Lange tijd niet op me tomos gereden, vorige week weer even gedaan. Reed perfect en alles deed 't, maar na een paar daagjes gereden te hebben, viel hij afgelopen zaterdag plotseling schokkend uit. Ik half uur naar huis moeten lopen, vonkte niet meer.
Alles doorgemeten en nagelopen, was niet duidelijk waar het probleem zat (kwam zo'n 10-12 volt uit zwarte draad uit blok, goed genoeg? heb 'n elektrische ontsteking), kabelboom leek ook ok, maar toch even de zwarte draad uit blok direct op bobine aangesloten, nog geen vonk. Bougie en bougiedop vervangen, geen verschil.
Bobine doorgemeten en deze zou volgens deze post kapot zijn. Ik een nieuwe gekocht, erop gezet, geen vonk. Nieuwe bobine doorgemeten, zelfde uitkomsten als oude bobine, en dus niet in overeenkomst met de voorgaande post. Of ik heb de pech dat ik een kapotte, nieuwe bobine gekocht heb, of m'n meter is kapot, of ik heb ergens een fout gemaakt, of die post klopt niet. In ieder geval voor niks 60 euro uitgegeven.
Daarna heb ik een andere ontsteking, ook een elektrische net als de andere, geprobeerd, nog steeds geen vonk. Wel kwam ik erachter dat de meter terugloopt naar 0 als ik hem op de zwarte draad uit 't blok en de aarde draad die 't frame ingaat aansluit. Er is dus contact tussen de zwarte draad uit 't blok en ,of het frame of een van de aarde draden, is dat de bedoeling?
Gisteravond, toen 't al donker was, nog even ernaar gekeken, en als ik heeel goed keek, zag ik soms een heel klein vonkje, minder dan een halve millimeter groot. Bij daglicht helemaal niet te zien, en naar mijn gevoel lang niet goed genoeg. Start trouwens nog steeds niet, ontsteking staat goed afgesteld.
Suggesties?