• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Warmloper? Vastloper?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
30 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 19 jul 2010 18:25

Vandaag maakte mijn Tomos toen ik een stukje volgas (35 km/h) reed, ineens een geluid alsof de benzine bijna op was, om vervolgens met een ratelend geluid af te slaan. Ik kreeg hem vervolgens niet meer aan de praat, want de kickstart zat muurvast. Ik ben toen maar verder gaan lopen, en wilde na een tijdje nogmaals proberen mijn snorfiets aan te trappen. Nog steeds zat er geen beweging in de kickstart. Een paar minuten later probeerde ik het weer, en toen werkte de kickstart ineens weer wel, en kon ik 'm starten en naar huis rijden.

Ik heb begrepen van dit forum dat het dan waarschijnlijk een warmloper of een vastloper was, maar welke van de twee?

Mijn volgende vraag is wat de oorzaak zou kunnen zijn. Mijn Tomos is nagenoeg helemaal standaard, alleen zit er achter atw 26 ipv 33 en zit er een standaard-snel uitlaat op, maar met een prop er in zodat hij niet harder gaat dan 35 (net zo hard als hij ging met de originele uitlaat en atw 26). De reden dat de uitlaat vervangen is, is omdat de rem tegen de originele uitlaat (zo'n dikke met katalysator) aankwam, ivm de verhoogde schokbrekers.

Samengevat: Was dit een warmloper of een vastloper, en wat zijn de evt oorzaken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

nocky2
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor nocky2 » 19 jul 2010 18:56

warm, want een vastloper zit echt vast, en komt niet meer los:P
Malossi racevonkjes in mn boegiedop jonge

Tomoshoofd
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomoshoofd » 19 jul 2010 20:00

Als dat zo is is je zuiger zo warm geworden dat hij tegen de cilinder schuurt en dan vastzit.
na afkoeling zit hij weer los en kan je verder.

Ik dacht zelf an te kleine sproeier, maar dat kan ook helemaal niet zo zijn.
Weer terug van weg geweest

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 19 jul 2010 21:39

gewoon je versnellingsbak loshalen.
als je eerst niet meer kan kicken en erna heb je geen warm/vastlopen, dan zit er gewoon iets niet goed in je vrsnellingsbak.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 19 jul 2010 22:46

gewoon je versnellingsbak loshalen.
als je eerst niet meer kan kicken en erna heb je geen warm/vastlopen, dan zit er gewoon iets niet goed in je vrsnellingsbak.
De volgorde was dus dat eerst mijn motor uitviel (geluid alsof de tank leeg was), en dat ik 'm daarna niet meer aan kon trappen omdat de kickstart muurvast zat. Na een minuut of 5 kon ik wel weer kicken.

Volgens mij is dat dan toch een typisch geval van een warmloper. Ik heb immers al twee x eerder gehad dat op een lang stuk volgas de motor ineens uitviel, alleen dat ik niet meer kon kicken was nieuw voor me. In al deze gevallen was het ook nog eens warm weer.

Ik kan helaas niet checken of het aan de sproeier ligt, want ik heb geen bougiesleutel. Ik breng 'm morgen wel even naar de bromboer, kan 'ie gelijk checken of mijn cilinder nog wel OK is. Gelukkig heb ik nog garantie. Tot die tijd ga ik wel wat rustiger rijden, max 30 ofzo.

Jan de Lasser
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 19 jul 2010 22:49

Als je dan toch bij die bromboer bent: kijk dan eens voor een setje gereedschap voor je Tomos.
Is nooit weg en het kan je een heleboel lopen besparen.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 20 jul 2010 17:15

Heb m'n brommertje maar weer teruggebracht naar de bromboer. Mijn idee dat het een warmloper was werd resoluut van de hand gewezen, want ze zeiden dat toen ze mijn uitlaat vervangen hadden ook de sproeier was aangepast. Maar ze gaan 'm nu helemaal doorlichten, dus ik ben hem nu ws wel een paar dagen kwijt. Dat wordt fietsen :shock:

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 18 aug 2010 22:17

Paar weken geleden dus weer teruggebracht naar de bromboer. Die had niets kunnen vinden, geen zwarte of juist witte bougie of zwartgeblakerde onderdelen. Hij had toen Tomos zelf maar gebeld en heeft op hun advies iets in de koppeling anders afgesteld. Dat leek geholpen te hebben, tot vandaag. Wederom op een stuk lange rechte weg met wind mee, waardoor hij net iets harder liep dan de 33 a 34 die hij normaalgesproken haalt, volgas. Op zo'n lang recht stuk gaat hij geleidelijk steeds sneller, tot ongeveer 38 km/h. En ja hoor, na een klein stukje boven de 35 was het ineens "bwaaaaap"! en sloeg hij af. Zodra ik stilstond kon ik METEEN weer kicken en wegrijden, dus wat het nou geweest is?

Binnenkort maar weer terug naar de dealer. Godverdorie, denk je "ik koop een nieuwe brommer, dat scheelt gezeik", moet je hem binnen 7 maanden 9x terugbrengen!

Muggetje
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Muggetje » 18 aug 2010 23:29

Kijk eens welke sproeier erin zit? Bwaap geluid is meestal een te kleine sproeier
Tomos A35 snor:
Std 50 cc + Hogedruk kop
14/9 carb + begrensd spruitstuk + ontgrensd luchtfilter (sproeier 49)
Technigas next
TWV: 26-28
Ontsteking: bromstand
Chromen tankstrip, Malossi racelucht en polini racevonkjes :mrgreen:
Top: 55 op Tomos teller

RedBull
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RedBull » 19 aug 2010 00:26

Gooi er een hogere hittegraad van je bougie in.

wouter1191
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor wouter1191 » 19 aug 2010 12:08

hoezo een hogere, als hij graad 6 heeft zit het daarmee wel goed.
viewtopic.php?f=68&t=14657
Tomos Standaard brom
44mm Airsal
70cc HD kop
Techno Estoril
twv 26-22
15mm spruit
carb 16/16
Sproeier 82
70 echte km/h

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 20 aug 2010 17:16

hoezo een hogere, als hij graad 6 heeft zit het daarmee wel goed.
Ik heb geen idee welke hittegraad ik nu heb, staat dat er op?

Ik ga van het weekend eens checken welke maat sproeier ik heb. Welke maat zou ik moeten hebben? Zijn daar vuistregels voor, of is 't gewoon een kwestie van uitproberen?

wouter1191
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor wouter1191 » 20 aug 2010 17:21

op je bougie staat waarschijnlijk bh6s of iets in die richting moet je maar even zeggen wat daar op staat,
en van sproeiers is het een kwestie van proberen,
er zijn wel ongeveer richtlijnen bij elke setup, maar elke brommer kan er weer anders op reageren als anders.
dus uitproberen:)
viewtopic.php?f=68&t=14657
Tomos Standaard brom
44mm Airsal
70cc HD kop
Techno Estoril
twv 26-22
15mm spruit
carb 16/16
Sproeier 82
70 echte km/h

kevin__90
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor kevin__90 » 20 aug 2010 18:31

heb je wel benzine met genoeg olie getankt?

ik had hetzelfde probleem, altijd perfect en toen ineens een warmloper. de mengverhouding was verkeerd en het tankstation had alle schade vergoed.

het hoeft niets met de afstelling te maken te hebben.
Tomos quadro E-start
2001
tecno gp
15/15
26-22
mijn tomos

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 20 aug 2010 19:01

Ik heb net even de sproeier bekeken, het is maat 49. Een beetje vreemd, want ik had begrepen dat 49 de standaardmaat sproeier is die tegenwoordig op een Tomos Standaard (snor) zit. En dat terwijl de bromboer mij had bezworen dat ze bij de montage van een andere uitlaat (in dit geval een standaard-snel) ook altijd de sproeier aanpasten.

Maar als 49 te klein is, wat zal ik dan eens proberen? 50, 51, 52, 53, 54?

Vwb de vraag over mijn bougie moet ik vooralsnog het antwoord schuldig blijven, ik moet eerst even een bougiesleutel zien te regelen.

Het is mogelijk dat de warmlopers te wijten zijn aan een te schrale smering, maar omdat (a) ik er pas last van heb sinds die andere uitlaat er op zit en (b) dit fenomeen zich al meermalen heeft voorgedaan terwijl ik NIET altijd bij dezelfde pomp tank, hou ik het toch maar op de te-kleine-sproeier theorie. Veel keuze aan pompen heb ik niet trouwens, alleen de Shell heeft hier nog mengsmering......

Jan de Lasser
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 20 aug 2010 20:27

Mijn zoon tankt regelmatig bij Tango.
Gewoon 5 liter en dan zelf de mengsmering erbij mikken.
Altijd goed, en nog goedkoper ook!
Lekkere bromboer lijkt mij.
Volgens mij heeft hij je carb dus nooit opengehad.Laat staan dat hij er een andere sproeier in heeft gedaan.
Je zou eens op de rekeningen kunnen kijken of deze figuur die sproeier (s) in rekening heeft gebracht?
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 20 aug 2010 20:49

Mijn zoon tankt regelmatig bij Tango.
Gewoon 5 liter en dan zelf de mengsmering erbij mikken.
Altijd goed, en nog goedkoper ook!
Lekkere bromboer lijkt mij.
Volgens mij heeft hij je carb dus nooit opengehad.Laat staan dat hij er een andere sproeier in heeft gedaan.
Je zou eens op de rekeningen kunnen kijken of deze figuur die sproeier (s) in rekening heeft gebracht?
Ik heb de rekening erbij gepakt en er is geen sproeier in rekening gebracht.
Ik heb hem bij deze bromboer gekocht omdat het vlak bij m'n huis is, maar hoorde later van iem. anders dat het wel een beetje een prutser is. Lever je je brommertje in met een mankement, krijg je 'm met een ander mankement weer terug. Dat tweede mankement wordt dan weliswaar vlot en zonder mopperen weer verholpen, maar toch.

Zelf eerst gewoon benzine (Euro loodvrij) tanken en dan een scheut tweetaktolie erbij doen lijkt me toch niet zo'n strak plan: volgens mij mengt het dan niet goed, en ik moet dan constant een flacon 2taktolie bij me hebben.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 20 aug 2010 22:36

Maar even terug ontopic.

Huidige setup:
-standaard snel uitlaat
-tandwielverhouding 26-26
-sproeier 49

Als dit kennelijk tot warmlopen leidt, welke sproeiermaten zou ik het best kunen proberen nu?

Alvast bedankt!

jada
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor jada » 20 aug 2010 23:12

52,53

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 21 aug 2010 16:57

Heb vandaag twee sproeiers gekocht (52 en 50: de bromboer had geen tussenmaten) en een bougiesleutel. Als eerste monteerde ik de 52. M'n snor reed nu merkbaar slechter, hij wilde niet harder dan 27, en bij die snelheid voelde je 'm flink inhouden. Toen met de 50 gereden, dat was iets beter, maar bij ongeveer 30 was wederom de fut eruit en hield hij in. Dus toen uit arren moede maar weer de oorspronkelijke 49 erin gezet.

De bougie heb ik nog even nagekeken, op aanraden van "Red Bull". Er stond meen ik iets op van N 86 C. De kleur leek me goed, grijsbruin (bovenste plaatje op deze site: http://www.scooterhulp.com/afstellen-en ... ougie.html

Al met al reuze leerzaam, maar ik weet nu nog steeds niet hoe het komt waarom mijn Tomos soms bij langere tijd volgas rijden BWAAAAP doet en uitvalt. NB: dit gebeurt alleen op langere stukken met flinke wind in de rug, zodat de snelheid boven de 35 uitkomt.

Overigens moet ik ook nog zeggen dat het weliswaar een standaard-snel is, maar met een prop erin. Dat komt omdat ik wel een smallere uitlaat nodig had ivm de verhoogde schokbrekers achter (anders kwam de rem er tegen), maar niet harder wilde dan de ± 35 die hij al ging met de standaard setup en atw 26.

Zoui die prop nog iets met dit merkwaardige verschijnsel te maken kunnen hebben? Of zijn er nog andere zaken die ik kan controleren?

Alvast heel erg bedankt!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
30 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki