• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Zwart achterwiel

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 04 jun 2010 15:56

Goedemiddag,

Welke model tomos heb je?
Standard

uit welk jaar komt de tomos ?
1992 +/-

Is het een snor of een brommer?
Snor met bromblok/pet

wanneer ontstond het probleem?
Ongeveer een weekje geleden

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Een ander blok (ongeveer 1,5mnd geleden) en een groter tandwiel

Ik heb sinds kort een lekkage achter. Heb vorige week een keer heel m'n achterwiel schoongemaakt omdat hij opeens zo zwart zag, en nu wordt hij weer zwart. Er komen zelfs oliespetters tegen het zadel en op de achterbrug/bagagerek. Nu dacht ik zelf aan een lekkende oliekering, maar ik zou eerlijk gezegd geen idee hebben welke dat zou moeten zijn en waar die zou zitten? Iemand enig idee? En als het de oliekering zit, welke moet ik dan vervangen en hoe :)?

Er is dus laatst een nieuw blok onder gelegd, maar toen lekte er volgens mij nog geen olie achter. Het is echter alleen het achterwiel dat zwart wordt, bij het voortandwiel ligt ook helemaal geen olie op de grond...het nieuwe blok is een nieuw type en hoort eigenlijk niet op mijn Tomos uit 1992. Ik las in een ander topic iets over een nieuwe moer tegen het lekken, zou dit eventueel ook kunnen helpen? En zo ja, past dat wel op mijn blok?

De ketting zit er al lang op, dus dat kan het probleem niet geven.

Bedankt!
Omhoog


tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 04 jun 2010 16:09

Je voortandwielkering is lek
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 04 jun 2010 16:19

Je voortandwielkering is lek
Ok hardstikke mooi dan weet ik dat in ieder geval. Enig idee of dat op te lossen is met dat nieuwe type moer?
En hoe moet ik die voortandwielkering vervangen :)?
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 04 jun 2010 16:47

Dat zie je hier:
viewtopic.php?f=54&t=7372&p=86253&hilit ... iel#p86253
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 06 jun 2010 21:47

bedankt had dat topic nog niet gevonden :) maar ik vroeg me af of die nieuwe schroef die ervoor zorgt dat hij niet meer kan lekken ook mogelijk is? En hoe doe ik dat dan? Bedankt!
Omhoog

Gebruikersavatar
Frnk93
Vaste forummer
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 sep 2009 01:05
Locatie: Wildervank
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 06 jun 2010 21:57

als je tandwielkering lek is moet je:
kickstart loshalen
carterkap aan kickstart kant loshalen
dan zie je een rubberen ring, wrik deze er VOORZICHTIG met een platte schroevendraaier eruit
druk de nieuwe kering erin, evt. heel VOORZICHTIG erin tikken met een rubberen hamertje
nu even goed schoonmaken, en controleren of het nog lekt door de brommer schuin te houden, als hij niet lekt ben je klaar en kan je je tandwiel, je carterkap en je kickstartpedaal weer monteren.
suc6 ermee! :mrgreen:
Mijn Yamaha TZR
viewtopic.php?f=11&t=13976&p=222454#p222454
Mijn Tomos
viewtopic.php?f=68&t=20568
Mijn Derbi Senda
nog geen topic van gemaakt
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 08 jun 2010 21:24

waarom zegt men altijd voortandwielkering lek. is onzin. kan namenlijk aan meerdere dingen liggen. zoals dat het lekt via je as. dat heb ik.
Omhoog

Gebruikersavatar
Frnk93
Vaste forummer
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 sep 2009 01:05
Locatie: Wildervank
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 08 jun 2010 22:11

waarom zegt men altijd voortandwielkering lek. is onzin. kan namenlijk aan meerdere dingen liggen. zoals dat het lekt via je as. dat heb ik.
waarom zijn er van die mensen als jou die niet goed lezen en vervolgens zeuren, je bekijkt het topic wat gelinkt is, en daar staat bij de inleiding dat het BIJNA altijd de tandwielkeering is :mrgreen:
Mijn Yamaha TZR
viewtopic.php?f=11&t=13976&p=222454#p222454
Mijn Tomos
viewtopic.php?f=68&t=20568
Mijn Derbi Senda
nog geen topic van gemaakt
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 09 jun 2010 22:12

owh oke sorry dan maar vaak wordt er gezegd is de keering en dan gaan mensen daar hun moeite insteken voordat er verder wordt gekeken. Namenlijk kan het ook via je as lekken en dan moet je allemaal beunstyle dingen bedenken om het te laten stoppen lekken, of ene nieuw blok kopen :shock:
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 09 jun 2010 22:39

Als het langs je as loopt is je keerring lek. De keerring zit om je as, die voorkomt dat er olie langs loopt. Als je as speling heeft loopt de olie ook langs je as zonder dat je keerring lekt hoeft te zijn.

Overigens, bij het vervangen van je keerring, moet je wel even zorgen dat er geen olie in je blok zit. Als je die keerring er namelijk uit haalt stroomt er meestal meteen olie uit.
Omhoog

emmerick
Vastgeroeste forummer
Berichten: 914
Lid geworden op: 06 dec 2009 13:46
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 09 jun 2010 23:26

ik bedoel de kickstart as.
en met kering lek bedoel je dus eigenlijk het lekt langs je kering? dat hoeft niet eens aan je kering te liggen. kan ook het vulbusje zijn die versleten is, of je complete as die versleten is. en je kering zit niet om je as maar om het vulbusje.
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 10 jun 2010 22:03

Je begrijpt heus wel wat ik bedoel wijsneus.

Maar in eerste instantie zou ik gaan voor de keerring.
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 10 jun 2010 23:13

Is dit het niet.. dan is het het naaldlager achter de keerringen. Hier kom je alleen bij als het blok uit elkaar ligt.
Ik had het namelijk ook met mijn oude blok. Keeringen en complete sets vervangen. Ook een "speciale" moer met keerring erin, en dit werkte ook niet.
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 11 jun 2010 16:48

Ik heb net even de keerring en het vulbusje eruit gehaald en ze lijken beide goed versleten. Ik vind het wel raar dat dat opeens zo snel kan gaan met olielekkage...heb meteen nieuwe vulbus en kering gehaald en maar even geïnformeerd naar dat nieuwe type schroef. Daar wisten ze alleen niets vanaf.

Iemand die mij misschien kan helpen met dat nieuwe type schroef? Hoe ziet die eruit, wat doet hij precies en waar hoort hij terecht te komen?
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 11 jun 2010 21:25

De nieuwe keerring en vulbus zitten er nu zo'n 4 uur in, en tot een half uur geleden lag er geen druppeltje olie. Maar, net keek ik en lag er toch weer een klein druppeltje olie...kan dat komen door oude olie? Of betekend dit dat de lekkage ergens anders vandaan komt? Ik heb de carterdeksel enz. wel goed schoongemaakt (ketting niet).
Omhoog

Gebruikersavatar
Lev-he
Tomosforummer
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 apr 2010 15:00
  • Citeer

Berichtdoor Lev-he » 11 jun 2010 21:49

Dan zou ik de ketting ff schoonmaken als ik jou was.
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 17 jun 2010 13:15

Hij lijkt nu niet meer te lekken :)
Iemand die nog even wat informatie kan geven over die nieuwe schroef/bout?
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 29 jun 2010 09:59

ik rij nu weer 3 weken met een nieuwe vulbuis en keerring, maar zo'n 1x per week ligt er nog eens een druppel olie onder mn blok. Enig idee hoe dat kan? Heb alles goed afgesloten dus daar kan t niet vandaan komen...
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 29 jun 2010 15:46

Zit je wiel niet meer onder de rotzooi?
Misschien is je carterdekselpakking aan vervanging toe, of zit de olieschroef op die deksel onderaan niet goed dicht.
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 29 jun 2010 17:55

Ja de carterdekselpakking is laatst nog vervangen met een nieuwe, dus eigenlijk (?) zou er daar niets meer uit moeten kunnen komen. Enige dat nog rest is dan inderdaad de olieschroef.

Het wiel zit nog met een paar spettertjes onder sinds dat ik hem heb schoongemaakt, maar dat kan ook komen omdat de ketting nog een beetje vies is.

Is het niet zo dat het hebben van een pakking de olie alleen tegenhoud, maar deze er nog uitloopt waar hij eigenlijk niet uit hoort te lopen? Want dat zou namelijk betekenen dat ik ergens een lek heb en ooit met een te laag oliepeil sta....iemand die mij dat ook uit kan leggen? Hoop het wel snel gemaakt te hebben!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
29 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.