• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Wie kan mij helpen?? WINTERPROBLEEM!!

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
32 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 29 nov 2005 21:50

dat ligt er net aan wat voor type auto je hebt, maar verwarming van ingaande lucht, gaat normaal via een pijp die langs het uitlaatspruitstuk gaat, en deze kleppen zijn al dan niet electronisch of vacuúmgeregeld.

Verder kun je een electrisch of vloeistofverwarmde carburateur hebben, en als laatste kan je inlaatspruitstuk nog verwarmd zijn.

Bij de laatste nieuwere motoren echter is dit allemaal niet meer van toepassing, omdat je dan verstuivers hebt, en die bevriezen niet zo snel. Dan zit er enkel in de luchtinlaat een zgn Luchtweger, die de volume en het gewicht van de lucht meet, en aan de hand daarvan berekend hoe koud de lucht is.

Aan de hand daarvan wordt een berekening gemaakt in de boordcomputer hoeveel brandstof er ingespoten moet worden.

groeten Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 30 nov 2005 10:24

dus:

warmte die de auto in gaat komt van uitlaat spruit. af ?
en inlaat spruit worden verwarmt met de kvs ofzo ?

want ik hoor ook wellismensen op BF die hun carb hebbe aangeslote op het koelsysteem :shock: dus gewoon de KVS word rondgepompt :?

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 30 nov 2005 10:56

Ja, er zijn carbs met standaard kvs aansluiting, dan wordt er idd kvs doorheen gepompt om ze lekker warm te houden. Maar of dit bij een luchtgekoeld tomosje werkt valt te betwijfelen :P

Gloeilamp in 't luchtfilter vind ik best een goed idee.. of je neemt een recht spruitstuk. Dan zit je carb in de warme rijwind van je cil, en het spruitstuk kan de warmte beter doorgeven aan de carb (bij mij wordt de carb een beetje verwarmd door 't rechte spruitstuk, wat ik bij een schuine dus niet had).
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 30 nov 2005 11:12

ja, maar dat ging ook over auto;s. en tsjah , in niet elk filter heb je plaats voor een gloeilamp :wink:

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 30 nov 2005 23:49

een gloeilamp is ook misschien niet het beste idee, maar het is het beste wast ik kan bedenken.

Je moet in elk geval een verwarmingselement hebben wat niet veel stroom trekt, maar tot ongeveer 25 a 30 watt mag gaan. Teveel, en je trekt je speolen naar de klote, dat is de reden dat ik niet heb geadviseert een gloeispiraal uit een diesel ofzo in te bouwen, deze zijn VEEEEEEEL te zwaar.
Een lamp geeft ook warmte af, en zijn in veel verschillende modellen leverbaar, klein, groot, buislamp, halogeen, dus dat zou ik de beste oplossing vinden.

Het licht wat wordt uitgestraald, wordt door de zwarte luchtfilterbox ook omgezet in warmte, dus heb je veel rendement van een 15 watt gloeilamp, dit zou ikzelf de beste oplossing vinden.

Misschien is een gloeispiraal uit een luchtweger van een auto een optie, deze worden ook niet zo heel warm, maar deze zijn zelfs tweedehands van de sloop onnoemelijk duur, dit omdat er na de spiraal een temp-sensor zit, en dit hele spul gecalibreerd is om lucht te meten ( Dit door te meten hoeveel warmte er wordt afgegeven aan de lucht, en dan te meten hoe warm de lucht daadwerkelijk wordt. Aan de hand daarvan kan het aantal luchtmoleculen per inhoud worden bemeten) Dus misschien is er iemand die aftermarket nog iets weet van een gloeispiraal, wat eventueel om te bouwen is.

Groeten Hellbat.

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 02 dec 2005 17:25

Wat verwarmen? Gewoon groter sproeier nemen en dus je carburateur opnieuw afstellen. Van de lente moet je weer afstellen omdat er andere weersinvloeden zijn. Hoe kouder de lucht hoe meer luchtdeeltjes dus een grotere sproeier. Hoe warmer minder luchtdeeltjes en dus een kleinere sproeier.

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 02 dec 2005 21:16

Idd, koude lucht is meer gecomprimeerd, als het koud is zit er meer lucht per cm2/mm2 ( wat jij wil ) als dat het warm is dus hier zul je op aan moeten passen.

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 02 dec 2005 21:30

dit gaat de richting in van cartercooling, helaas kon ik daar op PF niet op door gaan omdat ik gebanned werd :@

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 02 dec 2005 23:28

@ robin, het gaat hier helemaal niet over afstellen, die jongen geeft een probleem op nadat hij een tijdje heeft gereden, dus hij start en rijdt de eerste minuten wel goed. Het heeft dus niets met afstellen te maken, want dan zou hij ook slecht starten.

Dit is duidelijk een probleem van bevriezen, en dan helpt een grotere sproeier ook niet.

Dat afstellen klopt wel een beetje, je mag je stationairschroef iets verder openzetten bij kouder weer, maar dat is minimaal.
Van een grotere sproeier bij kouder weer heb ik nog nooit van gehoord.

@ praatpaal. WTF is cartercooling.

groeten Marcel

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 03 dec 2005 10:14

ooh, dat gaat over meer drukvuling mbv koelen van het carter, maar das een beetje offtopic; ) dus laat maar.
Wat mij juist lijkt is de gasschuif niet verder open te zetten maar juist dicht, en dan met starten meer gas meoten geven, op deze manier sluit je de ruimte meer af, uiteraard heb je je niet te sluite inlaat nog (venturi?!) maar met je gasschuif dicht schijnt hij minder snel te bevriezen :?

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 07 dec 2005 20:49

ik vind dit een interesant verhaal.
lampen in de luchtfilter,daar had ik nog nooit van gehoord.
rooie ledtjes??? ja in de uitlaat(krijg je rooie gloed als je in donker rijd)
als ik dit zo lees en de vraag goed begrijp,is mijn mening de choke.
normaal start je zonder choke ,loopt ie prima.
is het koud start je met choke dan loopt ie eerst goed en als ie warm is gaat ie steeds langzamer lopen,klopt precies dan krijgt ie teveel benzine.
dus zou ik eerst us naar de choke kijken,die blijft duidelijk hangen.
grtz freak.

wamser
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor wamser » 08 dec 2005 08:12

Ik heb nog nooit over dit probleem gehoord, maar nu ik dit zo lees lijkt het alsof ik nu ook weet waarom ik vorig jaar vaak "stil" kwam te staan. Maar ik heb op m'n zundapp ook wel eens ijsklonten op me carburateur gehad maar altijd wel door kunnen rijden... Maarrr kan het niet zo zijn dat als de buitenkant van je carburateur ijskoudt wordt en de binnenkant warm wordt dat dan het vocht uit de lucht condenseert tegen de binnenkant van je carburateur?? Lijkt me wel zo logisch en ook niet goed voor het lopen van je brommer
Alles past, en wat niet past wordt gelast

Gesloten
  • Afdrukweergave
32 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki