• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vraagje over op voeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
berentaapopzak
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2010 16:37
  • Citeer

Berichtdoor berentaapopzak » 17 jun 2010 16:56

hallo ik ben nieuw en ik weet niet veel over brommers :P

heb pas een tomos gekocht een quadro e-start maar hij loopt op de gps maar 23km per uur
dit vond ik nogal langzaam daarom zat ik er aan te denken op heb op te voeren met een andere uit laat wil
er graag een terugloop uitlaat welke is dan het beste voor een hogere top en een ander tandwiel waardoor hij een hogere top heeft maar ik had ergens gelezen dat je dan ook de ketting moet inkorten en ik zou graag willen weten hoe dan dan gaat
want ik wil hem niet slopen hij is nog splinter nieuw :)
Omhoog


Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 17 jun 2010 17:08

DMP reverse en een atw 22.
Verder je ontsteking op bromstand zetten.
Dan ga je wel zo net onder de 40km/u.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

berentaapopzak
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2010 16:37
  • Citeer

Berichtdoor berentaapopzak » 17 jun 2010 17:18

hoef ik me ketting niet in de korten als ik een atw 22 neem ? en 22 staat voor 22 tanden of de maat ?
en bedankt voor de snelle reactie :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 17 jun 2010 17:19

22 tandjes. Dan moet je idd wel je ketting in korten, maar het is aan te raden om, als je een nieuw tandwiel neemt, je andere tandwiel + de ketting gelijk mee te vervangen. Hiermee voorkom je versnelde slijtage.
Omhoog

berentaapopzak
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2010 16:37
  • Citeer

Berichtdoor berentaapopzak » 17 jun 2010 17:27

hoe moet je de ketting in korten dan ken je niet gewoon het wiel meer naar achter vast draaien net als bij een fiets en wat gaat er sneller slijten het motor blok of alleen die tandwielen en voor een voor tandwiel te vervangen moet je dan het motorblok open maken ?? want me ouders hebben hem betaald en willen lieven niet dat ik er zo veel aan sleutel en ik ben ook zelf niet zo heel handig met brommers :P
Omhoog

berentaapopzak
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2010 16:37
  • Citeer

Berichtdoor berentaapopzak » 17 jun 2010 17:34

en over die uitlaat ik ben gaan zoeken maar ik kan ze alleen vinden voor puch maxi passen die ook ?
ik kan nergens een vinden voor tomos
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 17 jun 2010 17:38

Je kan beter een Technigas nemen ofzo. DMP reverse zie je niet zoveel.

Je ketting en tandwielen gaan dan hard slijten. Soms zelfs zo snel dat je binnen een paar 100 km de hele boel wel MOET vervangen. Voorkomen is beter dan genezen.

Je hoeft je blok niet open te maken, je moet alleen de onstekingsdeksel eraf halen. Dat is een kwestie van 3 (?) imbussen los draaien en je hebt hem eraf. Volgens mij is er wel ergens een FAQ hoe je die kan vervangen.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 17 jun 2010 17:39

Passen wel, maar moet je vanalles aanpassen. Niet iets voor jou als je net begonnen bent met brommers. Ze zijn er wel voor tomos. http://www.schaafbromfietsen.nl heeft ze.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

berentaapopzak
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2010 16:37
  • Citeer

Berichtdoor berentaapopzak » 17 jun 2010 17:48

ah ok bedankt voor die link heb hem gevonden :P gaat zowiezo een andere uitlaat op maar als ik het zo hoor van al die tandwielen en ketting enzo weet ik dat nog niet zeker :)
maar kan ik niet gewoon het wiel naar achter zetten zoals bij een fiets in plaats van de ketting inkorten
en als ik er geen voor tandwiel op zet wat slijt er dan ? de motor of alleen de tandwielen ?
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 17 jun 2010 18:15

Rijden zonder voortandwiel? :')

Nee, een kleiner ATW scheelt zoveel in schakels, dat ketting spannen geen optie is, omdat ie dan nog heel slap hangt.
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 17 jun 2010 18:25

Jawel, er zitten kettingspanners op een Tomos, als je echter van tandwiel 33 (neem aan dat je snor hebt) naar 22 gaat, gaat het met je kettingspanners alleen niet lukken, dan zal je ook je ketting in moeten korten. Misschien is bijvoorbeeld een tandwiel 28 nog wel te doen met je huidige ketting door hem te spannen, maar dit weet ik niet.

De reden dat het het beste is om alles tegelijk te vervangen, is dat de ketting en tandwielen dan op elkaar in kunnen slijten. Al zet jij er nu alleen een nieuw achtertandwiel op, zijn je ketting en achtertandwiel niet op elkaar ingesleten, met als gevolg dat je ketting en tandwiel elkaar zullen gaan slijten, je ketting zal dan vervolgens ook je voortandwiel slijten. In je motorblok zelf zal er dus niks slijten, alleen bij je tandwielen.

Om je achtertandwiel te vervangen moet je je achterwiel eruit halen, een borgplaatje plat slaan en 4 boutjes eruit draaien. Om je voortandwiel te vervangen moet je je kickstart en vervolgens linkercarterdeksel eraf halen, een borgplaatje plat slaan en één grote moer losdraaien. Om je ketting te vervangen moet je de oude eraf halen en de nieuwe, die als je hem nieuw koopt één lange ketting is en dus nog niet verbonden is, om je tandwielen leggen en kijken hoeveel schakels hij korter moet voordat hij er strak op past. Dan moet je die schakels eraf halen/laten halen en beide einden van de ketting met elkaar verbinden dmv het verbindingsstukje dat je bij de nieuwe ketting hebt gekregen.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

berentaapopzak
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2010 16:37
  • Citeer

Berichtdoor berentaapopzak » 17 jun 2010 18:46

Bedankt voor de reactie maar mn tomos heeft pas 100 km gereden dus ik denk dat de orginele tandwielen nog niet eens op elkaar ik gesleten Zijn maar aks ik dus 28 neem hoef ik de ketting niet in te korten weet je mischien ook hoe hard die ongeveer gaat met atw 28 en het eerder genoemde uirlaatje ? Sorry voor spel fouten tis met me telefoon getypt :p

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 17 jun 2010 19:47

Zoals ik zei weet ik niet of je je ketting met ATW 28 wel of niet in moet korten. Ik denk zo 35, misschien tegen de 40, maar dit weet ik niet zeker aangezien ik zelf nooit een snor opgevoerd heb.
Laatst gewijzigd door Sebastiaankl op 18 jun 2010 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

berentaapopzak
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jun 2010 16:37
  • Citeer

Berichtdoor berentaapopzak » 17 jun 2010 19:54

Ok rond de 40 is hard genoeg voorlopig dus dan probeer ik dat wel heel erg bedankt alle maal :p

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.