wordt na een lange tijd rijden, en de rest van de componenten wel;
- Uitlaat
- Cilinder
- Spruitstuk (redelijk, zit wel pakking tussen)
- Motorblok
En je carburateur niet. Die blijft koud. Dus het enige wat verder nog van invloed zou kunnen zijn aan het koude weer is de koude lucht waar je mengsel schraler van wordt. dus 1 of 2 sproeiermater hoger? Maar je kan deze 'theorie' pas bevestigen bij iets warmer weer (+10 graden). Als je dit hebt geconstrateerd het probleem te zijn, kan je er voor de volgende winter iets aan doen
Verder kan ik niks verzinnen waar het aan kan liggen. Te heet worden lijkt me stug, vooral omdat het vaak heel snel voorkomt terwijl de brommer nog niet zo warm is. en vooral omdat je dat laatste stuk lekker in 1x door kon gassen lijkt het me stug. De ontsteking lijkt me ook sterk dat hij het na 5 of 10 minuten het weer doet en later niet meer. Als het door regen zou komen dan zou het het ook niet na een tijdje weer zomaar doen.
Verderest over het vervangen van de bougie toen je stilstond; De tijd die daaraan voorbij gaat kunnen de leidingen van de carburateur weer open gaan en ontdooien, en zo jou laten denken dat het iets met de bougie is. Maar later ontstond het probleem weer!
Over de lange rit die opeens wel goed werkte. Dit kan door 2 dingen komen;
1. Omdat de snelle en constante benzine door de leidingen stroomt. en op volgas heel snel, heeft het weinig kans om vocht te laten vriezen. (In mijn geval viel hij pas uit toen ik bij het stoplicht stil kwam te staan in veel gevallen. omdat hij dan de kans heeft.
2. Een bepaalde windrichting op de carburateur heeft ook iets invloed.
Verder wou ik je er nog maals op attenderen dat je zelf hebt gezegt dat het vaak op het zelfde punt gebeurd (Dit is bij mij ook precies hetzelfde verhaal). Bepaalde windrichting o.i.d. Of een stuk dat extra vochtige lucht betreft.
Ook nogmaals; De carburateur zit bij de nieuwere modellen niet pal achter de cilinder waardoor er geen warmte van de cilinder langs de carburateur stroomt. En er zit rubber tussen het spruitstuk (Zowel het oude als nieuwe model spruitstuk) en de carburateur wat de carburateur totaal niet verwarmt.
Geloof me alsjeblieft nou. Ga desnoods een oplossing verzinnen. Pak je carburateur zowat in, en hou een opening in deze verpakking waar warme lucht in stroomt naar de carburateur. Dus zoiets als een slang van een Droger (Alleen smaller) en zorgt dat er ergens warmere lucht wordt gepakt van de cilinder (Of desnoods van de uitlaat) en fabriceer iets. En laat dit dmv een ventilator o.i.d. naar de carburateur stromen. Wedde dat je probleem al minder wordt OF/EN helemaal niet meer voorkomt! Carburateur verwarming heb je ook elektrisch volgens mij (Die je erop monteert). 'echte' carburateur verwarming wordt een iets duurder grapje en zal je je hele cilinder moeten 'modden'.
ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik denk alleen dat je, als je bij de brommerboer blijft, dat je op een gegeven moment je brommer wegdoet. Ga liever zelf alles onder de knie krijgen. En dat bedoel ik positief.

Dus geloof me nou alsjeblieft en luister niet verder naar de brommerboer!
Als je 'keering' lek is, je hebt niet duidelijk aangegeven welke, maar ALS er een van de (3) geloof ik, lek is. dan zijn dit de symptomen:
1. linker krukas keering aan de ontstekingskant; Valse lucht, en als het HEEL erg zou zijn, mengsel dat naar buiten komt achter je vliegwiel en kan wel de werking van de brommer aantasten, maar dit zou dan wel te zien moeten zijn. (Haal eens je vliegwiel etc eraf.)
2. rechter krukas keerring; Dan zou de brommer niet soms perfect rijden en dan opeens dat hij helemaal stopt. Dan zou het eerder pruttelen en witte rook uit de uitlaat komen (Omdat hij dan versnellingsbak olie verbrand).
3. Voortandwiel keering; Het enige wat je dan krijgt is zwarte/vettige substantie op je ketting/tandwielen maar heeft geen effect op het rijgedrag. Tenzij je versnellingsbak olie zover op is dat hij droog komt te staan, maar dan loopt het hele zaakje gewoon vast.
Dus constrateer je een van de 3 dingen dan is dat wellicht het probleem, zoniet dan liegt je brommerboer o.i.d. gewoon rechtuit in je gezicht.
99 van de 100 dealers weten namelijk geen drol van de nieuwe modellen met het A55 blok.
Mvg!