Welke model tomos heb je?
Tomos Standard A3
uit welk jaar komt de tomos ?
Weet niet zeker, in ieder geval hij heeft de nieuwe uitlaatophanging (2gaats) en is van voor 2005
Is het een snor of een brommer?
Snorfiets
wanneer ontstond het probleem?
Sinds nieuwe vertanding
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Tomos was compleet standaard snor. alle mechanica veranderd is: de standaard uitlaat vervangen door een Techno GP, bougie vervangen(Champion) en vertanding aangepast naar 26-22
Wat is het probleem?
Ik heb paar weken terug een standaard Tomos snorfietsje gekocht, alles was in orde, reed goed en had alle standaard Snorfiets onderdelen erop zitten. Toen was de Bougie Bruin en reed hij goed. Vervolgens heb ik de uitlaat vervangen naar een Techno GP en een nieuwe bougie gemonteerd (Champion). Door deze uitlaat ging hij harder optrekken... top bleef vrijwel hetzelfde. Bougie was (na een aantal kilometers rond te hebben gereden) bruin. Maar sinds ik de vertanding heb aangepast van 26-33 naar 26-22, is de bougie wit. de tomos trekt vrij traag op (wat ik niet erg vind) maar zn top ligt hoog (41 kmpu op digitale teller).
Ik heb de sproeier vergroot van 49 naar 56, dit hielp niets want de tomos ging trager rijden dan ooit en haalde een top van 31 kmpu en stotterde heel erg. Toen ik de bougie keek, was deze wit. Ik heb vervolgens de sproeier vervangen naar een 53 (tomos brom), op deze sproeier rijd hij iets langzamer als normaal (37 kmpu), maar stotterde hij niet meer. en toen heb ik 49 weer in gedaan, en rijd hij weer als een zonnetje.
Nu dus mijn vraag: Hoe komt dit ???
En kan het kloppen dat mijn bougie wit blijft omdat ontsteking nog op snor stand staat en een snor cilinderkop op zit ?