• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

probleem van 14mm naar 15mm carb

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
oudekrakbak
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jun 2009 08:49
  • Citeer

Berichtdoor oudekrakbak » 13 jul 2010 13:58

normaal heb ik een 14mm, heb laatst een technigas gekocht en wilde even kijken wat beter liep maar bij de 15 gaf hij al meteen problemen, en het wordt van kwaad naar erger.
allereerst kreeg ik de luchtmengverhouding niet afgesteld en wou er dus vandoor zodra ik hem startte ligt niet aan de stationairschroef. bougie was de goede kleur sproeier 64.
Toen begon de elende als ik met de tomos achteruit wilde leek het net of hij wilde starten plof plof :o

Heb toen weer de 14mm erop gezet en nog steeds hetzelfde probleem, alleen ik moet met de choke spelen als ik rij anders valtie uit als ik gas geef, teveel benzine? als ik de choke dus ritmisch omhoog omlaag beweeg trekt hij heel snel naar zijn top maar zodra ik choke uitzet bwaaaapp..
ik zou het niet bij de sproeier zoeken al zou je denken dattie teveel krijgt. iemand een idee?
alvast bedankt mvg
niet alles loopt op rolletjes.
Omhoog


oudekrakbak
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jun 2009 08:49
  • Citeer

Berichtdoor oudekrakbak » 15 jul 2010 12:30

iemand??
niet alles loopt op rolletjes.
Omhoog

fllex
Vaste forummer
Berichten: 398
Lid geworden op: 07 mei 2008 02:38
Locatie: hillegom
  • Citeer

Berichtdoor fllex » 15 jul 2010 12:35

Kan je zelf ook wel bedenken?

Zonder choke - slecht
Met choke (dus minder lucht) - goed

Je tomos krijgt dus teveel lucht normaal dus sproeiers omhoog
Tomos 65cc
Omhoog

oudekrakbak
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jun 2009 08:49
  • Citeer

Berichtdoor oudekrakbak » 23 jul 2010 19:45

ja zal ik eens proberen hij heeft altijd goed gelopen op 64, dus ga een maatje groter proberen. heeft er iemand trouwens tips om de luchtschroef van 15mm af te stellen, krijg het niet voor elkaar. gr
niet alles loopt op rolletjes.
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 23 jul 2010 20:26

Tomos carb's hebben geen luchtschroef, ja kan met of zonder filter rijden. En je kan je sproeier af stellen.
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog

Gebruikersavatar
stanneman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jul 2009 16:45
Locatie: Doesburg
Contacteer:
Contacteer stanneman
Website
  • Citeer

Berichtdoor stanneman » 25 jul 2010 17:38

Tomos carb's hebben geen luchtschroef, ja kan met of zonder filter rijden. En je kan je sproeier af stellen.
stationair schoef kan worden afgestelt :wink:
Sorry meneer sprintkoning (of hoe je jezelf ook voelt)
Maar met deze setup haal je niet harder.
sprint koning ben ik zkr nie en voel me ook niet zo.
Alleen stoor me een beetje aan mensen die denken het te weten
:')
Mijn Tomos
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 25 jul 2010 17:43

Tomos carb's hebben geen luchtschroef, ja kan met of zonder filter rijden. En je kan je sproeier af stellen.
stationair schoef kan worden afgestelt :wink:
Interresant om mij te verbeteren?

Maar met je stationairschroef stel je hem stationair af, en dat heeft dus niets te maken met hoe hij van stilstand naar top rijd. :')

Ik zou wat andere sproeiers proberen, en ook nog controleren op valse lucht.
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog

oudekrakbak
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jun 2009 08:49
  • Citeer

Berichtdoor oudekrakbak » 06 aug 2010 19:40

ja zowiezo nieuwe beurt geven, nieuwe blokolie, nieuwe pakkingen en meteen een rubbertje die om het spruitstuk schuift denk dattie daar valse lucht trekt.
Stationair valt niet af te stellen want al staat hij helemaal uit dan looptie nog naar voren.
denk een paar maten grotere sproeier proberen want ik ben van uitlaat verandert tekno terugloop naar technigas.
dankje voor de antwoorden.

gr
niet alles loopt op rolletjes.
Omhoog

oudekrakbak
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jun 2009 08:49
  • Citeer

Berichtdoor oudekrakbak » 14 okt 2010 04:12

Update, heb onlangs een ander blokje deronder gegooird van een snor, met dezelfde 58cc en zelfde carb en hetzelfde probleem dus zeker weten iets met carb. Rij. Al tijdje met zon klein racefiltertje en hoefde toen niet in sproeier omhoog.

Rijden doettie zolang ik de choke gebruik steeds omhoog omlaag dan rijd hij dus goed.
Er is hier dan al gezegd dattie dan teveel lucht krijgt. Hoe zou ik dat op kunnen lossen zonder over te gaan op std luchtfilter? (past niet eens heb verstelbare uitlaatophanging) met een prop papier in t filtertje rijd hij dus wel beter.maar is geen oplossing.
Gasherneming is ook heel traag en komt zonder choke dus ook niet op zn top.

Loop er al enige tijd mee te kloten heeft iemand een idee?
Ten slotte nog een vraag ik heb ik de FAQ gelezen dat er verschil zit in de ontsteking van de snor of de brom, zou dat te maken kunnen hebben met die trage gasherneming?
Tis voor mij een naald in een hooiberg zoeken iemand ideeen adviesen allemaal welkom.

Gr oudekrakbak

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 14 okt 2010 06:55

Als je teveel lucht krijg moet je er gewoon een grotere sproeier inzetten, dan compenseert dat weer.

Aan je onsteking zal het denk IK niet liggen.
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht
  • Citeer

Berichtdoor roelk » 14 okt 2010 08:16

Ik zou eens. Op valse lucht teste ?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 okt 2010 12:43

Zit het rubber ringetje wel achter de witte vulbus, waarmee de carburateur op het spruitstuk zit geschoven? Als die er wel zit, kan het ook nog zijn dat de aansluiting op het spruitstuk niet geheel dicht is (door slechte montage bijv.). Gewoon ff checken met deo oid als de motor loopt. Merk je verandering in toerental als je op een bepaalde plek spuit dan zit daar je lekkage. Geen verandering? Dan zal het idd een sproeierprobleem zijn.

Iig is zeker dat de lucht/mengselverhouding niet goed is, dat compenseer je nu door met de choke te spelen. Hierdoor verrijkt het mengsel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

speedtomos
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
  • Citeer

Berichtdoor speedtomos » 14 okt 2010 22:53

als hij stationair te hogen toeren draait, en het helpt niet als je aan de stationair schroef draait,
zou ik eens kijken of je gaskabel niet te strak staat afgesteld ;)
Omhoog

oudekrakbak
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jun 2009 08:49
  • Citeer

Berichtdoor oudekrakbak » 19 okt 2010 01:49

Bedankt voor de reacties. Ik heb. De vulbus pas geleden nog vervangen omdat ik dus dacht dattie daar valse lucht trok. Maar nog niets verandert dat van die grotere sproeier is een goed idee ik was van 64 naar 62 gegaan zal dus hoger moeten ipv lager
Denk dat de gaskabel niet te strak zit want zodra ik de choke erafhaal valtie uit.
Nu met de lagere sproeier komt hij wel zonder choke op toeren maar bij gasherneming knallen uit de pijp.

Gr

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 okt 2010 12:40

Zoals ik al aangaf zit er achter de witte vulbus nog een rubberen ring. Als die ontbreekt of niet goed aansluit op je spruitstuk heb je daar valse lucht. Dit kun je testen met deo.

Overigens, dat knallen uit de pijp kan een verkeerd (slecht) afgestelde ontsteking zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

oudekrakbak
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jun 2009 08:49
  • Citeer

Berichtdoor oudekrakbak » 20 okt 2010 01:26

Dat is dus de rubberen ring die helemaal achter in de carb zit, lijkt naar mijn weten goed aan te sluiten maar zal het ff checken met deo.
Wat de ontsteking betreft heel het blokje komt dus van een snor af, zou ik deze moeten vervroegen?
Mvg

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 20 okt 2010 07:59

Je zou even kunnen kijken wat de stand van je grondplaat nu is.
Op bromstand zetten is altijd beter.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

oudekrakbak
Tomosforummer
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jun 2009 08:49
  • Citeer

Berichtdoor oudekrakbak » 11 nov 2010 21:13

inderdaad, hij stond helemaal verkeerd, in een keer goed gezet 0.5mm verder als bromstand gezet en geen ploffen meer.
alleen nog steeds trage gasherneming.
gr
niet alles loopt op rolletjes.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 11 nov 2010 21:17

Dat kan aan je sproeier liggen.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.