• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos start niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
jeffdechef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jeffdechef » 13 jun 2011 18:21

hoi allemaal,

Ik heb een tomos A35 die denk ik anderhalf jaar stil heeft gestaan buiten nadat hij op een moment niet meer startte. Ik wilde 'm bijna naar de sloop brengen toen ik bedacht dat 'm opknappen ook wel een leuk project zou zijn. Langzaamaan ben ik 'm uit elkaar gaan halen en alle onderdelen gaan checken en schoonmaken. Ik heb het blok gesplitst en de krukaskeerringen en lagers vervangen. Hierna heb ik alles weer in elkaar gezet, de carburateur helemaal schoongemaakt en was daar vandaag dan eindelijk het moment om te kijken of ie ging starten (voordat ik met deze brommer was begonnen startte ie namelijk niet en deed ie eigenlijk helemaal niks meer).

Ik heb een flink aantal keer staan kicken toen het er eindelijk op begon te lijken alsof ie ging starten. Helaas kwam het niet zover. Af en toe kwamen er ook rare geluiden, het leek wel gesis en geplof en af en toe een hese knal uit de uitlaat.

Ik heb vervolgens de uitlaat eraf gehaald en van binnen geprobeerd schoon te maken en ik heb de cilinder weer opnieuw eraf gehaald en er weer op gezet (dit keer wat strakker aangedraaid en geen koppakking ertussen). Vervolgens uitlaat er weer op en weer proberen te starten.

Dit keer geen rare geluiden en geen gesis of geplof, alleen starten doet ie ook niet. Telkens lijkt het alsof ie 'm bijna pakt maar toch start ie niet. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar het klinkt alsof ie 'm bijna pakt alsof ie bijna start. Er is ook ontbranding want de uitlaat wordt wel warm. Weet iemand waar het aan kan liggen en wat ik dus nog moet doen om die laatste stap te maken naar het starten van deze tomos??

ik weet het namelijk even niet meer. alle tips zijn welkom.

gr. Nick

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 13 jun 2011 18:30

nieuwe benzine gebruikt?

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 13 jun 2011 19:29

ontsteking niet goed afgesteld : wel verbranding en ploffen, alleen verkeerde moment

jeffdechef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jeffdechef » 13 jun 2011 19:33

ik heb de tank helemaal ontroest en gereviseerd dus er is daarna inderdaad nieuwe benzine in gegaan.

De ontsteking heb ik eigenlijk nooit wat mee gedaan , behalve eraf gehaald toen ik het blok ging splitsen. Kan daardoor de afstelling veranderd zijn?? Want hij heeft het dus ooit wel gedaan.

gr. Nick

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 jun 2011 19:35

Je moet idd wel de ontsteking goed monteren. Dat wilde ik net neerzetten. Welk type ontsteking is het?

jeffdechef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jeffdechef » 13 jun 2011 19:54

ik gok gewoon een standaard ontsteking... ik heb er in ieder geval nooit iets aan veranderd / vervangen.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 jun 2011 20:05

Standaard heb je al 4 verschillende in de loop der jaren. Contactpunten of electronische ontsteking met 4 spoelen?
Heb je streepjes/ gleufjes in je carter links van je ontsteking, als je 4 spoelen heb? Dan kan je aan de grondplaat zien of deze goed gemonteerd zit. Op die grondplaten zit een hele kleine inkeping die overeen moet komen met 1 vn de 2 streepjes. Het bovenste streepje geeft het meeste vermogen (bromstand) en de onderste is voor snor.

jeffdechef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jeffdechef » 13 jun 2011 20:27

ik zal het even open moeten halen om hier op te kunnen reageren. Hij staat echter niet hier dus ik kom hier nog op terug.

jeffdechef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jeffdechef » 17 jun 2011 12:03

Oke ik heb het even open gehaald, ik heb inderdaad eentje met 4 spoelen en ik zie de gleufjes in het carter, maar hoe kan ik 'm nou goed zetten? ik heb voor de duidelijkheid wat foto's gemaakt.
Bijlagen
foto 9.JPG
foto 8.JPG
foto 7.JPG
foto 6.JPG

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 17 jun 2011 12:15

Naar mijn idee zit de ontsteking 180 graden gedraaid. De donkere spoel moet volgens de wiki beneden zitten. In de wiki staat ook hoe je hem af moet stellen http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Ele ... _afstellen

jeffdechef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jeffdechef » 17 jun 2011 13:01

Volgens mij moet die donkere spoel wel zo zo zitten, want het kabeltje naar boven zit ook aan die kant... of heb ik het nu mis?

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 17 jun 2011 13:20

Grondplaat hoort idd andersom, de merktekens staan ook aan de andere kant. De kabel hoort ook rechts onder een beugel te zitten.

jeffdechef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jeffdechef » 17 jun 2011 13:47

Moet nu de grondplaat of de ontsteking andersom?! Of beiden?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 17 jun 2011 13:52

De grondplaat met spoelen is een deel van de ontsteking. De grondplaat met spoelen en kabel van het carter af schroeven en 180 graden draaien, daar zit meestal een hele kleine inkeping op zijkant van de grondplaat. Die kan je het beste bij het bovenste streepje op het carter zetten voor het beste vermogen.

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 18 jun 2011 20:48

Naar mijn idee zit de ontsteking 180 graden gedraaid. De donkere spoel moet volgens de wiki beneden zitten. In de wiki staat ook hoe je hem af moet stellen http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Ele ... _afstellen

Er zijn twee types van deze grondplaten ,
Als de ontsteking juist gemonteerd is , kan de donkere spoel zowel boven als beneden zitten.
Enigste waar je op moet letten is de markering aan de zijkant van de grondplaat.
Net wat BromBertje al zei , deze markering meteen gelijk houden met het bovenste streepje.

Dit heb ik vd week ervaren bij de Tomos van StefanH

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

jeffdechef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jeffdechef » 19 jun 2011 20:28

Oke ik heb de grondplaat een paar millimeter gedraaid zodat de inkeping tussen de twee gleufjes in het carter in zit. Vervolgens ben ik gaan kicken, maar ik heb wel 40 keer staan kicken en geen reactie. Wel wordt de bougie elke keer nat en heb het idee dat ik 'm juist laat verzuipen door zovaak te kicken. Op een gegeven moment geloofde ik er niet echt meer in en ineens vanuit het niets sprong die aan. Hij heeft vervolgens 10 seconden gelopen, waarna die uitviel en ik 'm ook niet meer aankreeg.

Voor m'n gevoel ben ik weer een stapje dichterbij want hij heeft nu in ieder geval een keer even aan gestaan. Kan iemand me vertellen hoe ik 'm definitief aan de praat krijg en hoe ik 'm aankrijg zonder 100 keer te kicken?

tnx.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 19 jun 2011 20:42

Heel even je uitlaat eraf halen, en die leeggooien, want daar zal nu ook wel een hoop benzine in zitten als je 100 keer kickt zonder aan te slaan.
Laat je uitlaat eraf, hij hoort iig aan te gaan zonder uitlaat, en zo kan je daar ook geen benzine in krijgen.
Dan kijk je eerst even of hij goed blauw vonkt, door de bougie eruit te halen, en tegen een kaal stuk frame aan te houden en dan de kickstarter te bewegen. Je krijgt benzine, dus daar zal het niet direct aan liggen.
Als je een goede blauwe vonk hebt, proberen zonder uitlaat te starten.
Meestal, als je een natte bougie hebt, is de vonk nog niet helemaal goed, of de uitlaat verstopt.

jeffdechef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jeffdechef » 20 jun 2011 20:58

Ik heb de uitlaat eraf gehaald maar daar zat eigenlijk niks in. De vonk leek blauw al kon ik dat niet heel goed zien. Ik had ergens anders gelezen dat ik 'm ook kon proberen aan te lopen om weer verzuipen te voorkomen.

Nou ik weet nu niet goed of ik dichterbij een eindelijk lopend tomosje ben of juist weer verder weg dan ooit...

Ik ben net ff fijn een stukje gaan rennen met die brommer, ben nog aan het bijkomen pfff. Maar goed, nadat ik een metertje of 200 had gerend, kreeg ik 'm wel na een paar keer kicken eindelijk aan! Jeeh we zijn dichterbij het einddoel dacht ik MAARRRR ik probeerde goed gas te geven zodat hij niet gelijk weer uitviel alleen hij maakte heel veel lawaai maar het achterwiel draaide (op de standaard) niet bepaald hard. Er zat niet eens genoeg kracht achter om de brommer vooruit te laten gaan. De uitlaat rookte best wel erg en het leek alsof er ook rook of in ieder geval hitte kwam uit de volgende plekken:

-tussen blok en cilinder
-cilinder en kop
-uitlaatpoort uitlaat.

Ik weet niet zeker waar het vandaan kwam maar goed, ik heb alles toch vrij vast gedraaid, kan niet nog veel vaster. Ook leek het wel onder de boutjes van de tapeindjes vandaan te komen...

Feit was dat het allemaal enorm heet werd maar niet vooruit kwam. Na een half uur waren de cilinder / blok en zelfs de carburateur en spruitstuk nog bes warm te noemen.

Wat moet ik nu doen?!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen