• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Algemeen: Kleine vragen topic -3-

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1603 berichten
  • Pagina 42 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • …
  • 81
  • Volgende
brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 21 jun 2011 22:47

Zuigerveren.
Koppelingsveren doen niets meer als je koppeling goed werkt en aangegrepen is. (je hebt geen echte trekveren zoals een scooter, maar 2 grote veren om de koppelingssegmenten heen)
Ik denk dat ook hij meer compressie heeft.
Omhoog


Gebruikersavatar
Hans Klok
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:41
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Hans Klok » 22 jun 2011 14:40

me gashendeltje zit telkens los en me plakband wat ik er tusse doe zodat ie wat beter zit glijd er constant vanaf.
wat stoppen jullie ertussen zodat ie beter vast zit?
Rij Magisch Rij Hans Klok Style
Tomos Flexer (a35)
bullet uitlaat
atw 26-26
dellorto 14/12
bromkop
sproeier 55
schuin spruitstuk ontgrenst
powerfilter
63 kmpu volgens bord langs de weg
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 22 jun 2011 15:21

Niets, gewoon goed vastdraaien :? Ik kan mijne wel wat draaien als ik goed draai, met de kracht op de rem bevestiging, maar dat is vrij normaal. Met gewoon gas geven verdraait ie nooit.
Omhoog

Gebruikersavatar
Hans Klok
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:41
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Hans Klok » 22 jun 2011 15:49

me schroefdraad in de rembevesteging is op dus ik heb m een beetje opgebeund omdat ik een beetje krap bij kas zit...
heb zegmaar de andere kant open gezaagd en er een schroefje doorheen gedrukt en dat vast gezet met een ringetje en een moertje (A)
Rij Magisch Rij Hans Klok Style
Tomos Flexer (a35)
bullet uitlaat
atw 26-26
dellorto 14/12
bromkop
sproeier 55
schuin spruitstuk ontgrenst
powerfilter
63 kmpu volgens bord langs de weg
Omhoog

tomosdriver
Tomosforummer
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 apr 2010 08:39
  • Citeer

Berichtdoor tomosdriver » 22 jun 2011 18:34

Hallo,
Ik wil voor mijn Tomos een ATW 24 kopen, maar mijn vraag is nu: wat is het verschil tussen deze tandwielen? http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... s=100||pg= http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... s=100||pg=
Er staat bij dat hij allebei voor A35 is.
Ik heb een Tomos standard A35 maakt het dan uit welk ik koop?
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 22 jun 2011 19:52

het verschil zit in het binnendiameter van het tandwiel.
eerste link = 39 en de 2e link 42.5
Omhoog

tomosdriver
Tomosforummer
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 apr 2010 08:39
  • Citeer

Berichtdoor tomosdriver » 22 jun 2011 20:37

Oke erg bedankt. Weet er iemand toevallig welk binnendiameter een tomos standard snor a35 uit 2005 heeft?
Ik heb mijn Tomos namelijk niet thuis staan.
Alvast bedankt.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 jun 2011 09:50

Zul je toch echt zelf moeten opmeten aangezien we niet weten welke wielen er in zitten. Als je een schuifmaat hebt even de diameter van de naaf opmeten bij het achtertandwiel (het stukje wat door het tandwiel heen steekt). Daarvoor hoeft je achterwiel er niet eens uit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

terror777
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 sep 2010 22:13
Locatie: amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor terror777 » 24 jun 2011 15:53

Zuigerveren.
Koppelingsveren doen niets meer als je koppeling goed werkt en aangegrepen is. (je hebt geen echte trekveren zoals een scooter, maar 2 grote veren om de koppelingssegmenten heen)
Ik denk dat ook hij meer compressie heeft.
ok bedankt ik heb net zuigerveertjes gehaald volgende week er maar even op zetten
me broertje is met me tomos op vakantie :shock:
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 25 jun 2011 12:23

Misschien een stomme vraag maar goed,
Mijn Tomos heeft nu een ruime 20.000 kilometer gereden, nu wil ik in de vakantie de cilinder enz. onderhanden nemen.
Maar als ik begin met sleutelen rijd de brommer niet meer en kan ik niet meer naar de brommerboer.
Zou ik alleen mijn zuigerveren moeten vervangen, of is het verstandiger om na zoveel kilometers ook gelijk de zuiger te vervangen?

Edit: Er zitten geen groeven in de cilinder zelf, de staat van de zuiger zou ik zo snel niet weten, want het is ondertussen een jaar geleden dat ik het blok open heb gehad en alles schoon heb gemaakt plus pakkingen vervangen. Voor de rest zijn er nog nooit zuigers of zuigerveren van vervangen.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 25 jun 2011 12:25

Zuiger kan opzich niet zoveel mis mee zijn. Tenzij hier putjes inzitten, zou ik hem vervangen. Om dat te bekijken kan je gewoon je cilinderkop er even afhalen en dan kan je zo de zuiger op zijn kop kijken.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 25 jun 2011 12:28

Dat heb ik toevallig nog pas nog gedaan, er zit alleen een punt precies in het midden van de zuiger (maar dit hoort volgens mij)
Maar ik dacht dat je bij een bepaald aantal kilometer het best ook je zuiger kon vervangen.
Alleen ik wist het niet zeker ;)
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 12:31

Ja, er zit een klein deukje in het midden. Dat hoort zo. Ik zou na zoveel km wel de zuiger erbij vervangen. Daar zal ook wel overal roetaanslag opzitten.
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 25 jun 2011 12:46

Roetaanslag kan je er ook afpoetsen. Scheelt je weer geld. Waarom vervangen als het nog niet nodig is? Je gaat toch ook geen banden vervangen als er modder op zit?
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 13:01

Na 20.000 km je zuiger schoonmaken om 15 euro te besparen. Bandjes maak je schoon en dan rij je verder, logisch. Maar met een zuiger die zoveel gelopen heeft is het wel iets anders in mijn ogen. Met alu zou ik het misschien wel doen, maar met gietijzer niet. Het zijn ook niet veel kosten, dus waarom daarop besparen? Dingen zoals kettingen en tandwielen ga je toch ook niet op besparen, als deze slijten?

Zuigerveren zou ik sowieso wel vervangen, die zullen wel versleten zijn. Eventueel de zuiger. Als nou de cilinder wat versleten is, zou je een heel iets grotere zuiger met bijhorende zuigerveren kunnen nemen. Dat merk je wel als je de cilinder eraf hebt, en dan zonder veren de zuiger er even in doet, en dan de speling bekijkt. Veel speling kan je niet oplossen door alleen nieuwe veren te nemen.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 25 jun 2011 13:49

De compressie word ook langzaam steeds minder.
Toen ik de brommer net had moest ik gewoon goed hard op de kickstart trappen, nu zakt die al bijna door als ik mijn voet erop zet :P.
Cilinder ziet er nog gewoon perfect uit, dus daar ga ik niet aan doen.
Nieuwe zuiger zal ik dan ook wel halen, gewoon weer origineel erin, want ik heb niet het gevoel dat de cilinder ruimer is geworden als het ware. Wel zal ik nog even de binnenkant van de cilinder opmeten voordat ik naar de brommerboer ga ;)

Trouwens weet iemand dan ook gelijk een goede manier om de bovenkant van de zuiger te polijsten (tegen aanslag)
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 13:54

ik heb met een schuurspons en gewoon zeep een hele hoop weg gekregen van de zuiger die ik gekregen had. Die ziet er op de kop bijna als nieuw uit nu, alleen de zijkant heeft wat aanslag. Verder zou je een hele fijne polijstschijf kunnen gebruiken in de dremel.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 25 jun 2011 13:56

polijstschijf heb ik, maar ik betwijfel of deze goed werkt.
Maar even ook een 'goede' halen :P

Edit: of gewoon eerst proberen op de oude zuiger :)
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 14:00

Ja, eerst even testen op een oude :P. Zo'n zachte witte polijstschijf, is alleen maar om glans te krijgen, niet om heel fijn af te schuren.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 25 jun 2011 14:03

IK gebruik de staalborstel van mijn dremel en de ontvetter van de Wibra,
wordt mooi schoon.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
1603 berichten
  • Pagina 42 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • …
  • 81
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.