• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Paar kleine vragen.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Kv050
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 16:53
Locatie: Groningen!
  • Citeer

Berichtdoor Kv050 » 02 apr 2010 18:42

Ik heb sinds vandaag een Tomos S25 gehaald,
die loopt nu helemaal standaard 20-25 km per uur.

ik zou deze rond de 45-50 willen hebben maar ik heb dus een Ei cilinder.

volges mij is de std Atw-Vtw verhouding 26-31?

als ik de verhouding 26-26 of 26-28 maak en ik zet er een ander uitlaatje onder, loopt hij dan wel harder?
plus moet ik dan ook mijn sproeier veranderen? zoja welke sproeier zou dan goed zijn ?.
Waar je niet dood van gaat word je alleen maar sterker van (6)
Omhoog


Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 02 apr 2010 19:05

Als ik het goed heb is standaard atw 33 en vtw 26, ei-cilinder is dus een A3 blok, als je je tw verhouding aanpast loopt hij idd wel sneller ( je atw omlaag) maar dit gaat ten koste van je acceleratie.

Ik zou aanraden een bromkop + ander uitlaatje, dan rijdt hij al een stuk beter.
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

Gebruikersavatar
jeroony
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 feb 2010 14:30
  • Citeer

Berichtdoor jeroony » 02 apr 2010 19:19

ik heb nu een peugeot 103 fun maar onder mijne zit nu een demper ik wil een mooie uitlaat geen trugloop en die niet veelhery maak en betaakbaar is weet iemand iets
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 02 apr 2010 20:09

jeroony, post dit volgende keer of in het kleine vragen topic of op www.brommerforum.nl oid... en niet op tomosforum.nl
En vindt het ook niet persoonlijk in iemand zijn topic.
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

Gebruikersavatar
Kv050
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 16:53
Locatie: Groningen!
  • Citeer

Berichtdoor Kv050 » 03 apr 2010 20:03

@jeroony
thanks voor de offtopic eh? |:(

@benno0o
okok heel erg bedankt, past een bromkop of een puch hd kop wel gewoon op een EI cilinder?
Waar je niet dood van gaat word je alleen maar sterker van (6)
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 03 apr 2010 21:12

Ligt eraan welke je erop wilt, het grote verschil met het a3 blok en het a35 blok zit hem in de krukas:

Een a3 blok maakt gebruik van het ouder type/model krukas, op het oogje van de aandrijfstang ( zit op de krukas in het midden, drijft je zuiger aan )zit een 10mm brede doorgang met een bronzen lager. Dus hier past een pistonpen 10mm doorheen, een Ei-cilinder heeft een 10mm brede pistonpen.

Een a35 blok maakt gebruik van het nieuwe type/model krukas, op het oogje van de aandrijfstang zit een 12mm brede doorgang met een naaldlager. Dit is dus geschikt voor de nieuwere blokken (de vierkante ) en voor de puch hd kop.

Dus je hebt een aantal keuzes, vervang je krukas door een nieuwer type ( 15/20 euro, heb er vandaag 3 van marktplaats gehaald ), vervang heel je blok ( 100 euro marktplaats ).

De ''beste'' keuze en tevens de makkelijkste is gewoon een Ei-bromkop te kopen, deze zijn redelijk lastig te vinden.
misschien staat er hier een tussen.
http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... nd=19&fs=1

zelf ben ik namelijk ook bezig mijn krukas te vervangen door een nieuwer model :P
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

Gebruikersavatar
Kv050
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 16:53
Locatie: Groningen!
  • Citeer

Berichtdoor Kv050 » 04 apr 2010 03:01

@benno0o

heb vandaag even een mail gestuurt of hij een brom ei cilinder kop had liggen, waaraan kan ik het verschil zien of het een brom of een snor is?.

heb een terugloop van een maat kunnen kopen voor een tientje rijd dat lekker met die bromkop?

nogmaals thanks voor de snelle reactie!
Waar je niet dood van gaat word je alleen maar sterker van (6)
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 04 apr 2010 16:04

Ik weet niet of je al antwoord op je vraag hebt wat het verschil is tussen een brom en snorkop. In de FAQ staat een mooi topic hierover.
Kort samengevat:
De snorkop is een uitgedraaide brommerkop, de verbrandingsruimte is groter. Bij een bromkop zit een vulring waardoor de verbrandingsruimte kleiner is, dit zorgt dus voor meer compressie.

viewtopic.php?t=1956

of :
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Ver ... _en_HD_kop
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

Gebruikersavatar
Kv050
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 16:53
Locatie: Groningen!
  • Citeer

