• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start goed,maar houd in bij gas geven

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
chris1976gouw
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2010 09:49
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor chris1976gouw » 02 mar 2010 16:41

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw op het forum,en moet nog een beetje mijn weg vinden hier.

Ik heb een probleem.

Mijn Tomos start goed,en blijft moeizaam stationair lopen.
Als je gas geeft houd hij eerst in,en gaat er dan als een speer van door.
Als je rijd,rijd hij goed,maar als ik wil stoppen bij een stoplicht bijvoorbeeld,slaat hij af.
Ik weet niet waar ik het moet zoeken eigenlijk.
Ik heb mijn carburateur al schoongemaakt.

Dus wie kan mij goede informatie geven.

Ik heb een Tomos Quadro E-start uit 2005.
Het gaat om een snor brommer.
En mijn setup is verder standaard,dus niks aan gedaan.
Carburateur is een 14-9 met een sproeier van 49.
Orginele uitlaat.
En orginele cylinder.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Omhoog


Gebruikersavatar
Cokesolo
Tomosforummer
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 jan 2010 23:40
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Cokesolo » 02 mar 2010 16:47

Heey,

dat inhouden, kan verschillende oorzaken hebben.
Allereerst zou ik de bougie eruit draaien en kijken welke kleur hij heeft.
Ideaal is koffie-bruin, donker/zwart is te grote sproeier, licht/wit is te kleine sproeier.
verder zou ik je luchtfilter even schoonmaken, en kweet niet hoelang je uitlaat al erop zit?
kan zijn dat beetje dicht begint te slibben.
verder kan je de stationairschroef op de carbarateur een of 2 slagjes indraaien. doe dit wel bij een warme motor.

als je iets niet snapt vraag het gerust.
greetz cokesolo :wink:
No legs, but wheels!
Omhoog

chris1976gouw
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2010 09:49
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor chris1976gouw » 02 mar 2010 17:12

Hallo Cokesolo.

Bedankt voor je antwoord.

Mijn bougie ziet er een beetje zwart uit,en de contact punten van de bougie zijn een beetje wit.
Ik heb de brommer 2e hands gekocht.
En ik denk dat die uitlaat er al 5 jaar zo onder zit,de gene waar ik hem van gekocht heb heeft er geen verstand van.
En ik hoop hier gewoon snel tot een oplossing tekomen,ik zou er wel achterkomen,maar ik heb geen zin om mijn motorblok en de rest tegaan openmaken,en te reviseren.

Mijn carburateur is wel schoon,en luchtfilter ziet er opzich welschoon uit,ik zou meschien het filter gaasje zelf eens kunnen uitspoelen.

Maar het is zo als ik gas geef lijkt het op hij verzuipt,maar geef ik dan nog een keer gas,dan gaat hij wel.
Maar ik heb een nieuwe bullet uitlaat liggen,eens kijken hoe het met deze gaat.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mar 2010 17:19

Het kan idd zijn dat de uitlaat verstopt zit of zover dichtgekoold dat de motor zijn uitlaatgassen niet kwijt kan. Probeer die andere uitlaat maar eens en kijk wat er dan gebeurd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

chris1976gouw
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2010 09:49
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor chris1976gouw » 02 mar 2010 17:30

Ga ik proberen,zou alleen wel morgen worden denk ik.
Ik heb alleen nog geen andere sproeier bij deze uitlaat.
In de winkelzij die monteur dat ik hem eerst maar eens moest proberen,en dan eventueel een grotere sproeier.

Ik heb nog een andere vraag.

Op mijn tomos zitten ook knipperlichten.
Nou is er door de vorige eigennaar er eentje afgereden,en sinds dien doen ze het niet meer.
Mijn zekering is goed,en accu ook,want de e-start doet het wel-en de toeter ook.
Heeft iemand een idee hier over.
Omhoog

Gebruikersavatar
Cokesolo
Tomosforummer
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 jan 2010 23:40
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Cokesolo » 02 mar 2010 17:33

euhm , meschien breukje in het kabeltje van de knipperlicht? , contactjes zelf goed aangesloten?
of door de klap zijn de lampjes zelf stuk :idea:
oftewel gwn proberen :P

even over de bullet uitlaat, als hij goed rijd met deze uitlaat zou ik toch naar 3-5 km (volgas).
even je bougie wederom checken. dan kan je altijd nog maatje 50/51 erin doen.
greetz cokesolo
No legs, but wheels!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mar 2010 17:34

Ga ik proberen,zou alleen wel morgen worden denk ik.
Ik heb alleen nog geen andere sproeier bij deze uitlaat.
In de winkelzij die monteur dat ik hem eerst maar eens moest proberen,en dan eventueel een grotere sproeier.
Dat is ten minste een goede bromboer, die niet gelijk wil verkopen!
Ik heb nog een andere vraag.

Op mijn tomos zitten ook knipperlichten.
Nou is er door de vorige eigennaar er eentje afgereden,en sinds dien doen ze het niet meer.
Mijn zekering is goed,en accu ook,want de e-start doet het wel-en de toeter ook.
Heeft iemand een idee hier over.
Knipperen ze helemaal niet meer of de ene kant wel en de andere niet? Kan zijn dat de automaat defect is (knipperautomaat zit achter motorscherm).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

chris1976gouw
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2010 09:49
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor chris1976gouw » 02 mar 2010 17:45

Dit is zeker een goede bromboer,het is leertouwer uit soest.
Ik kreeg ook mijn uitlaatpakking er gratis bij,nou kosten deze maar 1,25 euro,maar goed,ze moeten het maar willen doen.
Ik kom al in deze zaak toen ik zelf nog 16 was,ben nu 34 hehe.
Ze verkopen ook bijna alles 2ehands,en nieuw natuurlijk.

En over de knipperlichten.
Ze knipperen niet meer,maar als ik hem aanzet,hoor je wel het relais schakelen.
Maar ik ga het zooitje wel even door meten.
Omhoog

chris1976gouw
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2010 09:49
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor chris1976gouw » 03 mar 2010 15:45

Ik heb mijn bullet uitlaat er onder gezet,moet alleen nog een verloop stuk maken of kopen voor de ophanging.
Maar ik hem zo wel starten.
Ik heb hem nu wel stationair lopen,door de gaskabel een beetje aantespannen,zodat de gasschuif iets meer open blijft staan.
Alleen kan ik hem verder niet regelen met de stationair schroef,dan gebeurd er helemaal niks,weet iemand hier iets meer van?
Of zou er ook een grotere sproeier in moeten?
Ik heb mijn bougie nog niet bekeken.
Ook trekt hij een stuk langzamer op dan met mijn orginele uitlaat,hoe komt dit?
En wat kan ik hier aan doen?
Heb wel het idee dat hij een stuk harder loopt,zover ik kan beoordelen op de standaard en dan volgas.
En ook houd hij nog een beetje in als ik van volgas loslaat,en direct weer volgas geef,dan houd hij een beetje in.

Ik hoop dat iemand mij kan verder helpen.
Alvast bedankt.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 mar 2010 21:22

Je stelt stationair af met de schroef aan de zijkant van je carburateur, de speling van de gaskabel daarna op vrije slag. Wat je nu doet is het stationair toerental afstellen door de gaskabel strakker te zetten, en ja dan werkt het niet meer met de schroef.

Als je langzamer optrekt als voorheen, en het inhouden kan het zijn dat je 1 a 2 maten sproeier omhoog moet, kijk hiervoor naar de bougiekleur als je 2-3 km volgas hebt gereden (niet stationair laten draaien oid). Maak voordat je echt gaat rijden wel je uitlaat goed vast (ook aan het frame) anders breken de uitlaatbouten onder je cilinder af.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

chris1976gouw
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2010 09:49
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor chris1976gouw » 04 mar 2010 20:32

Ik moet voor de uitlaat nog een verloopbeugel hebben.

En ik zal er eens een sproeier 51 ingooien,er zit nu 49 in.
Omhoog

chris1976gouw
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2010 09:49
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor chris1976gouw » 05 mar 2010 18:49

Hallo mensen.

Ik ben even bij twee brommerboeren langs geweest of tevragen wat er met mijn brommer kan zijn.
Omdat hij opzich goed start,alleen valt hij uit als ik stop,en bij volgas houd hij even in,en soms lijkt het of hij harder wilt dan hij kan.
De ene brommerboer zij dat het bijna zeker met mijn keerringen heeft temaken die achter de koppeling op de krukas zitten.
Hij zegt dat het wel vaker gebeurd als de brommer verzuipt dat deze keering er uit knalt.
Mijn brommer rookt overigens niet meer dan normaal.

En bij de andere brommerboer wisten ze het niet zo indirect,het leek hem op valse lucht telijken.
Hij zij dat ze bij orginele tomosjes wel eens een sproeier 51 monteren,en dat ze het kleine gaatje bij de gasschuif in de buurt wel eens opboren naar 1 mm.

Heeft iemand hier meer ervaring mee.

ook vond de laatste brommerboer dat hij laat aangrijpt voor de 2e versnelling,ik vind dit zelf wel meevallen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 mar 2010 18:55

Als de keerring(en) eruit liggen merk je dat wel degelijk, en niet alleen met stoppen. Er komt witte rook uit je uitlaat (ATF olie) of je motor draait helemaal niet meer. Overigens kun je dat ook merken aan het kicken dat aanmerkelijk lichter gaat (geen compressie).

Valse lucht kan wel voorkomen, dan ligt het 99% aan de aansluiting carb-> spruitstuk. Dit kun je testen door met deo in de buurt te spuiten. Verandert het toerental heb je daar idd lekkage.

Dat gaatje is overigens als overloop bedoelt. Het heeft niets te maken met de venturie en sproeier. Niet aangezogen brandstof wordt zo weer teruggeleid naar de vlotterbak.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

chris1976gouw
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2010 09:49
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor chris1976gouw » 05 mar 2010 21:31

Maar kan ik als ik het carter deksel er af haal al zien of de keerring er uit ligt,of moet ik dan de koppeling er uit halen?

En kan het zo wezen dat er geen carter olie meer in zit,en dat die daaromniet rookt?
De gene waar ik hem van heb gekocht heeft er totaal geen verstand van,en ik wist eigenlijk ook niet dat er carter olie in ging.

Ik ga dit morgen is even nakijken als ik tijd heb.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 mar 2010 10:13

Of er olie in de versnellingsbak zit kom je gauw genoeg achter als je deze laat aflopen, omdat je toch het carterdeksel eraf moet halen. En ja, de koppeling moet eraf om de keerring te vervangen. Het zelfde geldt ook voor de andere zijde. Dan is demontage van vliegwiel en ontstekingsplaat noodzakelijk. Markeer vooraf de stand tov van het carter op de ontstekingsplaat hoe die gezeten heeft, scheelt je weer afstellen nadien.

Aan de buitenkant is niet te zien of een keerring defect is. Maar eenmaal eruit is zowiezo een nieuwe plaatsen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

chris1976gouw
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2010 09:49
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor chris1976gouw » 06 mar 2010 11:37

Hallo Shadowranger.

Bij een brommerboer zijden ze dat het wel vaker voor komt dat de keerring achter de koppeling er uit wordt geblazen als de brommer verzuipt.
Ik heb ook zo'n vermoeden dat er geen olie meer in het carter zit,maar dit moet ik even controleren.

En als de keering er uitligt,waar blijft dan mijn overgebleven benzine?
Blijft dit in mijn carter?

Ik hoor graag van jullie?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.