• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 16 apr 2011 19:02

ik wilde me uitlaat onder me tomos vandaan halen om hem weer enns op te knappen.
hij zit op 3 bouten vast.
2 bij de cilinderpoort en 1 bout aan de achterkant van de uitlaat.
ik heb die ene aan de achterkant los en 1 bij de cilinderpoort.
nu zit er nog een bij me cilinderpoort maar die zit helemaal vastgerot.
ik kan de uitlaat gewoon bewegen maar die bout niet .
ik heb hem al helemaal ingespoten met wd40 maar geen resultaat.
dit is ook een imbusbout maar de binnenkant is helaas zo goed als dol gedraait.
ik heb er een waterpomptang op gezet maar ook dat leverde niks op.
weten jullie nog een oplossing ?
want ik heb geen zin om die bout af te breken.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog


Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 16 apr 2011 19:16

Als je geen slagschroevendraaier bezit.

Neem dan een verlengstuk uit je doppenset waar een zeskant aan zit die je met een ringsteeksleutel kan vastpakken.
Neem doe er een bittendop aan , doe daar danweer een torx in die 1 maat groter is dan die inbus die je dol gedraaid hebt.
Als je de bout kan verhitten , doe dit dan eerst.
Sla die torx erin totdat de vorm erin staat en hij er bijna niet uitvalt ... hij krijgt nu grip.

Pak er nu een ringsteeksleutel bij waarmee je de verlengstuk beet kan pakken en
zet er nu lichtelijk druk op ( de bout losdraaien ) terwijl je op de verlengstuk slaat .,
zodat de bout geforceerd wordt om los te komen en je de torx alleen maar dieper in de bout slaat.

S6 en niet opgeven ... de aanhouder wint

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 16 apr 2011 19:23

dank je wel voor je snelle reactie.
alleen ben ik bang dat ik er een rvs bout in heb zitten wat sterker is als gewoon staal.
dus nu maar hopen dat het gaat lukken.
net wat je zegt aanhouder wint.
Als je geen slagschroevendraaier bezit.

Neem dan een verlengstuk uit je doppenset waar een zeskant aan zit die je met een ringsteeksleutel kan vastpakken.
Neem doe er een bittendop aan , doe daar danweer een torx in die 1 maat groter is dan die inbus die je dol gedraaid hebt.
Als je de bout kan verhitten , doe dit dan eerst.
Sla die torx erin totdat de vorm erin staat en hij er bijna niet uitvalt ... hij krijgt nu grip.

Pak er nu een ringsteeksleutel bij waarmee je de verlengstuk beet kan pakken en
zet er nu lichtelijk druk op ( de bout losdraaien ) terwijl je op de verlengstuk slaat .,
zodat de bout geforceerd wordt om los te komen en je de torx alleen maar dieper in de bout slaat.

S6 en niet opgeven ... de aanhouder wint
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 16 apr 2011 19:28

sorrie, rvs is echt niet sterker als gewoon staal.
Eerder zwakker.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 16 apr 2011 19:57

oh oke dan ik het door elkaar gehaald.
dat maakt het dan alleen maar makkelijker :P
sorrie, rvs is echt niet sterker als gewoon staal.
Eerder zwakker.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 16 apr 2011 20:06

Ik snap alleen niet dat een rvs bout vastgeroest kan zitten in een aluminium blok.
Weet je zeker dat die bout niet vast zit met locktite of met secondelijm?
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 17 apr 2011 19:48

Uitlaat zit niet vast aan het blok Jan :mrgreen:

Als het inderdaad RVS is , ben je best wel genaaid .
RVS hoort daar gewoon niet.
RVS heeft de rot eigenschap dat het bij het loshalen 9 van 10 keer afbreekt nadat het stevig aangedraaid is.

Vandaar dat de tapeinden ook niet van RVS zijn , met name ook omdat die onder aanhaalmomenten vastgezet worden,
en RVS daar niet geschikt voor is.
Beter is staal van 8.8 of hoger.

Ik verwacht dus niet dat deze gelijmd zitten en dat je ze er niet uit krijgt zonder dat het afbreekt.
Maar ik hoop dat je nog geluk hebt .
Mocht je ze er toch uitkrijgen, vervangen voor staal en met kopervet erin draaien.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 17 apr 2011 21:42

je kunt wel rvs gebruiken, maar dan wel op rvs draadeindjes en dan GOED insmeren met het juiste vet.Anders vreet het meteen vast.
Ik heb genoeg met machines gemaakt van rvs gewerkt en ook al de nodige vastgevreten bouten (zelfs m12) aan gort gedraaid :evil:
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 17 apr 2011 23:07

Ja, aluminium en RVS reageert met elkaar, en meestal komt het erg los te zitten, of het vreet vast. Altijd verzinkte stalen bouten/moeren nemen, heb je nooit gezeik. En een uitlaat hoort gewoon met moeren vast te zitten op de draadeinden, of met M6 bouten vast, met een normale zeskant 10mm kop, geen imbus. :|
Ik slijp er altijd dikke sleuven in, als de kop niet verzonken is, en ik heb dan een ratel met verloopstukje om bitjes te gebruiken. Werkt eigenlijk altijd.
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 20 apr 2011 19:35

ik blijf hem zo wie zo elke dag effe inspuiten in de hoop dat het helpt en dan van het weekend maar effe beunen.
hopen dat het gaat lukken.
anders wordt het alsnog doorboren en opnieuw tappen.
gelukkig heb ik alle gereedschap in me schuur liggen.
ik laat het jullie nog wel effe weten.
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

tomosfreak26
Vaste forummer
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009 14:06
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor tomosfreak26 » 20 apr 2011 19:38

zal dit ook gaam werken als hij niet verhit wordt?
ik heb namelijk geen brander.
Als je geen slagschroevendraaier bezit.

Neem dan een verlengstuk uit je doppenset waar een zeskant aan zit die je met een ringsteeksleutel kan vastpakken.
Neem doe er een bittendop aan , doe daar danweer een torx in die 1 maat groter is dan die inbus die je dol gedraaid hebt.
Als je de bout kan verhitten , doe dit dan eerst.
Sla die torx erin totdat de vorm erin staat en hij er bijna niet uitvalt ... hij krijgt nu grip.

Pak er nu een ringsteeksleutel bij waarmee je de verlengstuk beet kan pakken en
zet er nu lichtelijk druk op ( de bout losdraaien ) terwijl je op de verlengstuk slaat .,
zodat de bout geforceerd wordt om los te komen en je de torx alleen maar dieper in de bout slaat.

S6 en niet opgeven ... de aanhouder wint
Mijn grote vriend Mr. Tomos Standaard
Setup:50cc cilinder met snorkop
standaard snel uitlaat
carb 14/9 met sproeier 52
standaard luchtfilter met begrenser
vtw 26 atw 26

Snel heid:48.7 Kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 20 apr 2011 20:41

Gewoon met een torx proberen. Als de kop van de bout afbreekt moet je hooguit de cilinder uitboren.
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.