• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Mijn tomosje (s25)

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
92 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 10 apr 2011 22:00

Vandaag heb ik een 14/12 carb. Geinstalleerd, maar krijg hem maar niet goed afgesteld. De brommer valt steeda uit bij het kicken, tot ik dit probeer mbv de choke (met een warme motor), en direct na het kicken volhas te geven. Neemt mijn snelheid daarna weer af tot rond de 10km/h slaat de motor weer af en moet ik opnieuw kicken (inclusidf choken). Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen?
P.s. Stationairschrpef en gaskabelspanner hebben beidde geen effect

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
verschillende sproeiers geprobeerd?
geen valse lucht?
Omhoog


Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 10 apr 2011 22:07

Nee nog geen andere sproeier geprobeerd, het eraf en erop zetten van de carb (zit midden in het frame) is echt een takkenwerk. geen valse lucht kunnen vinden. De gasreactie wordt trouwens langzamer naarmate de tomos trager rijd. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Alvast bedankt!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 10 apr 2011 22:11

Nee nog geen andere sproeier geprobeerd, het eraf en erop zetten van de carb (zit midden in het frame) is echt een takkenwerk. geen valse lucht kunnen vinden. De gasreactie wordt trouwens langzamer naarmate de tomos trager rijd. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Alvast bedankt!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
ja afstelling dus, dus sproeiers proberen

ja dat zal tijd kosten maarja,
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 10 apr 2011 23:32

Nee nog geen andere sproeier geprobeerd, het eraf en erop zetten van de carb (zit midden in het frame) is echt een takkenwerk. geen valse lucht kunnen vinden. De gasreactie wordt trouwens langzamer naarmate de tomos trager rijd. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Alvast bedankt!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
ja afstelling dus, dus sproeiers proberen

ja dat zal tijd kosten maarja,
Zal ik een grotere, of juist een kleinere sproeier moeten proberen? (btw, mijn bougie is koffiebruin)
Mijn tomosje
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 apr 2011 00:35

Om het even makkelijk te maken, welke setup heb je nu precies? Cilindertype, carburateur, sproeier en spruitstuk maat, etc.
Dan is het wat makkelijker om een schatting te maken. Als je bougie koffiebruin is, zou de sproeiermaat goed moeten zijn, maar omdat je nu geen goede gasreactie heb, kan dit wel een foute maat zijn, en kunnen er meer dingen fout zijn.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 11 apr 2011 00:50

Om het even makkelijk te maken, welke setup heb je nu precies? Cilindertype, carburateur, sproeier en spruitstuk maat, etc.
Dan is het wat makkelijker om een schatting te maken. Als je bougie koffiebruin is, zou de sproeiermaat goed moeten zijn, maar omdat je nu geen goede gasreactie heb, kan dit wel een foute maat zijn, en kunnen er meer dingen fout zijn.
Cilindertype: Ei-cilinder 50cc
Carburateur: Van 14/9 naar 14/12 gegaan (die ik niet goed afgesteld krijg)
Sproeiermaat 52, dit was in de 14/9 maatje 50
Spruitstuk maat 12mm diameter
Uitlaat: Techno Bos
Tandwielverhouding 26 voor, 24 achter

Dat is alles wat mij zo even te binnen schoot. kun je hier wat mee?
Mijn tomosje
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 apr 2011 08:41

Ik zie geen vreemde dingen en zou goed af te stellen moeten zijn. Ook het gaatje in het spruitstuk al dicht gemaakt?
Ik zou zo direct geen andere dingen weten, dan dat er valse lucht is. :?
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 11 apr 2011 15:39

Ik zie geen vreemde dingen en zou goed af te stellen moeten zijn. Ook het gaatje in het spruitstuk al dicht gemaakt?
Ik zou zo direct geen andere dingen weten, dan dat er valse lucht is. :?
vanmiddag heb ik van alles geprobeerd. allereerst heb ik op valse lucht gecheckt (dit was er niet) en de pakking vervangen bij de inlaat (plek waar de cilinder en de zuiger samenkomen). ook dit had geen enkel effect.
Daarna heb ik maar mijn carburateur eruit gehaald en de sproeier vervangen. er zat een 53 in (had me vergist, dacht dat dit 52 was), welke ik vervangen had met mijn oude 14/9 sproeier met maatje 50. je kon zien dat de brommer hiermee te weinig benzine kreeg, zo liep hij beter met de choke aan als uit. (wanneer je al rijdend de choke indrukt, merk je dat de tomos een soort "boost" krijgt).
Hierna ben ik toch maar weer terug gegaan naar mijn oude sproeier, waarbij ik nog steeds met hetzelfde probleem kampte. nadat ik dit opmerkte heb ik de gehele carburateur maar weer eens schoon gemaakt, zonder succes helaas.
WAT ZOU DIT KUNNEN ZIJN?!:S
p.s. de brommer loopt goed op hoge toeren. op lage toeren heeft hij een trage gas-reactie en valt deze uit.
p.p.s. er zat geen gat in mijn spruitstuk, dit is een inholling. ik dacht zelf ook eerst dat dit een gaatje was.
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 13 apr 2011 20:36

Het bleek toch valse lucht te zijn, en dan bij de voetpakking. Vanmiddag ben ik maar even een pakking wezen halen, om vervolgens de cilinder te demonteren. Ondanks het nog nooit gedaan te hebben, ging dit vrij snel. Hierna heb ik de oude pakking eraf gepeuterd, en geprobeerd mijn cilinder er terug op te zetten, waarbij ik op het volgende probleem stuitte:

Hoe krijg ik de cilinder over de zuigerveren heen? een van de zuigerveren was helaas kapotgegaan bij het monteren, dus daar zal ik morgen een nieuwe voor moeten halen. is het mogelijk om op slechts één zuigerveer te rijden?

Thx alvast!
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 13 apr 2011 21:03

beter maar niet doen, als je je zuiger goed bekijkt zie je een soort puntjes in de groef waar je zuigerveer in moet zitten.
In je zuigerveer zit , op de einden, een hapje dat om die puntjes moet komen.
Kan maar op 1 manier geplaatst worden.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 14 apr 2011 00:38

Als je hem toch zover uitelkaar hebt , zou ik ook gelijk alle koolaanslag verwijderen.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 14 apr 2011 01:52

Als je hem toch zover uitelkaar hebt , zou ik ook gelijk alle koolaanslag verwijderen.
op welke koolaanslag doel je precies?
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 14 apr 2011 01:52

beter maar niet doen, als je je zuiger goed bekijkt zie je een soort puntjes in de groef waar je zuigerveer in moet zitten.
In je zuigerveer zit , op de einden, een hapje dat om die puntjes moet komen.
Kan maar op 1 manier geplaatst worden.
Zijn zuigerveren gewoon los te koop? dan ga ik morgen even langs de lokale brommerboer
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 14 apr 2011 02:46

koolaanslag in je uitlaatpoort , evt ook je uitlaat

de squish van je cilinderkop,


Ja die zijn los te koop , maar dat had je ook kunnen opzoeken.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 14 apr 2011 16:55

koolaanslag in je uitlaatpoort , evt ook je uitlaat

de squish van je cilinderkop,


Ja die zijn los te koop , maar dat had je ook kunnen opzoeken.
ben net even naar de lokale bromboer gegaan, alleen verkochten die helaas geen zuigerveren. wel verkocht hij complete zuigers voor 14,50. dan maar even op het internet kijken. is het misschien niet verstandig om gelijk een nieuwe cilinder te kopen?

edit:

zal deze passen:
http://www.rijwielparts.nl/cubecart/ind ... ductId=468

of deze zuigerveer:
http://www.euroscooters.nl/shop/tomos-z ... -8088.html
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 14 apr 2011 18:25

er zal toch wel een bromboer in een dorpje verderop zitten?
Zuigerveren komen behoorlijk kritisch.
Als ik zelf nieuwe zuigerveren moet hebben haal ik ze bij de lokale bromboer, maar ik neem dan altijd zuiger en cilinder mee.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 15 apr 2011 00:57

er zal toch wel een bromboer in een dorpje verderop zitten?
Zuigerveren komen behoorlijk kritisch.
Als ik zelf nieuwe zuigerveren moet hebben haal ik ze bij de lokale bromboer, maar ik neem dan altijd zuiger en cilinder mee.
even voor de duidelijkheid, wanneer ik een zuigerveer van 38mm koop, past deze dan altijd? ik had een advertentie geplaatst in de "gevraagd" sectie, waarop iemand mij deze aanbood.
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 16 apr 2011 08:46

Wat is de beste manier om een borgveertje te plaatsen (bij de zuiger om die pin vast te houden)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 16 apr 2011 11:54

Eerst een theedoek om je zuigerstang heen slaan , zodat er niks in je carter kan vallen.
Hier zijn er diverse tangen voor te gebruiken die bedoeld zijn voor oa borgveren.
Het is maar net wat je in huis hebt.
Je komt ze evt nog wel eens tegen in de knakenbak van de Gamma.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 17 apr 2011 00:49

Vanmiddag ben ik dan toch echt begonnen met het monteren van de nieuwe zuiger. Na wat pruts en trial and errors was dit uiteindelijk gelukt, met het pijltje wijzend naar de uitlaat en de twee gaten aan de kant van de inlaat. Echter was dit een grote tegenvaller: de tomos deed niets wanneer er gekicked werd. Na alles eens nagechecked te hebben (carb. schoongemaakt, checken of de kop goed vast zit, kijken of de bougie vonkt etc etc), heb ik de moet toch maar opgegeven.

hierna besloot ik om mijn oude zuiger te plaatsen met de nieuwe zuigerveren. Al met al was ik op dit punt zo'n 3-4 uur monteer werk verder, om alleen een voetpakking te vervangen(!). Nadat ik de zuiger gemonteerd had liep de brommer wel, alleen met precies hetzelfde mankement als waarmee het allemaal begon: de brommer slaat telkens af.

Ik ben er over uit dat het valse lucht is. (immers komt de kickstarter ook makkelijker naar beneden als normaal), alleen wordt buiten mijn brommer ook mijn geduld erg op de proef gesteld aangezien ik het defect maar niet kan vinden. de kop zit 100% zeker goed vast, evenals de uitlaat en de voetpakking. alleen ben ik er over de inlaat nog niet helemaal over uit, maar veel valse lucht kan dit niet trekken aangezien de pakking nog nooit voor problemen heeft gezorgd hier.

heeft iemand tips hoe ik dit misterie op kan lossen? :cry: It's driving me nuts!
Mijn tomosje
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
92 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.