• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Andere CDI unit op Tomos

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Marv
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jan 2009 18:49
  • Citeer

Berichtdoor Marv » 21 mar 2011 15:25

Heren,

Wie heeft er ervaring met een andere CDI unit op deze ontsteking:
Afbeelding

Beschrijf svp je bevindingen, zoals: gasreactie, begrenzing, top toerental......

Bedankt!
Omhoog


Gebruikersavatar
Fakemon
Diehard
Berichten: 1699
Lid geworden op: 18 mar 2010 15:16
Locatie: Vriezenveen
  • Citeer

Berichtdoor Fakemon » 21 mar 2011 23:08

Volgens mij zit er geen toerenbegrenzing in een tomos cdi?
.::▲ Even if you win the rat race, you're still a rat! ▲::.
Omhoog

FlorisA35
Tomosforummer
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 aug 2010 16:38
  • Citeer

Berichtdoor FlorisA35 » 21 mar 2011 23:56

Neen.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 22 mar 2011 01:38

Een 2 draads cdi van tomos is ook meer alleen een bobine. Een 4 draads cdi is wel een echte cdi, met een pickup, en die kan wel een begrenzer hebben.
Omhoog

Marv
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jan 2009 18:49
  • Citeer

Berichtdoor Marv » 23 apr 2011 00:47

Wat is dat zwarte dingetje links boven dan?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 apr 2011 08:55

Het aansluitpunt (soldeer) van de bedrading uit je blok op de spoelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Marv
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jan 2009 18:49
  • Citeer

Berichtdoor Marv » 06 mei 2011 20:29

Wat bepaald bij dit type ontsteking dan wanneer de vonk moet plaatsvinden?
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 mei 2011 20:59

Dat gebeurt wanneer de polen van de magneten wisselen als ze om de spoel heen draaien. Dan verandert de stroming in de spoel en ontstaat er een electro-stroom. Die stroom gaat door de bobine en wordt daar omgevormd door een hogere spanning en lagere stroom zodat er een vonk overspringt tussen de punten van de bougie. Daarom heb je bij 2 draads electronische ontstekingen ook 2 vonken per omwenteling. Bij contactpunten en een echte CDI heb je dat niet, dan heb je er 1. Alleen zijn contactpunten niet zo betrouwbaar als electronisch. Een CDI is het beste, de lading wordt opgeslagen in een condensator en vrijgegeven door een puls van de pick-up, eventueel aangepast voor het toerental door een chip in de CDI.
Omhoog

Marv
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jan 2009 18:49
  • Citeer

Berichtdoor Marv » 06 mei 2011 21:14

Hm, ik ben het niet helemaal met je eens.

Zodra bij een puntenontsteking de punten open gaan, kan de stroom nog maar 1 kant op. En dat is naar de bougie.
Daarom is het van belang dit moment te matchen met de beste abrisafstand welke overeenkomt met de hoogste fluxwaarde van het magnetisch veld wat gecreëerd word door de spoel en magneten van het vliegwiel.

Bij de electronische ontsteking moet er dus toch iets ingebouwd zitten in de bobine/cdi unit, wat er voor zorgt dat de vonk pas plaatsvind bij de hoogste fluxwaarde. Uit jou verhaal kan ik niet exact opmaken wat hier voor zorgt.

Je uitleg over de 2 vonken vind ik ook erg onaannemelijk. Dat zou betekenen dat er een vonk plaats vind wanneer de zuiger +/-1,5mm voor het Onderste Dode Punt zit. Op dat punt blaast de zuiger de cilinder vol met brandstof en ik neem dus aan dat dat niet logisch is.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 mei 2011 21:52

Ik zal het eens nakijken met een stroboscoop. Het kan zijn dat er wat ingebouwd is zoals een diode zodat de vonk alleen bij bovenste punt plaatsvindt. Ik vond mijn ontsteking wel erg vaak vonken als ik er aan draaide.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.