Ik ben alweer wat dichterbij het ratel probleem gekomen. Heb net weer de (rechter)carterkap eraf gehaald en naast m'n oude blok gelegd (zijn beide identiek, behalve dat m'n oude blok níet ratelt). Als ik nu bij de middelste as aan het grootste tandwiel draai, hoor ik bij het ratelende blok een ratel en bij m'n oude blok niet. Hier zal dus het probleem zitten. Heb de gehele vertanding al eens omgewisseld tussen beide, maar nog steeds blijft de ene ratelen en m'n oude blok niet. Aan de vertanding zal het dus niet liggen, maar iemand enig idee waar het dan in kan zitten?
EDIT: Nog een verschil; m'n oude (niet ratelende) blok is bij het grote tandwiel glad (zoals hier: http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Bes ... paring.jpg), bij m'n ratelende blok is dat gekarteld.
Dat had ik ook al bedacht, en heb daarom de kettingen ook al gewisseld. Het bleef bij de een wel ratelen en bij m'n oude blok niet.Kan deze ratel niet het gevolg zijn van de interne ketting die uitgerekt is?
De twee foto's zijn van een 1 speed (gekarteld) en een 2 speed (glad) blok. Bij mij zijn beide 2 speed blokken, vandaar dat ik me afvraag wat het verschil is. Dit lijkt me namelijk het enige onderdeel wat de ratel kan veroorzaken (de rest is identiek).Hmm, dat is een goede zeg! Ik zou het niet weten.
Ja, dat is inderdaad wel mogelijk. Jammer genoeg zit m'n cilinder van het oude blok (met gladde tandwiel) helemaal vastgeroest, dus ik kan dit blok niet splitsen om dit tandwiel te verwisselen. Dan toch maar kijken of ik dit tandwiel ergens op de kop kan tikken.zou het niet kunnen dat die kartelrand bij dat 1 speed blok nog is uit de tijd dat je een brommer aan moest kunnen fietsen?
Het is natuurlijk mogelijk dat een vorige eigenaar dat deel ooit kapot heeft gehad en er toen maar dit ding uit een oud 1 speed blok in heeft gestopt.
ging allemaal soepel .dat zul je dus allemaal los moeten halen.
Het ergste is de bout.
Die zit bijna gegarandeerd vastgerot in dat buisje van ongeveer 10 cm.
Als je de bout los hebt (met een beetje geluk neemt ie dat buisje mee naar buiten) moet je dat buisje er uit zien te krijgen.
Die twee kleine buisjes kun je het beste even in zagen.Gewoon met een los zaagblad en dan zagen totdat ie door is.
Dan is de spanning eraf en kun je die kleine busjes ook verwijderen.
zou het niet kunnen dat die kartelrand bij dat 1 speed blok nog is uit de tijd dat je een brommer aan moest kunnen fietsen?
Het is natuurlijk mogelijk dat een vorige eigenaar dat deel ooit kapot heeft gehad en er toen maar dit ding uit een oud 1 speed blok in heeft gestopt.
graag gedaan.ging allemaal soepel .dat zul je dus allemaal los moeten halen.
Het ergste is de bout.
Die zit bijna gegarandeerd vastgerot in dat buisje van ongeveer 10 cm.
Als je de bout los hebt (met een beetje geluk neemt ie dat buisje mee naar buiten) moet je dat buisje er uit zien te krijgen.
Die twee kleine buisjes kun je het beste even in zagen.Gewoon met een los zaagblad en dan zagen totdat ie door is.
Dan is de spanning eraf en kun je die kleine busjes ook verwijderen.
nu even die buisjes inzagen, zoals jij zei, bedankt voor de tip:D.
Standaard vertanding van een brom is 26/26.Standaard tandwielverhouding van een brom is 26/28? Bij mij zit er achter namelijk een tandwiel waar 26 op staat, maar hij heeft maar 22 tandjes. Wil liever wat harder optrekken, en een top hebben van ongeveer 50 tot 60 (met een Airsal 50cc, 15/15 carb en Biturbo uitlaatje), welk achtertandwiel moet ik dan hebben zonder overtoeren te gaan maken?
Dan vind ik het toch vreemd dat op mijn achtertandwiel wel 26 staat, maar slechts 22 tandjes heeft. En met een achtertandwiel van 28 zal ik met mijn setup toch wel over de 50 kunnen rijden?Standaard vertanding van een brom is 26/26.Standaard tandwielverhouding van een brom is 26/28? Bij mij zit er achter namelijk een tandwiel waar 26 op staat, maar hij heeft maar 22 tandjes. Wil liever wat harder optrekken, en een top hebben van ongeveer 50 tot 60 (met een Airsal 50cc, 15/15 carb en Biturbo uitlaatje), welk achtertandwiel moet ik dan hebben zonder overtoeren te gaan maken?
Ik zou voor atw 28 gaan als je snel wilt optrekken, maar ik denk dat je dan net de 50 km/h haalt.
Als je voor een atw 26 gaat en een tecno circuit uitlaat koopt trek je ook goed op en dan heb je zeker geen overtoeren.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast