- Welke model tomos heb je?
- Tomos Flexer XL
Uit welk jaar komt de tomos ?
2009 (gekocht 15-9-2009)
Is het een snor of een brommer?
snorfiets
Wanneer ontstond het probleem?
het is niet echt een probleem (zie 'wat is het 'probleem' ')
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
nee
Wat is het probleem?
on-topic: ik heb sinds 15-9 een tomos flexer xl. Deze heeft als grote voordeel de aanwezigheid van een gescheiden smeersysteem, zodat ik gewoon euro95 kan tanken bij een willekeurig tankstation (en niet per se naar een tankstation voor die speciale brandstof hoef). Echter, bij de dealer waar ik hem kocht heeft niemand mij goed verteld wat er 'praktisch' bij komt kijken bij het tanken (in de zin van: je komt bij het tankstation en dan... ), dus afgelopen middag ging ik daar naartoe (hij was leeg [3,5l] en ik reed op het reservebeetje [0,5 liter]) en ik ging tanken op de manier waarop ik dacht dat het moest.er waren alleen wel een aantal dingen die ik niet precies wist:
- het vulpistool is gemaakt voor auto's; als je daar de tank vol hebt zitten, dan weigert ie nog meer erin te gooien (ik heb genoeg ervaring met tanken met de auto); hij stopt dan, maar werkt dit ook bij mijn snorfietsje?
- (dit heb ik zelf uitgezocht): mijn snorfiets is voorzien van een ontluchtingsknop; ik moest die, nu ik het boekje er naderhand bijgepakt had toen ik thuis was gekomen, ingedrukt houden tijdens het tanken; dit deed ik niet en dus liep er tijdens het tanken en daarna op de terugweg via zowel de tankdop als de ontluchtingsknop wat brandstof uit (wat ik doodeng vond); is dit (als ik het knopje een volgende keer wel ingedrukt houd) te voorkomen of gebeurt dit hoe dan ook?
wat is nou de beste manier om te tanken? gewoon tankdop eraf, vulpistool erin (inknijpen tot ik bij ong 4 liter ben) en tijdens het tanken die ontluchtingsknop ingedrukt houden of kan het anders? ik voelde me nogal stom daar