Beste JorDdi,
Over het algemeen geef ik alleen mijn ervaring met Yungster-FunTastic-Revival met A55 motoren volgens EUR norm. Je vraagt om specificatie van de punten A tot H. Om te helpen wil ik dit best doen, en met geluk is er iets voor je bij waar je iets mee kunt doen. Ik had 4x een yungster model, waarvan 2x een FunTastic. Deze heb ik zeker drie jaren lang tientallen malen uit elkaar gehaald en /of veranderd. Hierdoor hierdoor leer je dus best wel veel over A55 snorfietsjes..
A.:Andere uitlaat van een Tomos-Revival met A55 blok.Omdat ik het niet met mijn zakgeld moet betalen, gebruik ik uitsluitend Tomos materialen. Elke andere brom uitlaat voor A5 Cilinders doet het ook.
B.:Katalisator kortsluiten. Als je een Revival A55 uitlaat neemt, moet je de katalisator uitschakelen, omdat deze veel te snel dicht koolt, en dan de trekkracht van je motor beinvloed. En ander merk uitlaat heeft meestal geen katalisator. Als je werkelijk ooit een Tomos katalisator uit wilt schakelen kun je de juiste plaats voor het boren van gaten op vragen, ik plaats dan een tekening. Onderaan plaats ik een doorsnee-tekening van een Tomos uitlaat voor een idee hoe deze er vanbinnen uitziet.
C.:Het spruitstuk van de Funtastic moet gewisseld worden voor een spruitstuk van een Revival brom met A55 blok.
Dit spruitstuk heeft een doorlaat vn 12 mm. endaartoe nog behoorlijk glad zonder bramen of rubberen velletjes.
Het bochtstuk van dit spruitstuk is ook veel beter van kwaliteit en is direkt aangevulkaniseerd.De eerste twee schroefjes van het spruitstuk moet je met een dremmel van gleufjes voorzien om deze te verwijderen ..
D.: De juiste voorontsteking.: Dit punt wordt juist deze dagen besproken op het Tomos-Forum . Dus een paar bezoekers hogerop. Onder ONTSTEKING (moet 1,5 mm voor staan. Is moeilijk bij A55 motoren met EURO ontsteking)
E.: Hogere kompressie.: Dit was bij de Yungster-FunTastic zeer eenvoudig, omdat standaard onder de A5 kop twee bronzen pakkingschijven lagen. Eentje van 1,3 mm dik en eentje van 0,3 mm dik. Deze van 1,3 mm wegnemen,en de dunne laten liggen. Ook kun je als alles onbeschadigd is beide pakkingen weg nemen. Je snor
gaat maar weinig sneller, wordt echter merkbaar krachtiger bij het optrekken.
F.: Banden.: De Yungster modellen hebben balonbanden. Op zekere dag miste ik plotseling 4 tot 5 Km. aan maximum snelheid.Ik kon niet vinden waar dit nou toch door veroorzaakt werd. Pas na twee weken zag een ander dat mijn achterband boterzacht was. Onbelaste balonbanden staan al gauw tamelijk hoog. Na experimenteren bleek dat de balonband toch echt de maximum spanning van 2 tot 2,3 bar hebben moet. Niet te geloven wat een zachte balonband een energie verslind.
G.:Carburateur.: De carburateur van een Yungster is standaard een PHVA 12-9 mm. Standaard met een sproeier 48. Deze sproeier moet voor een eenvoudige opvoering op 51 gebracht worden. De twee stelschroeven
zijn voor het instellen der naald hoogte voor het stationär draaien en voor een beetje extra luchtregeling.
Voor de stationär schroef kan niemand je een raad geven. deze moet je zelf uitproberen.(Zonder sleuteltjes)
de luchtschrowf staat bij mij na ontelbare malen uitproberen toch weer op twee volle slagen tegen de klok in.
H.: Toen ik twee Funtastic snorfietsjes te gelijk kocht, liep de ene in alle opzichten super fijn., de andere moest zelfs terrug naar de fabriek zo rot was die. Bij elk stoplicht viel de motor uit, hoe vaak ik ook aan de beide carb-schroeven draaide. Via de bromboer gaf een Tomos-Epe medewerker bekend. dat de standaard bougie
van KGL gewisseld moest worden voor een NGK B8ES. Direkt liep het motortje veel rustiger, het liet zich ook veel beter starten, en het viel niet meer uit bij de stoplichten. Betreffende medewerker zij b.v.b. ook, Als je eenmaal NGK bougies gebruikt, wissel dan nooit meer het merk, hoogstens het type nummer. Eigenlijk logisch, omdat je anders steeds weer met vreemde typenummers zit waar je niets van begrijpt. Het nummer 8 op de bougie staat voor de warmtegraad, waarbij geschreven staat dat nr. 8 schijnbaar een teperatuur geeft welke net zelfrijnigend is.. Nu het toch zo een lang verhaal geworden is kun je gerust nog vragen stellen. Hubert
Hieronder probeer ik nog een doorsnee plaatje van een Tomos-Uitlaat te plaatsen.