Uit welk jaar komt de tomos: Overjarig model, maar nieuw gekocht mei 2007
Is het een snor of een brommer: Brommer
Wanneer ontstond het probleem: 21 januari 2010
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos: Neen.
Km. stand: 14.350.
Gebruik: hele jaar door, dus ook 's winters.
Wie ben ik: een man van 55 jaar, helemaal 'verliefd' op deze Tomos (heb in de jaren '70 ook een Tomos gehad

Wat is het probleem:
Vorige week moest op advies van mijn brommerdealer wegens de km-stand de zuiger vervangen worden.
De kosten zouden naar schatting € 130,- bedragen, incl. arbeidsloon.
Nadat de cylinderkap er af was gehaald, kreeg men het onderste stuk van de cylinder met geen mogelijkheid los.
De boel zat compleet vastgeroest.
Aan mij de keus: of de zuiger niet vervangen, met risico, dat dit op den duur de cylinder/motor aan kon tasten.

Of de cylinder erafzagen en er een nieuwe op zetten.
Besluit: het laatste.
Ik heb de restanten meegenomen: de 4 schroefpinnen, waar het cylinderonderstuk doorheenzit, waren behoorlijk verroest alsmede de holtes van de cylinder, waar ze doorheen steken.
De schroefpinnen zijn ook vervangen.
Dit alles heeft mij € 390,- gekost!

Specificatie: 1 originele cylinder + Zuiger 232,-
1 pakkingset 7,-
1 naaldlager 9,-
4 cylindertapeind 6,-
bijna 4 uur 131,-
De dealer, die overigens e.e.a.met alle zorg en aandacht af heeft gehandeld vond het ook wel extreem, maar 'het kwam wel vaker voor'.
Volgens hem stond er hierover niets in de onderhoudstabel van de brommer, zodat voorkomen had kunnen worden, dat e.e.a. vast was geroest.
Vragen:
1. Als ik de onderhoudstabel lees, staat er bij 3000 km of 6 maanden én bij 6000 km of 12 maanden (en zo verder elke 6000 km) onder veel meer:
* Reinigen cilinderkop, zuigerbodem en uitltaat
* Reinigen Cylinder en uitlaatpijp
Vervolg zie 2e bericht, want het lukt me niet meer fatsoenlijk verder te typen, zonder dat het schermpje voortudrend beweegt en ik de tekst die ik type niet meer kan zien.