• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

probleempje....

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
D13D0
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor D13D0 » 02 okt 2010 22:08

hey mensen ik had een vraagje...
ik heb gister een probleempje gehad met mijn breummert, schakel uit me ketting was gebroken
pinnetje waar me slak (achterwiel, om ketting te spannen) mee tegengehouden wordt, is afgebroken.
verder meot ik wat nieuwe kappen en nieuw voortandwiel (tanden scheef... helaas)
nu zit ik te twijfelen, of ik mijn brug nog kan repareren (gat boren, nieuwe pin (stevig materiaal erin)
of dat ik gewoon een tweede brommer koop (sloopgeval, marktplaats) voor de onderdelen, ook voor eventuele toekomstige schade.
wat raden jullie mij aan?
ik heb een tomos revival TS, bouwjaar 2003-05 (iets in die richting)
de kappen moet ik zowieso los kopen, vindt je niet zo gauw op een andere tomos.
mochten jullie meer willen weten, stuur gewoon een berichtje, of reageer hieronder ;)

Schade:
tandwiel (voor)
ketting
kap (chrome kap bij linkervoet, bij voortandwiel)
nog een kap (degene die onder die chrome kap zit)
brug (pinnetje voor slak afgebroken)
slak (verbogen)

mocht er een van de bovenstaande dingen jou op een idee brengen, hoe ik dit goed repareer, voor weinig geld, of wat gewoon de beste optie is, ook gewoon reageren

alvast bedankt,

Diederik

JesseJeremy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor JesseJeremy » 03 okt 2010 00:39

een extra tomos voor onderdelen is natuurlijk altijd handig.
als je genoeg geld hebt :P
Rust in vrede onze grote vriend Jan de Lasser

Pack'r number 2
Youngster 2008 Sold
Tomos A35 verkocht in onderdelen
Pack'r Kapot gereden door een achterlijke bezorgscooter
China bike Cadeau gedaan aan het broertje van Pascal
Vespa SI Sold

D13D0
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor D13D0 » 03 okt 2010 11:39

ja dat dacht ik dus ook, maar mijn tomos heeft een andere brug dan bijvoorbeeld een standaard tomos,
daarom wist ik dus niet zeker of dat een goed idee was.
maar als iemand hierzo een brommer weet met dezelfde brug, kan ik wel overwegen daar een sloop breummert van te kopen.
of ik kan gewoon zelf een nieuwe pin erin zetten, maar ik weet persoonlijk niet hoe stabiel dat is, en als ik hem bijvoorbeeld volgend jaar weer door wil verkopen, staat zo'n verrote brug ook niet zo netjes...

Lekxie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Lekxie » 03 okt 2010 11:51

Het beste is natuurlijk om een revivaltje te nemen en daar af te slopen wat je nodig hebt. Je voortandwiel moet je vervangen. Gewoon een nieuwe dus. De ketting is het zelfde verhaal. Voor die kap onder je zilveren kapje, we hebben het nu dus over je carterkap, is wel een oplossing. Ervanuitgaande dat deze niet dwars door midden is, maar dat er een gat in geslagen is door de ketting, kun je hier een schotje in maken. Lassen of gewoon plakken met tweekomponentenlijm. Het houdt niet zo veel namelijk. Het zorgt ervoor dat er geen zooi bij je vliegwiel komt. Het moet dus wel goed dichtzitten!
Mocht dit je niks lijken, dan heb ik nog zo'n carterkap liggen en kun je die wel voor een zacht prijsje overnemen.
Plastic kapje kun je ook het beste nieuw kopen, voor de stevigheid. Maar ik heb die van mij nog kunnen repareren. Die van mij was namelijk gewoon dwars doormidden. Deze twee delen heb ik toen weer aan elkaar gesmolten met een soldeerbout en vervolgens vastgemaakt met hete lijm. Het is natuurlijk nooit meer wat het geweest is, maar je ziet het bijna niet en het houdt wel. Als je achterbruk alleen dat pinnetje mist, hoef je natuurlijk alleen er maar voor te zorgen dat je dat pinnetje terugkrijgt. Deze kun je erop laten lassen, of je moet inderdaad iets gaan beunen. Als je maar oppast dat je aan de binnenkant van de brug niet in de knel komt met je ketting en wiel.

Ik hoop dat je een beetje geholpen bent zo. Mocht je die carterkap nog willen, stuur maar een PB :).
Mijn Tomos Revival TS

D13D0
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor D13D0 » 08 okt 2010 23:50

ik heb me nog eens flink verdiept in de kwestie...
die kappen zijn geen probleem nee, die koop je zo nieuw, en dat voortandwiel is zeker niet duur! en in die brug ga ik een gaatje proberen te boren waar die pin eerst zat, zodat ik daar een nieuwe pin in kan zetten die niet langs me wiel slijt, dus dat komt ook wel goed, ik denk dat zo me probleem wel opgelost is, dus bedankt jongens, hier mag een slotke op :D

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers