Berichtdoor C. van Klaveren » 02 mar 2009 20:55
Waarde jongeman rd16108,
Helaas kan ik het type Tomos niet waar bij de carb. links zit. Maar aan de hand van jou schrijven kan ik wel wat vertellen. Er zijn 2 dingen waardoor het bij jou fout gaat. En logisch, die houden met elkaar verband.
We gaan maar eerst naar het eind van jou verhaal.
Je hebt o.a. een Bromzuiger gemonteerd. Het gevolg daarvan is, dat er twee spoelpoorten meer open gaan. Je zal begrijpen dat er dan meer brandstof boven je zuiger naar binnen geblazen wordt. Wel ….. dat is mooi, alleen het werkt bij jou niet. Simpel, omdat er niet meer lucht in het mengsel bij komt. Uit jou schrijven constateer ik dat je luchttoevoer te klein is.
Gevolg: Meer benzinedamp boven de zuiger middels de 2 extra spoelpoorten, bougie nat.
Dat het een nieuwe bougie is maakt niet zo veel uit. (Als het maar geen koude is.)
Dat hij flauw op het gas reageert, komt mede door de sproeier 44 die helemaal niet correspondeert met de toch vlotte spullen die je als setup hebt.
Even tussendoor, welke snelheid haal je met jou Tomos ?
Het kan best lastig zijn om het gelijk voor mekaar te krijgen met jou Tomos.
Maar om het even stevig aan te pakken zou ik op een zaterdag morgen om 9.00u beginnen met je luchtfilter er af te halen. Dan een sproeier 54 te monteren en dan proberen of hij aanslaat. (Eerst met de choke natuurlijk)
Laat hem op de standaard staan en geef gas (Van de choke af) en kijk of hij blijft draaien.
Als hij smoort, hou dan de luchtinlaat wat dicht met je vinger en kijk of je hem aan de praat kan houden. Mocht dat op die manier lukken dan is je sproeier te klein. Mogelijk doet hij het dan wel met een normaal luchtfilter er op. (Dus zeker niet dat pijpje waar je over schrijft)
Als je hem met een luchtfilter blijvend aan de praat hebt, ga er dan mee rijden. Krijg je hem dan met halfgas wel weg en volgas niet. Of hij komt maar langzaam op snelheid en hij maakt veel lucht aanzuiggeluid, dan is je sproeier te klein. En moet je 2 maten omhoog.
Komt hij niet op gang en het aanzuiggeluid valt mee, dan is je sproeier meestal te groot. Of hij doet het wel, maar hij gaat stotteren \ 4 takten, dan moet je ook naar beneden met de sproeiermaat, maar dat mag duidelijk zijn.
Het is een kwestie van testrijden en ervaring op doen. Noteer elke verandering en handeling. Je kan namelijk al die dingen die je de eerste 4 uur dan aan het doen ben niet onthouden.
En ik kan helaas niet van achter m`n Pc zien hoe jou Tomos reageert. Dus je moet het zelf zien te klaren.
Bij deze mijn bijdrage geleverd. Doe je voordeel er mee.
En vriendelijk gegroet ,
Keeshaven