• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

snor brommer loopt minder hard met bromblok

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
pavaha1
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jan 2009 00:31
Locatie: Oosterwolde
  • Citeer

Berichtdoor pavaha1 » 30 jan 2009 00:47

  • Welke model tomos heb je? tomos S/25 2 automatic
    Uit welk jaar komt de tomos ? 1996
    Is het een snor of een brommer? snor
    Wanneer ontstond het probleem? vrijdag 30 januari


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? ja ander blok


    Wat is het probleem?
Ik kocht een tomos (snor) en die wilde ik iets harder laten lopen.
Dus ik heb er een proma uitlaat onder gezet en een bromclinderkop.
Hiermee ging ik zo'n 53 km/h.
Nu heb ik een ander blok onder mijn tomos gezet.
Een compleet bromblok. Ook met bromcilinder en bromcilinderkop
Ik heb nog wel mijn orginele carburateur er onder zitten (9mm)
Maar het probleem is dat mijn tomos nu nog maar 43 km/h gaat
Hoe kan dit!?

Groeten,

Patrick
Tomos S25 Setup:

Bromblok met brom cilinder + brom cilinderkop
10 mm bing carburateur
sproeier maat 47
Proma uitlaat
twv 26-28
45 km/h
Omhoog


adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 30 jan 2009 12:32

Er zijn maar een paar verschillen aan een bromblok.

1 Carb. (je hebt je oude gehouden dus houd hij erg in)
2 kop (je had dus al een bromkop erop)
3 zuiger (zorgt alleen voor trekkracht)
4 uitlaat (maar je hebt al een proma)

Hij zou in principe hetzelfde moeten lopen omdat je simpelweg niets veranderd hebt behalve de zuiger, dus is er iets niet goed in je bromblok.

Zet maar weer je oude blok er onder en gooi er een 14/12 met ontgrenst luchtfilter onder(EDIT: als je harder wilt).
Laatst gewijzigd door adje op 30 jan 2009 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

vinz0r
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:59
Locatie: Zaandam
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 30 jan 2009 12:54

@ adje

De carb zou geen verschil moeten maken denk je?
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 30 jan 2009 12:57

Lees is goed.
Omhoog

vinz0r
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:59
Locatie: Zaandam
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 30 jan 2009 13:23

ik lees ;)
maar ik kan geen wijs maken uit jouw zinnen :')
Omhoog

TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 30 jan 2009 15:33

Gewoon op het 'bromblok' wat je er nu onder hebt hangen een grotere carb op zetten (14/12) en je spruitstuk en luchtfilter ontgrenzen. Miss even afstellen qua sproeier en stationairschroef en dan zou die wel lekker moeten gassen.

Succes
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog

pavaha1
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jan 2009 00:31
Locatie: Oosterwolde
  • Citeer

Berichtdoor pavaha1 » 30 jan 2009 16:06

Zou het niet aan de ontsteking kunnen liggen dat hij inhoud?
Want de inlaat en uitlaat poort zijn dus groter als bij een snorcilinder maar het zou geen verschil moeten maken.
de cilinder kan alleen meer mengsel aan. maar dit zou dus ook 53 moeten rijden.
Ik kan dus alleen bedenken dat het de onsteking zou moeten zijn.
Deze ontseking kan ik niet afstellen dus zou ik de ontsteking van mijn vorige blok erin moeten zetten.
Of is het zo dat deze cilinder meer benzine/lucht aanzuigt en dat hij het niet kan krijgen?

Groeten,

Patrick
Tomos S25 Setup:

Bromblok met brom cilinder + brom cilinderkop
10 mm bing carburateur
sproeier maat 47
Proma uitlaat
twv 26-28
45 km/h
Omhoog

TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 30 jan 2009 16:18

Jij zegt dat je een bromcilinder erop hebt zitten. In feite zijn brom en snorcilinders hetzelfde, het enige verschil is dat een snorbrommer een snorkop heeft en een brommer een bromkop en dat een brommer sleuven in de zuiger heeft. Dus qua cilinder maakt het niet uit. Het enige verschil met een 'bromblok' en een 'snorblok' is dat de ontsteking bij een 'bromblok' van de fabriek af vervroegd is en het verschil in zuigers. Voor de rest is er bijna geen verschil tussen een snor of een brom blok.

Maar qua mengsel (brandstof/lucht) verhouding krijgt hij nu te weinig lucht denk ik. Omdat je met een bromkop rijd is het dus een brommer geworden. waarschijnlijk heb je ook een grotere sproeier erin gezet maar omdat je carb nog steeds standaard snor is kan hij niet genoeg lucht aanzuigen waardoor hij dus inhoud.

Ik kom dus weer terug op mijn vorige advies namelijk een grotere carb erop zetten (14/12) en je luchtfilter en spruitstuk ontgrenzen wardoor hij weer genoeg lucht krijgt en je mengsel weer in orde is.

Succes
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog

pavaha1
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jan 2009 00:31
Locatie: Oosterwolde
  • Citeer

Berichtdoor pavaha1 » 01 feb 2009 12:46

nu heb ik nog een probleem met een grotere carburateur.
Ik hoor namelijk iedereen over een dellorto carburateur maar op mijn tomos zit een bing carburateur.
Tomos S25 Setup:

Bromblok met brom cilinder + brom cilinderkop
10 mm bing carburateur
sproeier maat 47
Proma uitlaat
twv 26-28
45 km/h
Omhoog

TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 01 feb 2009 21:48

Nieuwere modellen tomosjes worden standaard uitgerust met een dellortho carburateur. Deze vind ik ook persoonlijk makkelijker af te stellen en ze presteren ook goed. Als je een dellortho gaat aanschaffen, bijvoorbeeld een 14/12 dan moet je een ander spruitstuk monteren omdat je niet een dellortho carburateur op een bing spruitstuk kan zetten.

Bing is volgens mij ook wel goed maar heb er persoonlijk minder ervaring mee.
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog

pavaha1
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jan 2009 00:31
Locatie: Oosterwolde
  • Citeer

Berichtdoor pavaha1 » 02 feb 2009 17:42

Ik heb net weer even op mijn tomos gereden.
Hij heeft ook totaal geen trekkracht meer. Tegen de wind in ging de snelheid terug tot 25 km/h.
Ik heb nu een dellorto SHA15-15 op het oog. Zou het met deze carburateur beter moeten gaan?
Ik past deze carburateur tussen het blok en het frame doormiddel van een recht spruitstuk?

Groeten,

Patrick
Tomos S25 Setup:

Bromblok met brom cilinder + brom cilinderkop
10 mm bing carburateur
sproeier maat 47
Proma uitlaat
twv 26-28
45 km/h
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.