• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Voortandwiel heeft te veel speling, hoe te verhelpen?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
reactiv
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2009 18:53
  • Citeer

Berichtdoor reactiv » 16 apr 2010 17:41

Hallo,
Ik heb een Tomos snor Quadro e-start(A35) uit 2007. Ik heb een probleempje met het voortandwiel.

Nadat de ketting eraf was gevlogen ( omdat deze te lang was ) , is deze vastgelopen in de carterkap tussen het voortandwiel. Hierdoor heb ik het voortandwiel los moeten maken, om de ketting er tussen uit te krijgen. Hierna heb ik gewoon weer netjes alles terug gemonteerd zoals het was. Maar toen ik ging rijden viel het wel heel erg op dat mijn vtw heel erg veel speling had en je kon het ook goed zien dat hij op en neer ging. Ik krijg de schroef niet verder aangedraaid, ook niet als ik de rem inknijp en dergelijke. Kan deze speling ook nog een andere oorzaak hebben bijvoorbeeld de as?
Ook heb ik al lang dat mijn achterwiel helemaal zwart word na een week of 2 van de olie, maar echt druppels op de grond is geen sprake van, ook zie ik geen verse olie druppen of op de ketting zitten. Kan het zijn dat mijn keerring lek is?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Matthijs
Omhoog


Tomos1992
Vaste forummer
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mar 2009 18:01
  • Citeer

Berichtdoor Tomos1992 » 16 apr 2010 17:59

vervang je voortandwiel en vulbusje eens, doe er ook en nieuwe voortandwiel op
Omhoog

reactiv
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2009 18:53
  • Citeer

Berichtdoor reactiv » 20 apr 2010 00:01

Kun je me dan vertellen wat er precies mis is gegaan als dit door het sleutelen kapot is gegaan? Als het slijtage zou zijn lijkt me niet dat dit in een keer al die speling veroorzaakt terwijl dit voorheen helemaal niet was? Ik volg graag advies op maar het zou fijn zijn als je een beetje uitleg kon geven! alvast bedankt.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 20 apr 2010 00:16

het kan zijn dat het langzaam is gaan slijten en dan ineens knakt het door. het kan ook nog je lager zijn en dan ben je wel verder van huis.

het is nu al laat dus morgen leg ik het nog wel uit als er nog niemand heeft gereageerd :)
Omhoog

Gebruikersavatar
marijn8888
Tomosforummer
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 dec 2009 17:55
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor marijn8888 » 20 apr 2010 00:27

Het kan ook zijn dat door het vastlopen van je ketting je tandwiel verbogen is. Daarom kan ie nu niet goed meer worden aangedraaid. Ik zou beginnen met je voortandwiel vervangen, als het probleem dan nog niet is opgelost dan kan je verder kijken.
Jij kan zeker geen wheelie jonge

hierrr
Omhoog

reactiv
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2009 18:53
  • Citeer

Berichtdoor reactiv » 20 apr 2010 00:41

oke bedankt, dan ga ik daar eens mee beginnen!
Omhoog

reactiv
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2009 18:53
  • Citeer

Berichtdoor reactiv » 01 mei 2010 12:23

oke, na veel ploeteren heb ik mijn voortandwiel eraf gekregen, deze zat héél goed vast. Maar de speling zit hem in de as en het stukje waar het tandwiel op valt( ik weet niet hoe dit onderdeel heet), waar zit dit probleem, wat moet ik vervangen?
Omhoog

Gebruikersavatar
tamiya
Vastgeroeste forummer
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 mar 2008 16:43
Locatie: Friesland
  • Citeer

Berichtdoor tamiya » 01 mei 2010 13:57

Maak eens een foto, dat zegt meer dan duizend woorden.
Tomos (was)is toch wel even wat anders, totdat ze met scooters begonnen.....

Schoolbrommer, Zomer Snorrer & Revival
Zundapp 517-35 GTS 50 van 1975
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 mei 2010 17:25

Die "speling" die je voelt/ ziet als je voortandwiel eraf ligt is normaal. Als je je tandwiel weer erop zet met het afstandbusje ertussen moet de speling weg zijn. Anders heb je een lager probleem.

Overigens, die as waar het tandwiel op gaat is eigenlijk geen as, maar onderdeel van het grote tandwiel van de eindoverbrenging van je versnellingsbak.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

reactiv
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2009 18:53
  • Citeer

Berichtdoor reactiv » 09 mei 2010 00:51

Maar toen het tandwiel er op zat was er ook al dezelfde speling. Ik zal een paar foto's maken morgen en ze erbij zetten, ik denk zelf dat het de lagers zijn die vervangen moeten worden, maar zo goed ben ik niet met tomosjes dus ik ben blij met reacties!
Omhoog

reactiv
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2009 18:53
  • Citeer

Berichtdoor reactiv » 16 mei 2010 18:30

Hier dan de foto's van hoe het er op het moment uit ziet, ik hoop dat iemand mij nu kan vertellen waar het mis is aan de hand van vorige berichten.
Bijlagen
GetAttachment44.jpg
GetAttachment44.jpg (55.69 KiB) 4092 keer bekeken
GetAttachment33.jpg
GetAttachment33.jpg (58.69 KiB) 4092 keer bekeken
GetAttachment22.jpg
GetAttachment22.jpg (59.3 KiB) 4092 keer bekeken
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 mei 2010 18:41

Zo op het eerste ook zie ik niets mis. Kan het zijn dat je je tandwiel niet goed gemonteerd hebt op die ribbels achter de schroefdraad. Oftewel is het hart van het VTW nog in orde?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

reactiv
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2009 18:53
  • Citeer

Berichtdoor reactiv » 20 mei 2010 17:28

Ja dat kan ook nog goed kloppen, omdat het allemaal is begonnen met mijn ketting die eraf vloog waardoor het voor tandwiel eigenlijk in een klap stil viel ( maar ik zie niks aan het hart het ziet er goed uit ). Maar nog al zou ik het voortandwiel vervangen, dan zou ik toch nog steeds die speling op de as hebben waar het voortandwiel op zit zeg maar, want dat is het grote probleem dat deze teveel naar buiten en naar binnen kan bewegen als ik er aan frut. als ik er een nieuw tandwiel op zet lost dit dit niet op volgens mij.
Omhoog

reactiv
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2009 18:53
  • Citeer

Berichtdoor reactiv » 21 mei 2010 13:15

ik kom er net achter dat er wel een kleine buiging in mijn voortandwiel zit, de kant waar tomos 26'' opstaat is een beetje naar binnen gebogen, als je vanaf boven op het tandwiel kijkt zie je dat die kant een beetje bol staat en de andere kant dus een beetje holler is. Dit zou op zich het probleem kunnen zijn omdat hij nu niet recht aan kan sluiten op het stuk waar hij op zit en waardoor dus speling word veroorzaakt. Hoort deze kleine bolling in het voortandwiel of betekent dit gewoon dat ik een nieuw vtw moet aanschaffen?
Omhoog

reactiv
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2009 18:53
  • Citeer

Berichtdoor reactiv » 21 mei 2010 17:39

blijkt wel dat ik een ultrapindabrein ben. het was dus idd gewoon het voortandwiel dat verbogen was door de klap die de ketting heeft gemaakt toen deze vast was gelopen.
toch bedankt voor de hulp!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.