Berichtdoor skoeddies » 19 jan 2006 21:35
ik heb zelf al het een en ander gezocht.. heb ook een s1..
nou heb ik na mailing met tomos nederland (zo'n 30 mailtjes) niet veel info kunnen krijgen..
ze weten er zelf namelijk bar weinig van..
dit is het mailtje waar ik nog de meeste info uit heb kunnen halen..
ik stuurde:
Beste Heer/Mevrouw,
Sinds 3 jaar ben in het bezit van een tomos S1.
Intussen weet ik (dankzij de perfecte service van tomos, nog bedankt daarvoor) dat mijn tomos stamt uit juni 1977.
Nou probeer ik langzamerhand wat meer te weten te komen over het Type S1.
Kunt u mij mischien verblijden met meer informatie van dit type?
Bijvoorbeeld:
- Wanneer is de eerste Tomos S1 van de band gerold en, wanneer is de productie gestopt?
- Zijn er van de Tomos S1 nog verschillende versies gemaakt? Zijn er bijvoorbeeld tussendoor verbeteringen gemaakt.
- Heeft u mischien nog typenummers of andere informatie over de onderdelen op een Tomos S1?
- Klopt het dat het S1 blok de voorloper van het A3 blok is?
- Was het S1 blok origineel 1 of 2 speed?
- Verder is alle informatie over de Tomos S1 van harte welkom.
Ik begrijp dat u mischien niet alle antwoorden heeft of geen tijd heeft voor zoveel vragen,
Toch wil ik u alvast bedanken voor uw moeite,
Met vriendelijke groet,
Sjoerd Wensink
met als antwoord:
Sjoerd,
De productie van de Tomos S1 is gestart in 1976. Wanneer de laatste van de band is gelopen is niet exact meer bekend.
De S1 is in verschillende kleurstellingen gemaakt maar altijd de zelfde uitvoering. Wij proberen onze producten constant te verbeteren, dit zal waarschijnlijk tijdens de productie van de S1 ook wel gebeurt zijn.
Het motorblok is inderdaad een 1 versnelling uitvoering.
Wij verwachten je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
voor de rest heb ik alles aan de brommer zelf uitgezocht..
als je nog het originele blok hebt dan heb je een kleinere krukasholte, carteropening, of hoe ze dat gat waar je drijfstang naar buiten komt ook noemen..
dus een A3 of A35 cilinder past er niet zonder aanpassingen op..
en er word gezecht dat het een 1 versnellingsbak is..
nu heb ik 2 blokjes liggen, en heb er maar ééntje uit elkaar gehaald..
en die had 2 versnellingen..
dit kan natuurlijk aangepast zijn maar het zag er naar uit dat het redelijk origineel was..
heb je verder nog vragen, stel ze dan even, mischien heb ik er wel een andwoord op gevonden in de 3 jaar dat ik er al mee rond crous en het vele sleutelen..