Om mijn Tomos Standard Snor iets sneller te laten lopen heb ik achter een kleiner tandwiel (26) laten plaatsen. Op een gegeven moment heb ik ook hogere schokbrekers erop laten zetten, maar omdat toen de achterrem tegen de uitlaat (nieuw model met catalysator) kwam, moest er een smallere uitlaat op. De dealer heeft er toen zo'n standaard-snel uitlaat op gezet, omdat Tomos zelf geen uitlaten "sigaar model" meer maakt. Met deze combinatie loopt 'ie echter wel erg hard naar mijn smaak, afhankelijk van de wind en de lengte van de weg ligt de top nu ergens tussen 40 en 45. Dus ik wil hem eigenlijk weer iets vertragen, zodanig dat 'ie ongeveer 35 loopt.
Nu heb ik daarvoor 2 mogelijkheden: andere uitlaat er op, of groter atw. En ik ben er niet uit wat nu de beste keuze is. Een groter atw is denk ik het makkelijkste (en goedkoopste), maar wat ik juist zo fijn vind aan een kleiner atw is dat je sneller gaat zonder dat de motor meer toeren gaat maken, zeg maar net alsof je in een hogere versnelling rijdt. Ik heb ook het idee dat een kleiner atw beter is voor de motor (minder toeren bij dezelfde snelheid is minder slijtage).
Met een groter atw achter (33) en de standaard-snel uitlaat zal 'ie denk ik ook wel de 35 halen (toen 'ie helemaal standaard was was de top 28) omdat hij dan niet meer begrensd is op het aantal toeren (zo werkt het toch?). Maar waar ik geen zin in heb is dat 'ie met deze setup (standaard atw 33 en snellere uitlaat) straks weliswaar 35 rijdt, maar met heel erg veel toeren en een loeiende motor. Ten eerste omdat dat niet relaxed rijdt, ten tweede omdat je dan volgens mij meer slijtage hebt (en ik weet ook niet op hoeveel toeren zo'n Tomos-motor is berekend), en ten derde omdat ik niet teveel lawaai wil veroorzaken.
Wat raden de deskundigen hier mij aan, en waarom? Alvast bedankt!