• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Funtastic loopt niet lekker

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
hubert123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 11 mei 2009 09:56

Volgend foto laat zien wat ik gedaan heb om met de vooronsteking van mijn eerste FunTastic te experimenteren.
Deze konstruktie geeft de mogelijkheid om de ontsteeknok 360 graden rond te draaien. Dus elke voor en na-ontsteking
is in nauwelijks een minuut in te stellen. Het Magneetvliegwiel is in twee stukken gesneden, een buitenring en een
binnen-ring.Hiertussen is een pasring geplaatst. Met 4 boutjes worden de twee delen aan elkaar verbonden.
In vooruit zeg ik dat het niet de bedoeling is om dit experiment na te bootsen.Gaetano, zou je jouw ontsteeknok willen
verplaatsen, dan nog snel het volgende. De Tomos fabrikant heeft om de positie van het vliegwiel op de konische as te
blokkeren niet een standaard spie gebruikt maar een goedkoop pennetje.Bij mijn Tomosjes hebben deze pennetjes
behoorlijk speling. Voordat je het vliegwiel vastschroefd kun je het in de looprichting 1 tot 2 mm verschuiven. Dit geeft ook iets meer voorontsteking.Hier laat ik het eerst bij. Je weet, risico´s van veranderingen moet je altijd zelf dragen.
Groeten HubertAfbeelding

Tano
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tano » 11 mei 2009 21:29

Een collega van me zei dat ik die spie weg moet laten en het vliegwiel dan een stukje draaien. Als ik alles goed afteken zou dat goed moeten lukken...? Hij had het al eens gedaan zonder problemen, hij had ook eens een vervroegings spie gebruikt. Die zijn er natuurlijk niet omdat het zo'n raar busje is?

Komen er veel krachten op dat vliegwiel zodat hij kan verschuiven als er geen spie zit of heb je die spie echt nodig? Hij zit er waarschijnlijk niet voor niets.

Anders ga ik het gewoon eens proberen...

Groeten Gaetano

hubert123
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor hubert123 » 12 mei 2009 20:07

Ik heb een verzette spie gehad maar ben hem kwijt geraakt. Op de spie komt geen kracht. dit zou ook niet kunnen,
want de nieuwe snorfietsen van Tomos hebben geen echte spie meer maar een klein pennetje dat werkelijk geen kracht op kan nemen. Het pennetje is alleen maar om de plaats van het vliegwiel vast te leggen. Het vliegwiel klemt met een konisch gat
op een konische as. Indien bijde niet beschadigd zijn is het onmogelijk dat het vliegwiel bij normaal gebruik verschuift.
Ik heb hier een tekening van zo een pennetje liggen, indien je wilt kan ik b.v.b. morgen een foto plaatsen, dan kun je
duidelijk zien waar het om gaat. Theoretisch zou je zonder pennetje kunnen rijden, als experiment. Indien je dit wilt proberen,
moeten as en gat wel goed droog zijn. (geen olie).
Groeten Hubert

keesie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor keesie » 15 mei 2009 15:06

Ik heb een kleiner atw gemonteerd
sproeier van 53 naar 56
uitlaat speedy

Funtastic 2008 model blok a55

van 25 naar 36 km/u met genoemde aanpassingen

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 15 mei 2009 18:50

Whahah mijn broer kwam dus met het verhaal dat waar jullie allemaal mee bezig zijn helemaal niet nodig is, ik ben niet echt een voorstander van het idee maar oke hier komt ie :P

Als je je vliegwiel eraf haalt zit er een klein pennetje in de krukas, die haal je eruit, nu kan je het vliegwiel draaien op een manier hoe jij dat wilt, dus je timed hem gewoon zo, zet hem goed vast, en klaar ben je...
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

Tano
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tano » 16 mei 2009 15:26

Als je je vliegwiel eraf haalt zit er een klein pennetje in de krukas, die haal je eruit, nu kan je het vliegwiel draaien op een manier hoe jij dat wilt, dus je timed hem gewoon zo, zet hem goed vast, en klaar ben je...
Dat heb ik nu gedaan, maar ik kan niet echt veel verschil merken. Maar ik moet nog de goede sproeier vinden, alle brommerboeren hier in de buurt hebben niet zulke kleine sproeiers. Weten jullie toevallig niet waar ik op internet sproeiers kan kopen zonder dat ik meer verzendkosten heb als de waarde van de sproeiers. :?

Groeten Gaetano

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
26 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki