Waarde forummers,
Ik had verwacht dat er al kort en duidelijk op gereageerd zou zijn. Maar dan doe ik het maar.
Dat geluid wat je hoort is 4-takten (stotteren). D.w.z. dat het benzine-mengsel gewoon, niet helemaal tot ontbranding komt en dit omdat er teveel benzine in zit (Vandaar een vette zwarte bougie)
Dus je sproeier is te groot. Dan zou ik persoonlijk 2 maten terug gaan.
Dat houdt wel in dat de kracht (koppel) iets af neemt bij het optrekken.
Om je zelf duidelijk te maken dat je Tomosje beter is afgesteld doe het volgende:
Zet je Tomos op zijn standaard en start hem en laat hem warm draaien. Als dat gebeurt is dan geef je vol gas en laat hem even ( 10 – 15 sec.) vol gas lopen. Luister dan hoe je Tomos loopt.
Zet hem dan af en demonteer je bougie en kijk hoe hij er uit ziet.
Plaats de bougie weer terug en monteer daarna direct de kleinere sproeier.
Zet alles weer in elkaar, start de Tomos en laat hem weer even op temperatuur komen.
Geef hem dan weer ( 10 – 15 sec.) vol gas en luister weer naar het toerental.
Het is nu bijna zeker dat je een hoger toerental hebt gehoort.
Ga er nu mee rijden. Rij dan een kilometer lang vol gas. Stop aan het eind, haal je bougie er uit en kijk hoe die er uit ziet. Ik denk dat die bougie er droger uit ziet. En mogelijk liep hij ook nog 1 à 2 kilometer harder.
Maar dat heb je op je kilometerteller kunnen zien. En mocht je die niet hebben, dan moet zo`n digi fietsding voor een €10 aanrukken bij de Trekpleister of zo. (info onder FAQ te vinden) Je wieldiameter op 158 instellen, dan geeft hij de exacte kilometers. (Wel je voorband op 2 At zetten natuurlijk.)
Ja …. En mocht jou Tomos nog steeds 4 –takten na deze sessie, dan moet je nog verder naar beneden met de sproeier maat.
En dan nog iets. Ik heb er even wat foto`s bij gedaan.
Als bij jou nog het slangetje er in zit, dan schiet het niet echt op.
Die zou ik er uit halen. En nog beter is het als je ook de prop uit je inlaat spruitstuk haalt.
