• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vraagje over schokbrekers

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 03 mar 2011 16:58

Ik heb een vraagje over schokbrekers, of eigenlijk drie.

Ik heb een paar weken terug een set Bobotech schokbrekers van 30 cm lang gekocht. Na montage bleek echter dat ze niet zo ver konden inveren, een paar cm hooguit, en dan hoorde je "klak", en voelde ik dat ze blokkeerden. Horen ze niet veel verder in te kunnen veren?

De tweede vraag betreft de in hoogte verstelbaarheid. Op het moment dat je ze koopt, zitten ze dan al in de laagste (en dus strakste) stand, of kan je ze dan nog verder inkorten (bijv tot 29 cm)?

En hoe doe je dat eigenlijk, dat verstellen?

Mr. Horsepower
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 03 mar 2011 17:31

Je kunt je schokbrekers niet hoger of lager maken dmv van de standen.
Je zet dan alleen de spiraalveer strakker of slapper. En hoe jij het zegt dat de "laagste stand" de strakste stand is is niet waar, is juist de slapste stand.

Vind overigens dat je de veer altijd op ze slapste stand moet laten staan, tot dat je echt gaat merken dat de veer slapper word, dan een tandje strakker zetten.
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 03 mar 2011 17:38

Heb je je ketting niet te strak gespannen? Als je namelijk over een hobbel rijd dan spant de ketting zich. Heb ook wel eens gehad dat ik over een hobbel reed en toen niet verder veerde. Was dus mn ketting die te strak stond..

@ mr horsepower; waarom ben jij niet op msn ?;d ik wil nog wel een uitlaatje van je.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 03 mar 2011 18:11

Okee, ik dacht dat met verstelbaar bedoeld werd in hoogte verstelbaar. Niet dus.

Mijn ketting staat niet te strak, absoluut niet, een tikje te los zelfs. Maar ik merk gewoon met die 30-ers eronder dat ik zelfs wanneer ik stil sta, en mijn achterrekje naar beneden duw de hele boel niet verder dan een een paar (?) cm inveert, en da's toch niet normaal?

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 03 mar 2011 18:16

Is je ketting iets te los als hij gewoon zo staat, of als je erop zit? maakt veel verschil namelijk.

Heb je de veren al op hun slapst gezet?

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 03 mar 2011 19:17

Is je ketting iets te los als hij gewoon zo staat, of als je erop zit? maakt veel verschil namelijk.

Heb je de veren al op hun slapst gezet?
De ketting staat los als hij niet belast wordt. Ik zal eens kijken hoe strak hij staat als ik er op zit. De veren staan op de stand waarop ze stonden toen ik ze kocht. Als ik het zo bekijk is dat de slapste stand.

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 03 mar 2011 19:44

Ik had namelijk ook dat mijn ketting superslap stond toen ik er niet op zat, maar wel te strak om een hobbel over te gaan.

Toen heb ik hem dus nog slapper gezet, en een kettingblokje gemaakt zodat hij niet over mn achterbrug heen sleept.

Werkt perfect :D

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 04 mar 2011 18:04

De ketting staat niet de slap, dus ik denk dat ik de oude schokbrekers (280 mm) er maar weer onder zet. Die ga ik dan wel wat stijver instellen. Ik heb begrepen dat je daarvoor een schokbrekersleutel nodig hebt. Maar hoe werkt dat verstellen met zo'n sleutel? Ik neem aan dat je die ring met die trapsgewijze uitsparingen een stuk moet draaien, zodat het pinnetje in een ander treetje valt. Met de blote hand is er iig geen beweging in te krijgen!

Jan de Lasser
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 04 mar 2011 18:06

ik doe dat zelf gewoon met een grote waterpomptang...werkt perfekt
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 04 mar 2011 18:22

Is makkelijk met de hand te doen hoor. Gewoon je veer aan de onderkant vast pakken, en omhoog trekken. Dan kun je met je andere hand gewoon verstellen.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 04 mar 2011 19:16

Is makkelijk met de hand te doen hoor. Gewoon je veer aan de onderkant vast pakken, en omhoog trekken. Dan kun je met je andere hand gewoon verstellen.
Als je dat kan heb je of ongelooflijk veel kracht in je handen, of hele slappe veren. Ik heb het net even geprobeerd met de schokbrekers aan mijn brommer gemonteerd, maar als ik hard aan de veer trek, trek ik gewoon mijn brommer omver. Op de brommer gaan zitten tijdens het trekken helpt ook niet, dan komt er alleen maar nog meer neerwaartse druk op de veren te staan.

Ik heb ze nog eens goed bekeken, bovenaan die ring met trapsgewijze uitsparingen zit een wat dikkere ring, met 4 hapjes er uit. Moet ik daar dan de schokbrekersleutel (of desnoods de waterpomptang) achter haken?

Jan de Lasser
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 05 mar 2011 12:07

ja
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 05 mar 2011 19:08

Ja die uitsparingen zijn voor een sleutel. Alleen bij bobotech krijg je die er niet bij. :( Bij de duurdere wel.
Ik heb ze verzet door met een waterpomptang te pakken met een stevige doek ertussen en rustig te draaien.

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 26 mei 2011 15:24

Wat Joren hier beweert , kan wel !
Maarja ik heb ook een paar flinke knijpers aan mijn armen zitten :mrgreen:

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 17 jun 2011 16:25

Even een kickje. Ik heb de schokbrekers (28 mm) op hun strakst gezet. Aanvankelijk werkte dat inderdaad goed, hij was lekker stug geveerd van achteren. Maar nu (3 maanden later) merk ik dat ik ze al veel verder inveren, en dat ik met volle fietstassen (30 a 40 kg post totaal) stapvoets over verkeersdrempels moet heen rijden, omdat anders mijn spatbord de zijkant van de band raakt.

Is dat normaal dat die dingen zo snel hun veerkracht kwijtraken, of zijn dit gewoon niet zulke hele goede schokbrekers?

Ze zijn van het merk Bobotech. Zijn er betere (sterkere) schokbrekers in de handel voor Tomos? Een Google-search leverde alleen de merken Imca en Sabac op. Zijn die beter? Ze zijn i.i.g. wel duurder dan Bobotech, had ik het idee.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 17 jun 2011 16:37

Bobotech heb ik ook, en dat zijn echt de goedkoopste die er zijn. Voor 25€ per setje kan je ook geen wereldwonder verwachten. Die andere merken ken ik niet, omdat ik zelf geen ervaring met andere schokbrekers heb, behalve originele.

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 19 jun 2011 03:10

Ik ben van plan om ook een setje chromen schokbrekers aan te schaffen, maar ik zou niet weten wat voor maat de huidige zijn. raden jullie aan 28, 30 of 32 cm lange veren te kopen, of ogen deze veel te groot?

Op de volgende foto zijn mijn huidige veren te zien. (deze staan tevens in de strakste stand, om slijtage aan de banden te voorkomen.)
Afbeelding
Mijn tomosje

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 19 jun 2011 10:37

Meet eerst je eigen schokbrekers op. Dat doe je door vanaf het midden van het hoogste ophangpunt tot het midden van het laagste ophangpunt te meten. Dit is waarschijnlijk 28 cm als deze nog orgineel zijn.

Ik heb zelf 30 cm en dat is te doen als je niet teveel drempels tegenkomt en iemand achterop hebt die minder dan 60 kg weegt.

Als je veel drempels in je rijroutes tegenkomt en je vaak mensen achterop hebt die meer dan 60 kg wegen koop dan 32 cm schokbrekers. Wees er wel van bewust dat er een aantal uitlaten niet meer passen met 30 of 32 cm schokbrekers.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 19 jun 2011 12:59

Ik ben van plan om ook een setje chromen schokbrekers aan te schaffen, maar ik zou niet weten wat voor maat de huidige zijn. raden jullie aan 28, 30 of 32 cm lange veren te kopen, of ogen deze veel te groot?

Op de volgende foto zijn mijn huidige veren te zien. (deze staan tevens in de strakste stand, om slijtage aan de banden te voorkomen.)
Afbeelding
Ga je nou mijn topic kapen? Afgaande op de foto denk ik dat je momenteel 30 cm hebt. Dat vind ik persoonlijk hoog zat, tenzij je vaak met iemand achterop zit, of zelf erg zwaar bent. Bij hogere veren is mijn ervaring dat de achterkant zo hoog staat dat je bijna van je zadel afglijdt. En je middenbok raakt de grond niet meer, maar zo te zien heb je die al verwijderd.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers