Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Ja eraf gewoon met poelietrekker maar daar krijg ik em er niet mee terug op.
Hoe weet ik dat de poelie er ver genoeg opzit,als ik em eraf haal dan hoor je die klik van de spie.
Maar hoe kan ik zien dat de poelie er goed opzit,het is een A5 dus met van die tanden op de poelie.
omeHenk,
NIET MET DE HAMER !! Dan sla je namelijk in axiaal-richting direkt op je krusaslager. Dit lager wordt van axiaalbelasting
niet beter. omdat kogellagers maar een vrij lage belasting in axiaal richting (verlengde der asrichting) kunnen verdragen.
Natuurlijk netjes op het spiepennetje schuiven, dan een beetje in de draairichtingduwen, en dan vanzelfsprekend met de sluitring en de moer vastschroeven. Je zult ook een zuigerstop moeten gebruiken.
groeten Hubert
Ja zover is het duidelijk.
Maar hoe merk ik dat het vliegwiel er ver genoeg opzit?
De moer gaat nu niet zover over de as heen als toen ik hem eraf haalde.
Ik kan de moer toch niet blijven aandraaien als deze niet verder gaat.
Is er iets waaraan ik kan zien of het vliegwiel er ver genoeg opzit
ome henk,
In een machneet-Vliegwiel zit een konisch gat ; op je as zit een konisch uiteinde. Deze twee konische delen passen heel presies op elkaar. Als je het wiel over de as schuift, merk je dat er plotseling GEEN speling meer tussen zit. Je kunt niet meer met het wiel waggelen. (heen en weer bewegen. ) Zolang je nog wel kunt waggelen, zit je spietje niet in de spiebaan, maar er naast. In dit geval nooit doordrukken, anders verniel je het spiepennetje. Met de moer kun je het vliegwiel nog enige milimeters verder op de as persen. Deze konische verbinding is oer-sterk en kan als hij goed vast zit NIET verschuiven. Dus als het wiel niet meer waggelt zit het ver genoeg op de as. p.s. Als je te weinig schroefdraad hebt, moet je een dikkere onderlegschijf of meerdre schijven gebruiken.
Groeten Hubert
Dat antwoord zocht ik nu.
Als ik het vliegwiel erop heb gezet en de moer erop draai zit het dus vast.
Het gaat er dus makkelijker op als eraf,je hebt een poelietrekker nodig om het eraf te halen maar je schuift het er met de hand zo op.
Spietje zit nu in de spiebaan,dus met moer erop gewoon vast.
Het is mijn eerste tomos en van andere brommers ken ik alleen die halve maantjes als spie en die voel /hoor je als je het vliegwiel terug plaatst.
Iedereen nog bedankt voor de snelle hulp.