• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

cdi of contactpunten

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
roelow
Tomosforummer
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:17
Locatie: groenlo
  • Citeer

Berichtdoor roelow » 10 dec 2005 14:28

weet iemand of een tomos a3 een cdi heeft of contactpunten in het blok
Omhoog


Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 10 dec 2005 14:33

contactpunten
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 10 dec 2005 17:28

contact punten en een bobine(das dat zwarte blokje waar je bougie kabel aan zit)
een cdi module zit in brommers met electrische onsteking.
grtz freak.
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 10 dec 2005 19:28

contact punten en een bobine(das dat zwarte blokje waar je bougie kabel aan zit)
een cdi module zit in brommers met electrische onsteking.
grtz freak.
Ik vergis me of ik ben gek, maar zoals jij het zegt is de bobine een zwart kastje? Bobine is volgens mij toch echt een ander woord voor bougie kabel.
Omhoog

Gebruikersavatar
freaky_Tomos
Diehard
Berichten: 1623
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:49
Locatie: ypenburg/den haag
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 10 dec 2005 19:52

nee tossie je zit er vreselijk naast :wink: , de heer freak heeft het goed.
De bobine zorgt voor de spanningsverhoging voor een hele hoge stroom ongeveer 10,000 volt (das niet mis he :twisted: en daar krijg je een oplawaai van :evil: ).
De bougie kabel zorgt gewoon voor de stroom van van de bobine naar de bougie :)
Omhoog

roelow
Tomosforummer
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:17
Locatie: groenlo
  • Citeer

Berichtdoor roelow » 10 dec 2005 20:09

maar ik had wel een draadje lopen naar een zwart vierkant kastje bij de benzinekraan
is dat geen cdi dan?
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 10 dec 2005 20:12

nee, bij contactpuntenontsteking is dat de bobine, vandaaruit vertrekt de hoogspanning via je bougiekabel naar je bougiedop, en vandaaruit naar je bougie.

Dus, je hebt contactpunten ( als alles nog origineel is, want ik heb een zelfgebouwde A3 met elec. ontsteking ), en dus een gewone bobine, en geen cdi.

Groeten Hellbat.
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 10 dec 2005 22:42

Damn, ik las het helemaal verkeerd :oops: ik bedoelde eigenlijk hetzelfde als Freak alleen ik las het verhaal totaal anders :oops:
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 10 dec 2005 23:22

Bij het oude model heb je idd contact punten hierdoor heb je geen cdi nodig.
Bobine is idd alleen maar om de spanning op te wekken naar een hogere voltage.

Bij een elektrische onsteking zijn er geen contact punten meer.
Het zwarte doosje /blokje is CDI en bobine in 1 verpakking. Nadeel is als daar iets van kapot is je een heel nieuw blokje kan kopen zoals bij mij het geval is.
Omhoog

Gebruikersavatar
freaky_Tomos
Diehard
Berichten: 1623
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:49
Locatie: ypenburg/den haag
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 10 dec 2005 23:45

bij een electrische ontsteking heb je nog steeds contactpunten, wat anders zorgt ervoor dat de ontsteking plaats vind voor het bovenst punt !
Omhoog

hellbat
Vaste forummer
Berichten: 497
Lid geworden op: 30 mei 2005 01:49
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 11 dec 2005 12:50

Bij een electronische ontsteking heb je dus GEEN contactpunten meer. De aansturing wordt verzorgt vanuit de CDI, die met behulp van een electronische sensor achter het vliegwiel het tijdstip bepaalt.

Dus voordeel, geen bewegende/slijtende delen meer in je ontsteking,
nadeel, als het kapotgaat is het iets duurder om te repareren, en zonder meetapparatuur kun je niets controleren.

Groeten Hellbat.
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.