Geachte leden,
Het was mij opgevallen dat er veel onduidelijkheid was hoe je precies van het geratel van de koppeling af komt. Daarom heb ik hier en uitgebreide uitleg hoe je nou precies van het geluid af komt.
1. Leg een doek of kleedje onder je blok en tap de olie af. ( om vervuiling te volkomen)
2. Draai de imbus bouten er uit waar de carterdeksel mee vast zit.
3. Klop met een plastic hamer voorzichtig voor en achter tegen de deksel en trek hem iets los.
4. Kijk of je niet de pakking kapot trekt. ( het beste schaf je en nieuwe pakking aan)
5. Deksel er helemaal afhalen en kijken of er geen losse vulringen in liggen.
6. Er horen 2 ringen op de linker as te zitten en 1 ring op de middelste.
7. Je kijkt nu tegen de tandwielen en de koppeling aan.
8. Nu moet je de zuiger blokkeren. Met behulp van en bougie stop.
9. Draai nu met pijpsleutel 17 de moer los die het koppelinghuis vast houdt.
10. Trek nu het koppelinghuis van de krukastap af. (Let op, er zit een losse stalen ring achter. Die moet je op de krukastap laten zitten.)
11. Hou het koppelhuis op zijn kop en de 1e versn. koppeling valt er uit.
12. Leg die koppeling vlak voor je neer en wrik met 2 schroevendraaiers de veer er uit.
13. Kijk goed hoe het zit. Er zitten 3 gedeeltelijk ronde metalen bandjes onder die veer.
14. Die bandjes zorgen er voor dat de veer op zijn plaats blijft zitten. Daar zitten gebogen en omgezette randen en lipjes aan. Met beleid er uit halen.
15. Dan kan je de 3 koppeling elementen van de koppelingnaaf af schuiven.
16. Dat afschuiven moet je wat schuinweg doen.
17. Als ze er af zijn komt de ringveer te voorschijn.
18. Die ringveer is de boosdoener. Als je daar de lamellen weer wat verder terug ombuigt dan ben je het geratel kwijt.
19. Maar ik heb ze niet alleen terug gebogen. Ik heb ook een passende ring geknipt van 0,2 mm latoenkoper en die onder die veering gelegd voor ik hem weer in elkaar zette.
20. Dus de koppelingnaaf voor je leggen. De latoenen ring er op\over leggen. De veerring er op leggen. De segmenten weer over de naaf schuiven en wel zo dat de draaipennen van de segmenten in de sleuven van de naaf komen te zitten.
21. Nu de 3 metalen bandjes weer één voor één op zijn plaats aanbrengen.
22. En nu de koppelingveer weer met 2 schroevendraaiers over die randjes van die metalen bandjes op zijn plaats wrikken.
23. Controleer of het goed zit.
24. Let er op, dat nog wel die stalenring op die krukastap zit. (Die voorkomt dat het huis niet tegen de oliekering aan komt.)
25. Schuif nu het koppelinghuis weer op de krukastap. Het kan wat moeilijk gaan, omdat de versn. tandwielen in elkaars tanden moeten vallen
26. En nu kan de 1e versn, koppeling weer op de as en in het huis geschoven worden.
27. De zuiger kan weer tegen de blokkade aan geduwd worden. (rechtsom)
28. Vervolgens de koppeling en het huis vast zetten met de veerring en moer met pijpsleutel 17 .
29. Nu de 3 simmyringen (opvulringen) schuiven. 2 op de linker en 1 op de middelste as.
30. En nu de carterranden schoon vegen van deksel en carter. En daarna de pakking licht insmeren met vet.
31. Kijk of nergens vuil zit. Ook niet bij de 2 paspennen, voor en achter in de carterrand en laat de deksel over de assen heen zakken. (Denk er om dat de achterremkabel er niet tussen komt te zitten.)
32. Als de deksel goed in zijn pennen zakt, de imbus bouten er in draaien en met de hand losvast aanzetten.
33. Nu kruislinks in 2x normaal vastzetten en wel zo dat moeders ze los kan krijgen.
34. En nu kun je er nieuwe olie in doen ( ATF)