• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Kan de Koppeling niet vgoed vastdraaien

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Bertus1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Bertus1 » 14 apr 2010 19:45

Goedendag.

Ik heb laatst het vraagtekenveertje van mijn tomos vervangen, nadat dit gelukt was ging ik alles weer terug zetten.van links naar rechts alles ging goed. totdat ik bij de koppeling kwam. Ik wilde deze aandraaien, als ik dit deed en hij zat goed vast kon ik het achterwiel achteruit draaien en draaide de krukas mee.

Dus toen had ik de moer losser gedraaid, en kon ik het achterwiel wel achteruit draaien. Ik had toen alles weer erop gezet, maar toen ratelde de koppeling enorm bij een testrit.

Ik het koppelingshuis er weer afgehaald, en was de moer op de koppeling losser gaan zitten. toen had ik de borgring vernieuwd. dit loste het probleem ook niet op.

Nu kom ik dus op 2 opties, of de koppelingsmoer goed vastdraaien (dan kan ik dus niet stationair draaien alleen blijven rijden en niet achteruitlopen), of met een losse moer draaien, maar dit lijkt me geen strak plan.

heeft iemand een idee?

alvast bedankt

fllex
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor fllex » 14 apr 2010 19:49

Zorg dat je kickstartremveer goed zit :)
En een zuigerstop heb je denk ik wel gebruikt :')

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Bertus1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Bertus1 » 14 apr 2010 20:09

M'n kistartveer, kicken is t probleem niet m'n koppeling blijft vastzitten. ik zal wel ff een foto maken van wat ik vermoed dat het is.

fllex
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor fllex » 14 apr 2010 20:58

Ik zeg ook kickstartremveer :)
Maarja maak maar ff foto/filmpje dan

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Tomos1992
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos1992 » 14 apr 2010 21:15

had ik ook,

Volgende:

Haal alle tandwielen er uit, Zet alles weer terug, achter je kickstart as zit en ring Zorg er voor dat die goed komt te zitten. Achter het koppelingshuis zit ook en ring. Maar voordat je alles er in gaat zetten moet je er eerst voor zorgen dat je ronsel veer horizontaal wijzend naar links staat. Zet de linker en midden as weer terug. Draai nu aan je achterwiel naar voren en naar achteren en kijk of de ronsel veer nog steeds goed staat. Is dit het geval dan zet je de ring achter het kopelingshuis er op en monteer je het kopelingshuis. voor dat je het moertje er op draait zet je de gekartelde ring er op en dan draai je de moer vast ( de zuigerstop moet natuurlijk wel in je bougie gat zitten) Draai de boel vast en draai is nu aan het achterwiel, als het goed is moet het probleem nu verholpen zijn/

Doe nu de ringen op de kickstart as en het midden as. Kijk nog even in je carterkap of er geen ringetjes nog in zitten ( die zie je namelijk makkelijk over het hoofd) Nieuwe pakking de boel aandraaien en hoppa

Bertus1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Bertus1 » 14 apr 2010 21:21

Oke ik zal het morgen doen, ben er nu mee gestopt. in ieder geval bedankt voor de snelle reply's

Tomos1992
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos1992 » 14 apr 2010 21:26

Wat je vooral niet moet doen is in paniek raken, geduld is en schone zaak. Ik heb wel is alles zo snel in elkaar gezet en snel willen starten ( klonkt niet lekker) Ronsel veer was naar de klote. Dus neem goed de tijd. Vooral voor de ronsel veer. Wanneer je de linker en midden as er op hebt uitgebreid aan je achterwiel draaien om te kijken of de ronsel weer nog goed zit. Dus stap voor stap werken en kijken of de ringen er op zitten etc, als je nog hulp nodig hebt hoor ik het wel ik zit dagelijks op tomosforum en er zijn op dit forum genoeg ervaren mensen die kunnen helpen :wink:

Bertus1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Bertus1 » 17 apr 2010 17:36

Ik heb nu alles weer in elkaar alles goed aangedraaid, maar nu zit er een tik in de eerste versnelling. als hij stilstaat is het gewoon normaal maar als ik optrek lijkt t alsof ik in de achtbaan zit zegmaar, en ik de 2e versnelling heeft hij niks.

1 brommerzaak "Parts Paradise" zei dat het de zuigerveren konden zijn en de ander "Theo Schilder" zei dat het 't tandwiel kon zijn.

iemand een idee?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 apr 2010 17:54

Zit de kickstartremveer wel goed in het carter? Deze moet naar voren wijzen en in de opening achter het kleine kettingwiel in de versenellingsbak vallen.

Dat achtbaanklapperen is afkomstig van de paltanden van de kickstartmof. Ik zou dit zsm aanpassen!!
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Bertus1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Bertus1 » 17 apr 2010 18:46

de kistratremveer zit goed die heb ik goed gecontroleerd. de tanden van de kickstart lijken wel tegen het kettingtandwiel licht te drukken. bij het afremmen is het er niet meer, alleen als ik vanuit stationair optrek zegmaar.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers