• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Wissel stroom naar gelijkstroom?

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 25 okt 2005 17:19

Hoe kan ik van wisselstroom naar gelijk stroom? Ik wil er graag een andere claxon maar diegene die ik heb werkt er niet op omdat die waarschijnlijk voor 90% gelijkstroom moet hebben. Hoe verander ik dit?
Ook vind ik dat als je rijd me koplamp vel en zwak gaat branden irritant vind. Het liefste zou ik er gewoon gelijkspanning erop willen hebben.

kobussie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor kobussie » 03 dec 2005 15:08

gelijkrichter?

Terror-dodO
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Terror-dodO » 03 dec 2005 15:32

Ga een keer naar de Elektrozaak bij jou in de buurt !!
Klik hier voor een zeer iritant en groot plaatje wat ik hier als onderschrift had staan :')

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 03 dec 2005 16:50

jep, een diodebrug, oftewel Greatz-schakeling, samen met een Elco, en je bent het heertje, als ik de kans krijg, zet ik er nog wel effe een schema bij, maar bij Google kun je het waarschijnlijk ook wel vinden.

Groeten Hellbat.
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 04 dec 2005 10:59

Om je enig inzicht in een schakeling te laten krijgen, ben ik even een ochtendje bezig geweest, als eerste heb ik een wiiselstroomsinus getekend, die je kunt zien als je je wisselspanning afleest.

Afbeelding

Als tweede heb ik een graetz schakeling getekend, zoals veelal gebruikt in audio apparatuur, deze zet de negatieve sinussen om in positieve, zodat nu de spanning enkel nog maar positief is.

Afbeelding

Zoals je ziet, zorgt de schakeling ervoor , doordat de diodes in de juiste vorm staan gerangschikt, dat de juiste sinus op de juiste plek terechtkomt.

Afbeelding

Nu moet enkel de spanning nog worden gestabiliseert, omdat deze nog schommelt tussen 0 en 12 volt, hiervoor plaatsen we de Electrolytische condensator, die spanning kan opslaan, en weer loslaten op de juiste momenten, hierdoor krijgen we een afgevlakte spanning. Let wel, dat deze lager is dan de oorspronkleijke 12 volt omdat de pieken worden afgetopt, en de dalen worden opgevuld.

Mijn tekening hierover klopt niet helemaal, en afhankelijk van de vorm van de sinussen kan de afgevlakte spanning variëren.

Afbeelding

In een Dynamo wordt deze schakeling ook toegepast, maar daar wordt wel ongeveer 12 volt verkregen, omdat daar 3 sinussen tegelijkertijd draaien, en elkaar afwisselen, daarom, worden de dalen kleiner omdat ze elkaar overlappen, terwijl de toppen gelijk blijven, deze afgevlakte spanning zal dus veel hoger liggen dan 9 volt, en iets onder de 12 liggen.

Succes.
Marcel

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 04 dec 2005 11:20

hehe, netjes :) is duidelijk ;p

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 04 dec 2005 19:10

Oke ik snap het idee wel wat het doet. Maar hoe maak ik zo`n schakelaar en moet ik deze dan op de 12v gele draad monteren van het licht? Dus in het begin van de stator?

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 04 dec 2005 20:02

ja moet gewoon erges tusse de gele draad toch ? :?

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 04 dec 2005 20:20

Hoe kan ik het simpelst zo`n ding maken? Moet ik dan een PCB hebben omdat erop te solderen of kan het veel makkelijker?

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 04 dec 2005 20:41

Afbeelding

zelfde idee als hellbat, ik heb er alleen een condensator er tussen gedaan voor de "hobbels"die onstaan door de gelijkrichting recht te trekken.

edit: ik lees net dat hellbat dit ook doet, maak van de condensator ook een Electrolytische condensator. er zit 1 duidelijk verschil tussen een Electrolytische condensator en een gewone. de Electrolytische condensato polariteits gevoelig (plus en min gevoelig) sluit hem goed aan anders gaat hij knallen.

de diodebrug kun je gewoon als een "kastje" kopen. de draden kan je gewoon los er op solderen. wat krimpkous er overheen en het ziet er netjes uit. de condensator kun je gewoon bij de diodebrug er parallel aan vast solderen.

ik weet niet welke type nummer diode brug je nodig hebt, dat weet je elektro boer wel.

owja je moet hem achter de stroom spannings regelaar aansluiten. want deze zorgt er voor de dat de spanning niet boven de 12 volt uitkomt.

edit: hellbat, door dat je de spanning gelijk richt met 2 diode's heb je al een spanningsverlies van 1.4v dat is dan 12-1.4 = 10,6 volt. die 10.6 dat is top van de spanning. de nominale spanning is 9 V. ik kan het fout hebben, zeg het dan want dan zoek ik het even op in me boeken.

de afvlakking van het laaste plaatje klopt niet helemaal. hij vlakt hem vanaf de top van de sinus. en dan schuin naar beneden, dit is afhankelijk van de grote van de condensator je gebruikt.

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 06 dec 2005 18:54

@ poekelen, je zit bijna goed, maar de spanning is wel degelijk gewoon 12 volt na de diodebrug, dit omdat je niets doet aan de hoogte van je sinussen. Wat wel gebeurt, als je deze spanning probeert te meten, is dat je multimeter de frequentie tussen 0 en 12 niet kan bijhouden, en dus een gemiddelde waarde gaat aangeven.

Over die condensator, die vlakt wel degelijk de toppen af, hij slaat de restspanning ( Piek ) op waarna hij deze in het onderspanningsgebied ( Dal ) weer loslaat, dit gaat niet vanzelf en de condensator heeft danook even een paar sinussen nodig om een gemiddelde waarde af te gaan vlakken. Maar de spanning die hij nodig heeft om de dalen op te vullen, zal hij van de toppen afhalen. Dat is een feit, anders heb ik net een nieuwe vorm van energiewinning ontdekt. :D :D

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 06 dec 2005 19:41

ik zal wel een oude sok zijn.
maar zoals ik dit mee lees,is jou brommertje opgevoert.
je onsteking ,is opgebouwd voor een snelheid van 40 km per uur,voer je um op,houd dat in dat je teveel stroom opwekt,en je lampen door branden.
een heel simpele oplossing,haal je stroom spoel uit de onsteking,soldeer de punt waar de koper draad vast zit los.
wikkel de spoel af(een laag) afhankelijk van je snelheid.
soldeer um weer vast,en je probleem is opgelost.
grtz freak.

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 06 dec 2005 21:07

lol makkelijke oplossing?

voor een nog makkelijke oplossing is een "zenerdiode" ontwikkeld.
deze diode doet niet meer dan anders dan de spanning tot zoveel volt afkappen. zeer handig dus.

deze diode zet je parallel of je schakeling.

@ hellbat binnenkort reageer ik op jouw post nu geen tijd.

Edit OK ( Groeten Hellbat.)

kobussie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor kobussie » 11 dec 2005 14:03

als hij is opgevoerd dat je lichten doorbranden kan je gewoon een weerstandje tussen je kabel zetten.

Gesloten
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers