Om je enig inzicht in een schakeling te laten krijgen, ben ik even een ochtendje bezig geweest, als eerste heb ik een wiiselstroomsinus getekend, die je kunt zien als je je wisselspanning afleest.
Als tweede heb ik een graetz schakeling getekend, zoals veelal gebruikt in audio apparatuur, deze zet de negatieve sinussen om in positieve, zodat nu de spanning enkel nog maar positief is.
Zoals je ziet, zorgt de schakeling ervoor , doordat de diodes in de juiste vorm staan gerangschikt, dat de juiste sinus op de juiste plek terechtkomt.
Nu moet enkel de spanning nog worden gestabiliseert, omdat deze nog schommelt tussen 0 en 12 volt, hiervoor plaatsen we de Electrolytische condensator, die spanning kan opslaan, en weer loslaten op de juiste momenten, hierdoor krijgen we een afgevlakte spanning. Let wel, dat deze lager is dan de oorspronkleijke 12 volt omdat de pieken worden afgetopt, en de dalen worden opgevuld.
Mijn tekening hierover klopt niet helemaal, en afhankelijk van de vorm van de sinussen kan de afgevlakte spanning variëren.
In een Dynamo wordt deze schakeling ook toegepast, maar daar wordt wel ongeveer 12 volt verkregen, omdat daar 3 sinussen tegelijkertijd draaien, en elkaar afwisselen, daarom, worden de dalen kleiner omdat ze elkaar overlappen, terwijl de toppen gelijk blijven, deze afgevlakte spanning zal dus veel hoger liggen dan 9 volt, en iets onder de 12 liggen.
Succes.
Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.