Berichtdoor Kv050 » 04 apr 2010 17:06

@benno0o
okok dankje, dus de bromkop heeft als het ware een blokkade waardoor de zuiger meer terugslag krijgt.
bij die wiki forum zie je zn wit randje is dat waar het overgaat?
heel veel thanks
Waar je niet dood van gaat word je alleen maar sterker van (6)
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 04 apr 2010 19:02

Welke wit randje bedoel je :P die op de cilinder zit ( waar de zuiger tussen komt ) heen zit ?
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

thierry
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 mar 2010 17:09
  • Citeer

Berichtdoor thierry » 04 apr 2010 19:38

Neee het is niet echt een ring die je eruit kan halen hoor.
Maar bromkop is gewoon kleiner
Omhoog

Gebruikersavatar
Kv050
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 16:53
Locatie: Groningen!
  • Citeer

Berichtdoor Kv050 » 05 apr 2010 15:08

Afbeelding

dat met die stippeltjes bedoel ik sorry dat et zo lelijk is gedaan maar kon niet echt een andere manier verzinnen :P

is der ook een 70cc die ik er zo op kan doen zonder aanpassingen aan me zuiger, krukas?

thanks voor de reacties @thierry @benno0o
Waar je niet dood van gaat word je alleen maar sterker van (6)
Omhoog

Gebruikersavatar
JesseJeremy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:34
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor JesseJeremy » 05 apr 2010 15:22

een 70cc kop op 50cc moet je zeker niet doen
en ja die stippeltjes ja, die rand, dat is zegmaar het verschil met snorkop.
waardoor de ruimte kleiner wordt, dus compressie groter.
Rust in vrede onze grote vriend Jan de Lasser

Pack'r number 2
Youngster 2008 Sold
Tomos A35 verkocht in onderdelen
Pack'r Kapot gereden door een achterlijke bezorgscooter
China bike Cadeau gedaan aan het broertje van Pascal
Vespa SI Sold
Omhoog

Gebruikersavatar
Kv050
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 16:53
Locatie: Groningen!
  • Citeer

Berichtdoor Kv050 » 05 apr 2010 17:14

@jesse a35

ok dan is me dat duidelijk het verschil.

maar ik bedoelde meer van, ik heb een eicilinder. zou het dan passen als ik de hele cil deraf haal (cil + kop)
en die vervang met laten we zeggen, 70cc Airsal + een normale bromkop dus niet een van een ei cil.

Thankss voor de reactie!!
Waar je niet dood van gaat word je alleen maar sterker van (6)
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 05 apr 2010 22:07

Niet als je de krukas niet vervang. zoals ik eerder zei: a3 ( eiclinder piston pen 10 ) a35 ( pistonpen 12 ).

dus kortweg nee.
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

Gebruikersavatar
Kv050
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 16:53
Locatie: Groningen!
  • Citeer

Berichtdoor Kv050 » 06 apr 2010 17:10

@benno0o

okok sheis, thanks anyways
en wat zijn mijn voordelen als ik me ontsteking op bromstand zet? :O
ik heb hierover gelezen maar tis me nog niet helemaal duidelijk..
Waar je niet dood van gaat word je alleen maar sterker van (6)
Omhoog

Gebruikersavatar
Kv050
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 16:53
Locatie: Groningen!
  • Citeer

Berichtdoor Kv050 » 09 apr 2010 18:11

Kickje!
Waar je niet dood van gaat word je alleen maar sterker van (6)
Omhoog

Gebruikersavatar
Sugi
Vaste forummer
Berichten: 375
Lid geworden op: 10 mei 2009 22:07
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 09 apr 2010 18:20

Als je je ontsteking op bromstand zet vervroeg je het ontstekingstijdstip. Dit zorgt ervoor dat de explosie vanaf het bovenste dode punt de zuiger al naar beneden begint te drukken ipv iets daarna zoals bij een snor (ontstekingstijdstip, vertragingen etc).
Je zal een verschil merken vooral in optrekken
Omhoog

marccoef
Vastgeroeste forummer
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 dec 2009 19:41
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor marccoef » 09 apr 2010 18:20

Nou, je zal der zeker wat sneller van gaan,
en je zal ook wat sneller optrekken
tomos; viewtopic.php?f=68&t=12737
puch; viewtopic.php?f=11&t=13085
Omhoog

Gebruikersavatar
Kv050
Tomosforummer
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 apr 2010 16:53
Locatie: Groningen!
  • Citeer

Berichtdoor Kv050 » 12 apr 2010 12:28

@sugi @marccoef

ok dan ga ik dit doen vandaag of morgen,
alleen ik heb ook een terugloop uitlaatje gehaald als ik die derop zet hoe hard loopt ie dan? En is dit een beetje verantwoord om te doen

thanks!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.