Hallo,
Ik heb een probleem want ik heb olie op mn achtervelg.
Elke keer als ik even heb gereden is mijn achtervelg weer een beetje zwartter
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
De keerring van je voortandwiel (bij je blok dus) is waarschijnlijk lek.
Zie de FAQ om dit te verhelpen: viewtopic.php?f=54&t=7372" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan er ook aan liggen dat je ketting te dik gesmeerd is, heb ik ook gehad. Na verloop van tijd is dat er wel af en dan heb je er bijna geen last meer van.
Meestal is het toch wat JP zegt. De olie gaat langs je keering en komt via het voor tandwiel op de ketting, je ketting slingert het weer tegen je achterwiel.
Dit is een veel voorkomend probleem bij tomos.
bekijk hier mijn oranje racertje:
viewtopic.php?t=5949&highlight=
Kijk, ik smeer mijn ketting altijd dik. Dus mijn achtervelg en tandwiel zijn sowieso bagger baggervet. Ik zal absoluut niet merken dat mijn keerring lekt. Ik denk dat ik dat vooral zal merken aan een hoog geluid van de transmissie (vind ik niet erg trouwens, het Tomosgeluid is juist een reden voor mij om zo´n ding te berijden) en een andere manier van aangrijpen van de koppeling.
ongveer 8 euro met en nieuw busje, ik zal gelijk nog even vloeibare pakking er bij kopen en kogellagers vet. Verder raad ik het je het aan om even eerst met en hoogddrukreiniger over de ketting te gaan zo dat de ketting goed schoon is, smeer het dan in met olie en kijk of het probleem weer terug komt ( dus en vieze achterwiel) want het kan ook zo zijn dat de ketting gewoon vies is. ( dit was bij mij het geval) en sinds 3 weken geleden is me achterwiel nog steeds schoon
Naja bij mij was het echt alleen de ketting die te dik gesmeert was maar dat gaat vanzelf over.
Maar wat maakt het uit dat je achtervelg vies is? Ja als je een mooie glimmende tomos wil snap ik het, maar voor een stadsbrommer net als ik boeit het me echt niks <O~