• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

E-Start doet het niet goed

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 08 jul 2011 11:16

Ik heb een 2e hands Quadro van ongeveer 6 jaar oud. Het is een snor, maar hij is een beetje opgevoerd door de vorige eigenaar (bromkop, ontsteking verzet, snelle sigaaruitlaat).

Helaas werkt de electrische start niet zo goed, vooral als de motor al is afgekoeld. Met de kickstart loopt hij wel na 1 trap. Als je 'm wil starten hoor je wel het bekende "uche uche" geluid, maar de motor slaat niet aan. Ik heb al een nieuwe accu voor Tomos gekocht bij de bromboer, ter vervanging van de oude accu, maar het probleem is helaas nog steeds aanwezig. Zodra ik het contact inschakel doen de toeter en het remlicht het wel, overigens, dus er is wel stroom.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 08 jul 2011 12:55

een nieuwe accu doet wonderen
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 08 jul 2011 13:33

een nieuwe accu doet wonderen
Zoals je hebt kunnen lezen in mijn openingspost zit er al een nieuwe gel-accu in. Volgens de bromboer was 'ie al opgeladen.

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 08 jul 2011 13:39

Laad deze dan eens op, misschien was/is die toch niet zo opgeladen.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 08 jul 2011 13:57

Laad deze dan eens op, misschien was/is die toch niet zo opgeladen.
Dan moet ik een acculader kopen. Wat voor soort lader heb ik nodig voor deze accu? Het is een Landport met 12V en 5Ah.
Of is het voldoende om gewoon de eerstvolgende 100 km met de kick te starten en zo min mogelijk de verlichting te gebruiken?

MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 08 jul 2011 14:01

Dat laad ook wel goed op, zo niet dan is er een ander probleem.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jul 2011 20:37

Check de contacten eens van de aansluitingen op de startmotor en relais. Soms willen die door corrosie wel eens minder contact geven. Even schoonmaken met een schuurpapier 800 oid. Mocht dit niet helpen kun je eens kijken naar de koolborstels van de startmotor. Misschien dat die niet helemaal lekker zijn. Sluit de startmotor eens rechtstreeks aan de accu aan om te starten. Misschien is er iets met het relais of bekabeling.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 08 jul 2011 22:00

Check de contacten eens van de aansluitingen op de startmotor en relais. Soms willen die door corrosie wel eens minder contact geven. Even schoonmaken met een schuurpapier 800 oid. Mocht dit niet helpen kun je eens kijken naar de koolborstels van de startmotor. Misschien dat die niet helemaal lekker zijn. Sluit de startmotor eens rechtstreeks aan de accu aan om te starten. Misschien is er iets met het relais of bekabeling.
Bedankt voor het advies, maar ik ben een absolute leek op dit vlak. Waar kan ik de startmotor en de relais vinden? En waar bij de startmotor kan ik de koolborstels vinden? En hoe ziet een goede koolborstel eruit, zodat ik kan kijken of deze nog goed is?

Sorry voor de waterval aan vragen, maar ik weet niets van electronica.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jul 2011 08:50

In het geval van de koolborstels kun je misschien beter advies vragen bij iemand die er meer verstand van heeft (startmotor/ dynamo-expert) of het laten checken bij de brommerboer. Kost dan misschien wat geld maar dan ben je er zeker van dat het goed komt. Wellicht mag je meekijken (als daar tijd en ruimte voor is) onder het kopje interesse waar de mogelijke storing zit.

Vwb je vraag over waar de startmotor zich bevind, die zit achter de linker carterkap boven het vliegwiel. Hij zit met 2 bouten vast op het middencarter. Je kan deze 2 bouten losmaken en kijken of de startmotor vrij wel goed loopt. Let daarbij op geluiden als kapotten lagers (gieren/ piepen).

Het relais zou een zilverkleurig kastje moeten zijn die ongeveer ter hoogte van de voorste kettingwiel op het frame gemonteerd zitten. Daar zit een stekker op die eraf kan. Kijk naar de contacten van het relais en de stekker. Als die groen aangeslagen zijn duidt dit op vochtproblemen en kan het de electrische geleiding verstoren. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de aanslutingen op de startmotor.

Kun je wel meten wat de startmotor aan voltage krijgt als je de startknop indrukt? En eventueel het amperage?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 09 jul 2011 09:29

In het geval van de koolborstels kun je misschien beter advies vragen bij iemand die er meer verstand van heeft (startmotor/ dynamo-expert) of het laten checken bij de brommerboer. Kost dan misschien wat geld maar dan ben je er zeker van dat het goed komt. Wellicht mag je meekijken (als daar tijd en ruimte voor is) onder het kopje interesse waar de mogelijke storing zit.

Vwb je vraag over waar de startmotor zich bevind, die zit achter de linker carterkap boven het vliegwiel. Hij zit met 2 bouten vast op het middencarter. Je kan deze 2 bouten losmaken en kijken of de startmotor vrij wel goed loopt. Let daarbij op geluiden als kapotten lagers (gieren/ piepen).

Het relais zou een zilverkleurig kastje moeten zijn die ongeveer ter hoogte van de voorste kettingwiel op het frame gemonteerd zitten. Daar zit een stekker op die eraf kan. Kijk naar de contacten van het relais en de stekker. Als die groen aangeslagen zijn duidt dit op vochtproblemen en kan het de electrische geleiding verstoren. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de aanslutingen op de startmotor.

Kun je wel meten wat de startmotor aan voltage krijgt als je de startknop indrukt? En eventueel het amperage?
Dan zou ik even een voltmeter van iemand moeten lenen en me moeten verdiepen in de werking. Waar moet ik in dat geval het rode en het zwarte kabeltje tegenaan houden?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jul 2011 22:08

Volts meten: rood aan plus aansluiting van de startmotor, de zwarte ergens aan massa of min-aansluiting op de motor. (parallel) Instellen op V~ of V=

Amperes: startkabel + losmaken en de rode aan de aansluiting van de startmotor zetten, de zwarte aan de losgemaakte kabel maken. (serieel). Instellen op A~

Let wel op dat er behoorlijk wat amperes doorheen kunnen gaan dus neem wel een geschikte meter! Sommige meters zijn voorzien van een soort klem op de bovenkant. Dan is het nog makkelijker. Zet de klem op/ om de + startkabel en dan starten terwijl je de amperes afleest op de display.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers