• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Taxxity, Welke Model is dit Nou ??

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
RubenVerhaaf
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RubenVerhaaf » 05 jun 2011 22:07

Hallo Tomos fanaten..

ik heb onlangs een Tomos Taxxity gekocht het is een zwarte 25 km uitvoering met slecht 4200 km uit 09-2005
Op de kenteken papieren staat handelsbenaming A3 en op het blok A5.2

wat vooreen type of model is dit nu dan, dit wil ik graag weten omdat ik de uitlaat wil vervangen en daar diverse ophangingen voor zijn
ook zoek ik een voorspatbord en die verschilt ook per model en ophanging

Dus wie kan mij nu vertellen wat ik heb ??

of is er een Ander blok onder gekomen ( wat natuurlijk altijd kan gebeuren )

alvast vriendelijk bedankt
mvg, Ruben

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 05 jun 2011 22:11

het blok is gewoon a35, je hoeft alleen te kijken naar je uitlaatophaning (1 of 2 bouts) maar als je een uitlaat besteld, neem gelijk steuntje erbij, dan past het hoe dan ook

http://www.tomoshop.nl/catalog/uitlaats ... p-826.html

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 05 jun 2011 22:26

Het is geen A35 blok, maar A52. Dit zijn nieuwere blokken en bestaan sinds 2003/2004. Je kan bij een Taxxity elk A3/A35 model uitlaat gebruiken, zolang het voor A3 of A35 is. Dat past gewoon omdat de maten niet zijn veranderd in de jaren, bij A5 cilinders en A3 frames.
Dat steuntje heb je wel nodig bij enkel gats uitlaten.

Er is gewoon veel verwarring ontstaan doordat alle winkels nog de oude A3/A35 benaming heeft voor onderdelen en geen A52 of A5 (wat op de cilinder staat) gebruikt. A3 op je papieren staat eigenlijk voor het type frame. Dat is een algemene handelsbenaming voor alle Tomos brommers die voor de invoering van het kenteken in 2005 zijn gemaakt.
Op de achterkant van de papieren zal misschien ook staan dat je brommer voor 2005 in gebruik is genomen.
Taxxity's zijn namelijk gemaakt van 2002 tot in 2005.
Die A3 op je kenteken geeft ook eigenlijk aan dat je gewoon uitlaten (en onderdelen) kan gebruiken die voor A3 en A35 zijn gemaakt.

Edit: voor het spatbord moet je misschien even zoeken, omdat het een kleiner type voorwiel is. Op scootbike.nl hebben ze wel heel veel originele onderdelen, voor bijna elke type.

RubenVerhaaf
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RubenVerhaaf » 05 jun 2011 22:38

ok dat maakt al een heel stuk meer duidelijkheid..
hij heeft een 2 bouts ophanging ( eigenlijk dus 4 )

ik snap alleen niet wrm er een andere maat wiel in zou zitten.. bij mij is voor en achter sowieso gelijk..
Banden maat 2 1/4 x 16
velg maat 1.35 x 16

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 05 jun 2011 22:44

Ik dacht dat ze kleinere voorwielen hadden, maar dan ben ik in de war met een ander model.
Dan kan je gewoon alle oudere types A3A35 spatbord gebruiken. Alleen de nieuwe aluminium types voorvorken hebben een andere ophanging.

RubenVerhaaf
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RubenVerhaaf » 05 jun 2011 22:48

Die tomosshop.nl heeft ook voor spatborden liggen voor een oud model A3/A35 voor een model A3/A35 tot 2007 en voor na 2007

volgens de kenteken papieren is hij echt van 09-2005 en de dot nummers op de banden doen dit ook onthullen althans 2005 ( 20ste week 2005)

als ik zoon orgineel snelle uitlaat eronder zet en de ontsteking in bromstand zet loopt het al een stuk beter natuurlijk..
hij loopt nu al 35 met tandwiel 28

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 05 jun 2011 23:04

Je moet spatborden van voor 2007 hebben, toen kwamen de nieuwe voorvorken voor de A3 modellen.
Bij mij staat achterop het kentekenpapier bij Bijzonderheden : Deze bromfiets is eerder in gebruik genomen dan onder eerste toelating vermeld. Mijn brommer is echt uit 2004 (nagekeken op het carter, daar staat het bouwjaar ook op), maar staat bij eerste toelating op 31-8-2005, en eerste afgifte op 7-10-2005. Als dat bij jou niet vermeld staat is hij waarschijnlijk echt uit 09-2005.
Als je een standaard snel uitlaat (als die er nog niet onder zit), en de ontsteking op bromstand zet (als die daar nog niet op staat), zal hij met dat tandwiel ongeveer 40 lopen. Ik zet dat tussen haakjes erbij, omdat 35 met achtertandwiel 28 al vrij rap is voor een 100% originele.

Edit: het zal misschien een schok zijn, maar veel 2e hands (marktplaats) tomosjes zijn niet 100% origineel. Degene die wel 100% origineel zijn zie je bijna alleen bij dealers. Ook zijn bijna alle brommers die als bouwjaar 2005 verkocht worden, niet uit 2005, maar ouder. vaak misbruiken ze het jaartal omdat het bij de eerste toelating staat, ook al is de brommer ouder.
Daarom staat het vaak ook vermeld bij bijzonderheden dat ie ouder is, achterop het kentekenbewijs.

RubenVerhaaf
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RubenVerhaaf » 05 jun 2011 23:11

ja het is 35 op het tomos tellertje he ..
hij is helemaal orgineel, er zit zoon zwarte uitlaat onder met kat. en een S bocht en de ontsteking staat nog op het onderste streepje

carburateur nog niet losgehad maar het zou eigenlijk zinloos wezen om sproeiers te wisselen als de rest nog stock is hahaha

ik had laatst een Quaddro gereden met elec. start ( blok niet bekend ) helemaal orgineel op het rechte uitlaatje na.
Die liep ruim over de 45 heen zeg maar 49

Waar op het carter zou ik dat mogen vinden.. ?

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 05 jun 2011 23:23

Achter de cilinder onder het frame zit in het midden van het carter, op de omhoog staande randen kleine merktekens, die erin geslagen worden met het bouwjaar erin.

Hier een voorbeeld van het merk, wat ook in de carburateur staat.
keurmerk carb.JPG
keurmerk carb.JPG (43.71 KiB) 6950 keer bekeken
Deze is dus uit november/december 2004
En mijn tomos werd bij een originele dealer als 100% origineel en uit 2005 verkocht, terwijl dit niet het geval was.
Hij was niet origineel meer (afgevlakte kop en grotere sproeier) en niet uit 2005, maar 2004.

Edit: een zwarte cat uitlaat is niet origineel voor model 2005. Die zijn pas gekomen in 2007, met de nieuwe voorvorken.
En ik zag dat tomos de taxxity nog steeds (alweer, met nieuwe type vorken etc) maakt.
En Tomos tellers geven vaak iets teveel aan.
Laatst gewijzigd door brombertje op 05 jun 2011 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

RubenVerhaaf
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RubenVerhaaf » 05 jun 2011 23:33

blijft een orginele uitlaat natuurlijk ;)
maar ok weer wat geleerd..

dat bouwjaar gebeuren kan je dus niet zo 123 zien zonder te sleutelen?
op het kentekenbewijs staat niks iig

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 05 jun 2011 23:43

Dan zal je echt een 2005 model hebben. :) Het is wel een Tomos snor uitlaat, maar niet degene die er origineel onder heeft gezeten. Wel goed om te weten dat er gewoon origineel Tomos spul op zit. Het bouwjaar is niet zo heel snel te zien, maar met de linker carter kap eraf zou je het misschien kunnen vinden in het middenstuk op het carter. Of rechterkap eraf, en luchtfilter eraf halen, dan kan je het in de carburateur zien, als dat de originele is. Ik neem aan dat het blok wel gewoon origineel is.
Wat ik er een beetje mee wil zeggen dat er veel gesjoemeld wordt met het bouwjaar, en dat er bijna altijd wel iets is gesleuteld aan brommers. Bij jouw brommer is er dus niet veel mee gebeurd.

RubenVerhaaf
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RubenVerhaaf » 06 jun 2011 21:04

nog 1 vraagje .. ik zag een Speedy 26mm ..

is dat voor een 45km tomos en past dit op mijn tomosje

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 jun 2011 21:27

Ja en ja, er zit namelijk geen verschil in maten tussen brom en snor. brom uitlaten kunnen gewoon op een snor, je moet wel je sproeier aanpassen aan de uitlaat.
Speedy is iets sneller dan standaard brom uitlaat, en valt niet op omdat hij origineel lijkt. (vooral de chroom versie)

RubenVerhaaf
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor RubenVerhaaf » 06 jun 2011 21:44

precies wat ik wou weten.. bedankt voor het snelle reageren
ik had vanmiddag de lokale onderdelenboer gebeld en die beweerde namelijk dat dat anders was .. en dat je beugels moest pas maken en blablabla

hij moet orgineel zo snel mogelijk lopen..

is het per definitie zo dat de onsteking op brom stand moet of kan het ook wezen dat hij halverwege beter loopt
ik kon dit nergens vinden namelijk..
en is er een merkbaar verschil of zit dit voornamelijk tussen de oren

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 jun 2011 21:53

Merkbaar verschil in trekkracht. Je kan alle standen tussen brom en snor proberen om te kijken welke je het lekkerst vindt.
Meestal is dat gewoon bromstand, dat is in principe de ideale stand voor de meeste kracht.
Voor de uitlaat heb je wel zo'n ophangbeugeltje nodig wat hierboven al is aangegeven, als hij er niet bij zit. Soms zit hij bij de uitlaat. Ik had een standaard snel (speedy) gekocht en daar zat het beugeltje al bij, je kan ze namelijk zonder en met beugeltje kopen. Het staat aangegeven als die er bij zit. En anders is het gewoon mee te bestellen.
Als je goed zoekt kan je ook wel een standaard snel (speedy) kopen met het beugeltje, voor de lage prijs.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers