Berichtdoor hubert123 » 15 jul 2011 20:15
Vandaag de koppelings en de versnellings-groep gedemonteerd. Verschillende dingen gevonden.
Ongeveer een maand geleden, heb ik op twee dagen achter elkaar een flesje "Tomos Karter olie" nagevuld.
Hierdoor bevond zich een halve liter olie in het karter. Of het door deze hoge oliestand komt is mij niet bekend, maar de
kurksegmentjes van de eerste en tweede versnelling waren kapot.( Verkruimeld.)
De grote vrijloopkoppeling, van de 1e versnelling, (Deze met 8 stiften) was behoorlijk ingeslagen.
Het vraagtekenveertje gewisseld voor een sterker type. Dit is goed merkbaar.
De bromboer kon deze ingeslagen buitenring niet snel leveren. Heb heel voorzichtig met een dremmel de 8 loopvlakken
weer bruikbaar gemaakt. Ook heb ik de kurksegmentjes gewisseld voor nieuwe gemaakt uit kurkplaat van "BLOKKER" De segmentjes staan maar een papier-dikte vrij van de koppelingstrommel. Het motorfietsje heeft nog nooit zo fijn in de
1e versnelling gelopen.Direkt bij het gas geven begint de brommer te rijden.Ook is het nu mogelijk om 5 Km. per uur te rijden zonder schokken en andere geluiden. Dit kan soms wel eens handig zijn. Het enige nadeel is vermoedelijk, dat de Tomos segmentjes veel sterker zijn dan deze uit BLOKKER kurkplaat. De kurkkruimels zijn veel minder sterk met elkaar verbonden. Helaas was er over- Leer- segmentjes te wijnig bekend op de site. Van harte bedankt voor de hulp, voorlopig rijdt het weer. Groeten Hubert