• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Jullie mening en tips.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
35 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Bramm.
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bramm. » 13 mei 2010 16:48

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Bram, ik ben 16 en ik zit in 5VWO.

Ik heb vanochtend een Tomos A35 tweedehands gekocht voor 120 euro. Ik kreeg er een nieuwe uitlaat bij een extra blok en nog wat kleine dingetjes. Nou heb ik nog nooit iets gedaan met brommers, nouja nooit aangesleuteld, en ik wil graag jullie mening over hoe ik mijn Tomos zo mooi en goed mogelijk kan maken. En of dit een goede aankoop was of dat ik enorm ben opgelicht.

Ik heb er even op gereden en hij haalt volgens mij wel 45 km/u, dit weet ik niet zeker want er zit geen snelheidsmeter op. O-) Hier onder wat foto's:

Afbeelding
Nou dit is hem dan, zoals je ziet zitten er geen zijkappen op (als die zo heten?!)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
De twee foto's hier boven zijn van de spullen die ik er bij kreeg.

Afbeelding
Dit is de uitlaat die ik er bij kreeg, weet iemand toevallig of dit een goede uitlaat is? :')

Nou ik hoop dat ik niet te dom over ben gekomen ( zo maar even een tomos kopen zonder dat je er iets vanaf weet ) :P En dat jullie me tips kunnen geven over het verbeteren van m'n tomos.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 13 mei 2010 17:02

Het is behoorlijk verbeund.

Om hem netjes te krijgen zul je wel behoorlijk wat werk hebben. Begin maar met een achterspatbord erop te maken zodat je niet zo goor word als het regent en je kenteken goed monteren. Zoals het nu zit kun je boete krijgen.

benno0o
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 13 mei 2010 17:02

Als hij rijd, zoals je zelf al zegt vind ik de aankoop wel te doen.

Als ik het goed heb, heb je een a3 frame ( leidt ik af uit het extra blok wat je erbij hebt, dit is namelijk een a3 blok ) en uit het feit dat hij de bevestigingspunten van de zijkapjes heeft kromgeslagen om zo zijn carburateur kwijt te kunnen.

De vorige eigenaar heeft hieronder een a35 blok geplaatst icm een membraam cilinder die er van buiten netjes uitziet, wel is naar vermoeden je kickstart lam, dit komt hoogstwaarschijnlijk door een kapotte kickstartveer, is niet moeilijk te vervangen.
. Wel zou ik de cilinder eventjes eraf halen, kijken of dit soepeltjes gaat en of er krassen in de cilinder zit en de zuiger nog heel is.

de extra onderdelen die je erbij kreeg zijn wel een beetje vies :p maar dat zegt natuurlijk niks.

Wel vraag ik me af of er een kenteken bij zit of niet ? zo niet dan moet je hem nog laten keuren wat je ook weer geld gaat kosten.
De roest op de brommer moet er nog wel vanaf te halen zijn mits je de brommer goed schuurt of met staalsponsje :p.

--------------
De vraag over hoe je hem zo mooi mogelijk kan maken verschilt per persoon.
Ik vind een mooi gespoten frame met hoogglanslak, en verder chromen onderdelen zeer mooi, maar anderen vinden mat mooier.
Ook kan je zelf nog kijken voor een uitlaat als je de biturbo niet mooi vindt, en ook niet voor prestaties gaat kan je er één naar keuze kopen.

Voor het verbeteren van je tomos is het handig als wij van jou te horen krijgen wat de huidige setup is. denkende aan:
Sproeier
Carburateur
50/70 cc en welk merk
uitlaat ( nu nog biturbo)
etc.
Tevens kan je een booskijker, andere vering, langere voorvork, ander zadel ( een banaan ), lexus achterlicht etc. aanschaffen.

Kan je nog een foto posten van je blok van de linkerkant, je hebt 1 foto van die kant en ik vind het eruit zien alsof hij scheef staat. :p
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P

Bramm.
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bramm. » 15 mei 2010 10:31

Bedankt voor jullie reacties.

Allereerst ik zie niet echt wat er mis is met de bevestigingspunten van de zijkapjes, hoe zien die er normaal uit? Of zijn ze maar een klein beetje verbogen.

De kickstart, volgens mij werkt die inderdaad niet helemaal zoals die hoort te werken :P Hier onder een foto, ik weer niet of het iets uit maakt. Hoe vervang je die kickstartveer?
Afbeelding

Wat zijn de prestaties van mijn huidige uitlaat?

Huidige setup:
Sproeier: staat die ergens of had ik dit moeten horen van de vorige eigenaar?
Carburateur: het zelfde als sproeier..
70 cc: Ik weet dat het een 70 cc is en ik ga er vanuit dat het een tomos blokje is.
uitlaat: bi-turbo :koning:

en beno0o hoe bedoel je dat het blok scheef staat? het zit in ieder geval aan alle bevestigingspunten in het frame vast. En volgens mij hangt het recht onder het frame. Lijkt misschien zo doordat de tomos 1 kant op leunt door het standaard.

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 15 mei 2010 11:26

Het blokje ziet er goed uit, zo te zien een van de nieuwste types. Soort carburateur staat hier:
Afbeelding
Inderdaad even je kenteken goed bevestigen al wil je geen gezeik met de politie. Achterspatbordje zou ook wel beter staan.

Als ik zo naar je foto's kijk, zie ik dat de linkercarterkap kapot/bewerkt is, normaal hoort hier gewoon 1 gat in te zitten waar de kickstartas doorheen gaat, maar bij jou lijkt er een inham uit gezaagd te zijn. Zou je is een foto kunnen maken van de binnenkant van je linkercarterkap (die je er dus voor de laatste foto af hebt gehaald). Je kickstart veer is dat ding dat daar zit:
Afbeelding
Deze is duidelijk niet meer goed. Normaal hoort deze veer aan je kickstart bevestigt te zijn en achter een uitstekseltje in de binnenkant van die carterkap te blijven hangen, zo veert je kickstarter terug na het kicken. Vandaar dat ik even voor een foto van de binnenkant van je carterkap vraag, om te kijken of het nog mogelijk is de veer goed te bevestigen.

Hoe rijdt en start hij verder? Start hij in 1/2/3 keer kicken? Rijdt hij in een keer door naar de top? Schakelt hij goed over? Maakt hij nog rare geluiden?

Blokolie is misschien ook wel handig even te vervangen, weet nooit wanneer dit voor 't laatst gedaan is, en is een kleine moeite en kost niet zoveel.

Qua opknappen moet je jezelf even afvragen of je zin hebt om hem te spuiten. Even spuiten doet namelijk al wonderen. Heb je geen zin om hem te spuiten, kan je bijvoorbeeld met een zwarte lakstiftje de ergste plekjes bijwerken. Stickers helpen vaak ook al hem er een stuk beter uit te laten zien, kost je 10 euro ofzo voor een velletje met alle stickers, even bij je bromboer kijken of anders bestellen.

Zou je ook even een foto kunnen maken van je voorvork, van voren?

Je blok lijkt inderdaad wel goed te hangen, alleen je voetsteuntjes hangen ver naar beneden. Dat ding onder je blok waar je voetsteuntjes aan bevestigt zitten hoort tegen de onderkant van je blok aan te zitten, en je voetsteuntjes horen dus boven je uitlaat te zitten.

Heb zelf verder geen ervaring met de uitlaat, dus prestaties ervan weet ik niet.

Hij ziet er inderdaad best verbeund uit, maar daar was de prijs dus ook naar. 120 Euro voor een rijdende Tomos met kenteken is een koopje.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Bramm.
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bramm. » 15 mei 2010 12:49

Bedankt voor duidelijke uitleg! :)

Afbeelding
Dellorio sha 15.15 ?

Hoe moet ik het kenteken beter plaatsen? Rechter overeind zetten of onder het achterlicht hangen. Ik heb al 2de hands zijkapjes gekocht van iemand die komen aankomende week binnen. Ben nog opzoek naar een achterspatbord. ( waarop ik het kenteken kan bevestigen )

de carterkap is inderdaad behoorlijke verkloot :lol: ik hoef nu in ieder geval de kickstart niet los te maken om de carterkap er af te kunnen halen :P
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat je dat kleine uitsteekseltje bedoelt. Dat de vorige eigenaar niet die hele kap heeft gesloopt.

Hij rijdt prima, tenminste voor zover ik er op heb gereden. Startte in 1x, reed zonder problemen.

Nu heb ik wel 1 probleem, wat er eerst nog niet was. Als ik gewoon met de tomos aan de hand loop zonder hem te starten ( met starten heb ik nog niet geprobeerd ) loopt het achterwiel vast. Als ik dan 1 meter naar achteren loop loopt het achter wiel weer vast. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik denk dat het aan de ketting ligt maar heb tot nu toe nog niks gevonden.

Ik zal ook nog even kijken naar de blokolie. Ik ben wel van plan om hem te spuiten maar dat wil ik pas gaan doen als ik een spatbord en de zijkapjes heb. ( en misschien nog goede bagage drager ) Buddyseat moet ik nog naar kijken. Zo'n langere vind ik wel mooier.

Afbeelding
foto van voorvork.

Ik zal zo nog even kijken naar de voetsteuntjes.
Heb nog 1 vraagje; Is het moeilijk om de banden van de velgen af te krijgen of kun je beter bij het spuiten van de banden de banden bedekken en dan de velgen spuiten.

gerritje
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor gerritje » 15 mei 2010 13:34

het is niet alleen dat uitsteekseltje ;( , er is een heel stuk uit je carterkap
A35 Standard

Technigas Next
14/12 carburateur
Sproeier: 60
DMP powerfilter
ATW: 28
VTW: 26
Ontsteking op brom
Bromkop
Standaard 50cc snorcilinder+zuiger

Mijn tomos :)

Bramm.
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bramm. » 15 mei 2010 14:14

hoe bedoel je? Zit dat uitsteekseltje waar de kickstartveer achter hoort er niet meer op ? Want ik snap wel dat de carterkap er niet zo uit hoort te zien.

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 15 mei 2010 14:16

Het is zeker wel een leuk opknap tomosje
Ik zou indd de velgen spuiten en roest bijwerken buddyseat achterspatbord endie kap van voren eraf halen die is niet van een tomos :P

Die veer is volgensmij kapot en een een andere kap halen 2e hands op het forum ofzo
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道

benno0o
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 15 mei 2010 16:18

hoe bedoel je? Zit dat uitsteekseltje waar de kickstartveer achter hoort er niet meer op ? Want ik snap wel dat de carterkap er niet zo uit hoort te zien.
Zo zou de kap eruit moeten zien:
Afbeelding

en in die kap zit een messing ( of welk metaal dan ook ) plaatje waarachter de kickstartveer zich moet haken.

Je vraag te beantwoorden over het spuiten van de velgen:

viewtopic.php?f=55&t=9862
in het bovenstaande topic wordt duidelijk uitgelegd hoe je je velgen moet spuiten.
Je kan het op beide manieren spuiten, met band of zonder band en dus enkel de velg. Het ligt dus aan jou, wat jij voor kwaliteit wilt. ik zou het met band doen en gewoon goed afplakken :P aangezien ik lui ben...
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P

Bramm.
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bramm. » 16 mei 2010 09:03

ok bedankt voor alle uitleg.

Ik ga vandaag bezig met de elektronica, dat is 1 grote puinhoop.

Passen deze zijkapjes op mijn tomos? http://link.marktplaats.nl/346262068

Timo
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 16 mei 2010 11:00

Nee, dan zit je carburateur in de weg.
Ik zie ook niet echt een duidelijke foto van de zijkap ophanging, dus ik weet niet of ie anders wel zou passen. Maar iig zit je carburateur in de weg.

Bramm.
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bramm. » 16 mei 2010 12:46

hmm.. oké dan moet ik opzoek naar andere. :shock: De elektronica is ondertussen al redelijke gefixt. De lichten doen het in ieder geval. Net als de toeter, maar deze klinkt zo kut dat je hem nauwelijks hoort als je rijdt.

Kan iemand laten zien welke zijkapjes ik nodig heb? En passen alle achterspatborden op mijn frame?

En mijn remlichten werken niet ( logisch :P ) maar wat moet ik aan mijn remmen bevestigingen om ze te laten werken. Ik heb nog twee kabeltjes over:
Afbeelding
Moet die linker er aan? en waar is de rechter voor.

Bramm.
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bramm. » 18 mei 2010 06:29

http://www.euroscooters.nl/shop/tomos-r ... 13888.html is dit een remschakelaar die ik nodig heb? Ik heb nu nog niks aan mijn rem zitten afgezien van een remkabel.

-Arie-
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor -Arie- » 18 mei 2010 14:32

remlicht is volgens mijn niet eens verplicht ik heb hier thuis 4 brommers staan waarvan er geen een rem licht werkt... heb er ook nog nooit gezeur mee gehad.:wink:

en je velgen spuiten, kun je beter eerst kijken naar de banden. als die verdroogt of versleten zijn kun je die ook vervangen en dan dus meteen de hele velg spuiten het resultaat is dan net iets mooier :wink:
eens een Tomos altijd een Tomos

Bramm.
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bramm. » 18 mei 2010 14:47

Nee remlichten zijn niet verplicht :P maar heb ze toch geïnstalleerd. Vond ik wel netjes staan. Ze doen het helaas nog alleen als de normale lichten uit zijn.

Ook heb ik een spatbord gekocht en het kenteken goed geplaatst.

foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nog op zoek naar een carterkap en de zijkappen. Kan iemand nog een link sturen waar ik de goede zijkappen kan bestellen. Als ik deze binnen heb dan ga ik de tomos overnieuw spuiten. De banden zijn nog goed maar ik denk dat ik ze er toch af haal voor het spuiten. :)

shiku
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor shiku » 19 mei 2010 20:38

kan ook afplakken, met papier plakband en dubbele laag kranten;)

Bramm.
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bramm. » 20 mei 2010 22:52

Ja dat weet ik maar als je het echt mooi wil doen haal je gewoon de band er af. Op zich geen probleem.

Ik zit nu met een redelijk groot probleem. Toen ik vanavond mijn tomos uit elkaar aan halen was en het stuur eruit haalde vielen alle balletjes van de lagers boven en onder het frame er uit. Dit moet toch niet kunnen gebeuren? Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Sebastiaankl
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 20 mei 2010 23:40

Neem aan dat je bedoelt bij het demonteren van je voorvork?

Die balletjes zijn van je balhoofdlagers. Deze balletjes horen er inderdaad los in te zitten en worden vastgehouden door de rest van de balhoofd lagerset. DENK dat je even of een nieuw lagersetje moet kopen of alleen nieuwe balletjes moet halen. Als je dat laatste doet wel even een balletje meenemen om te zorgen dat je de goede maat mee krijgt. Heb hier iig een tekeningetje voor je van hoe 't in elkaar moet zitten:
Afbeelding
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24

Bramm.
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Bramm. » 22 mei 2010 11:50

ok bedankt, ik denk niet dat het nodig is om de gehele lagers te vervangen, heb denk ik ook alle kogeltjes weer gevonden.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
35 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen