Een slag met de zuiger/krukas laat je voortandwiel een stukje bewegen. Nou is het bij een schakelbrommer zo dat de interne vertanding steeds zwaarder oploopt naarmate je in hogere versnellingen gaan. Een slag met de zuiger laat het tandwiel al veel meer draaien als je in z'n 5 rijdt, dan een slag met de zuiger als je in z'n 1 rijdt.
Als je de vertanding van je tomos lichter (bijv 26-33) maakt, dan heeft je voortandwiel minder kracht nodig om een rondje te maken dan met bijv 26-22. Dat houdt in dat de krukas makkelijker rond draait. Als jij bergaf wind mee in je 1e versnelling fietst, moet jij ook heel hard trappen om het bij te houden. Nou is dat voor jou niet slecht, maar een Tomos gaat dan zoveel toeren maken, daar zijn ze niet op gemaakt. Als je met een schakelbrommer te laat schakelt, moet de zuiger ook ontzettend veel toeren maken. Dat kan leiden tot versnelde slijtage of zelfs een vastloper.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Ik hoop dat ik je bij deze wat meer geinformeerd heb.
Edit: Vergeten erbij te vermelden, het aantal rotaties dat je voortandwiel maakt heeft niks met overtoeren te maken. Het gaat om de aantal rotaties (RPM) van je zuiger/krukas.
