ik heb gisteren een tomos bloje gekocht..er staat A5 op de cilinder en is nog met kontaktpunten.
de cilinder is vierkant en er zit een 14/12 carburateur op met schuin spruitstuk.
mijn vraag is welk blok heb ik nu gekocht? een 2-speed of 1-speed?
hoezo het spruitstuk verandert? het is een passend spruitstuk naar rechts met membraan.ik kan maar geen informatie vinden over dit blok.2-speed. Waarschijnlijk een A35 blok, alleen het spruitstuk hebben ze veranderd.
oké ik snap het..ik had ook liever een recht spruitstuk gehad want ik heb nog smalle metalen zijkappen.zouden er gewoon brede zijkappen op passen? en van welk jaar tot wanneer zou mijn blok gemaakt zijn?schadowranger wil hier mee zeggen dat er waarschijnlijk eerst een recht spruitstuk op zat. Deze zaten op de eerste generatie A35tjes. Vanaf rond 2000 zijn alle tomosjes uitgevoerd met het schuine spruitstuk(te herkennen aan de bredere zijkapjes van plastic).
PS Corrigeer me gerust als ik het fout heb
oké bedankt! in ieder geval hoop ik een beter en sneller blok te hebben dan mijn 1-speed met ei cilinder wat er nu op ligt.Vermoedelijk tussen 1995 en 2000. Maar als je het echt zeker wilt weten kun je Tomos Nederland ook een mailtje sturen met vermelding van het motornummer. Deze staan op de zijkant boven het carterdeksel van de versnellingsbak.
http://www.tomos.nl--" onclick="window.open(this.href);return false;>Contact
ok bedankt! ik moet nog wel plastic zijkappen hebben om de carburateur af te dekken want die zijn breder dan de smalle metalen kapjes en ook gelijk een stuk mooier.een luchtfilterkast heb ik ook nog niet maar ik neem wel zo'n kelk denk ik.Je bedoelt door de letters aan de zijkant? Het kan zijn dat de vorige eigenaar er iets aan vast had zitten. Als de gaten maar dicht zitten en er geen vocht bij de ontsteking kan komen is het geen probleem.
Je nieuwe blok is iig sterker dan die met ei-cilinder, al prefereer ik nog altijd de goede "oude" ei-blokjes (maar dat is een gevoel).
Vwb die zuiger. dat "gaatje" in de kop is voor de draaibank om de zuigerveergroeven erin te maken. Het is geen gat, maar een center om de zuiger mooi rond te kunnen laten draaien. Dat hebben ze allemaal.
Hou er wel rekening mee dat je of de ophangpunten van je metalen kappen moet verbuigen/ omlassen voor de plastic kappen, of een verloopsteun maken zodat de plastic kappen gaan passen.
normaal zit er wel een gat in je zuiger een stukje lager, die is om je smallend te smeren en exstra brandstof mee te happen. (en zuiger is lichter)
Maar waar die bij jouw zit op die plaats, is nutteloos.
Schroeven is denk gewoon voor de leuk gedaan, zou echt nut niet van weten.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten