• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Welke maat vliegwieltrekker

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 09 aug 2011 15:52

Aangezien de vliegwieltrekker die ik laatst gekocht had niet past, wou ik graag weten wat de maat is voor een tomos vliegwieltrekker. (ik dacht iets van m22)?

thx alvast
Mijn tomosje
Omhoog


Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 09 aug 2011 17:02

Verschilt. Zijn 3 of 4 mogelijkheden.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 11 aug 2011 22:52

Daarnaast vroeg ik me af of deze ketting niet te klein is, aangezien er ook een variant is met meer schakels (ik gebruik atw 28)

http://www.tomoshop.nl/catalog/ketting- ... -1028.html

Ook wou ik graag weten of iemand ervaring heeft met deze schokbrekers, en hoe hoog mijn zadel ermee komt te zitten. is 300mm standaard?

http://www.tomoshop.nl/catalog/schokbre ... p-862.html

alvast bedankt!
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 11 aug 2011 22:54

Of moet ik toch echt voor de "extreme editions" gaan?
Mijn tomosje
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 12 aug 2011 00:47

Ik heb de korte SFR ketting en atw 22, en hoefde niet zoveel schakels af. Beter een maatje groter nemen voor de zekerheid met atw 28.
Schokbrekers: 280 mm is standaard.
Vliegwieltrekker die ik heb, in zo'n doorzichtig doosje heeft 2 maten. Die past eigenlijk altijd. Die heeft M22 (x1,5) en M26 (x1,5). De 26 is voor normale vliegwielen 12V80W ontsteking. Oude kunnen misschien kleiner zijn.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 12 aug 2011 01:07

Ik heb de korte SFR ketting en atw 22, en hoefde niet zoveel schakels af. Beter een maatje groter nemen voor de zekerheid met atw 28.
Schokbrekers: 280 mm is standaard.
Vliegwieltrekker die ik heb, in zo'n doorzichtig doosje heeft 2 maten. Die past eigenlijk altijd. Die heeft M22 (x1,5) en M26 (x1,5). De 26 is voor normale vliegwielen 12V80W ontsteking. Oude kunnen misschien kleiner zijn.
Aangezien ik de kleine variant van de ketting al besteld had, heb ik een mailtje gestuurd waarin ik verzoek deze te veranderen naar de grotere variant.

Ik heb voor de 300mm schokbrekers gekozen, omdat ik merk dat mijn huidige (ik vermoed 280mm) veren wel heel gemakkelijk zorgen voor een aanraking tussen de band en het frame wanneer ik over een hobbel rijd. vandaar dat ik deze in de strakste stand heb gezet, alleen wordt je hierdoor bijna gelanceerd bij elke hobbel.

Zal het frame in combinatie met de 300mm veren relatief veel hoger van de wielen staan? en ziet dit er "raar" uit?
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
jada
Vaste forummer
Berichten: 325
Lid geworden op: 29 dec 2009 23:01
  • Citeer

Berichtdoor jada » 12 aug 2011 01:08

100 schakels is meer dan voldoende.
Heb zelf atw 28 en moest er 8 schakels afhalen ofzo.
Tomos A35
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 12 aug 2011 10:33

ik vind dat hogere veren dan ori veel beter staan,zelf het ik 320mm en als ik erop ga zitten dan veert het nog een stuk in,heb ze dan ook bijna op de slapste stand maar dat rijd tenminste lekker, :)
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 14 aug 2011 04:13

Vandaag wat bestelde spullen binnen gekregen.

Tergend, want zelfs deze vliegwieltrekker past niet (m22), waardoor ik dus weer 5 euro vern!@#kt heb. Daarnaast had ik nog een nieuwe ketting+tandwielen besteld, die ik er met veel bloed zweet en tranen op heb gekregen, doordat ik het voor tandwiel er niet af kreeg. uiteindelijk is dit gewoon gelukt.

Nu liet ik toevallig mijn buurman zien waar ik mee bezig was, en die vond dat er nogal wat speling bestond op het achterwiel (dus naar links en rechts). ik even goed gekeken, blijkt dat de achterbrugas geen moer op de bout heeft. super gevaarlijk dus? want dit is mij nooit eerder opgevallen. Ik dus even langs de gamma en nog wat zaken gegaan, waar ik nergens geholpen kon worden omdat die spoed 1,25mm is ipv de reguliere 1,50.

Met andere woorden, weer veel gekloot om niets.

wat ik me dus afvroeg: wie o wie kan mij aan zo'n moer helpen, en zal daarmee het spelingsprobleem opgelost zijn?

en is het gevaarlijk om er nu op te rijden?

thx alvast, van een vrij gefrustreerde tomos rijder:P
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 14 aug 2011 04:16

Oh, en mijn schokveren waren blijkbaar al 300mm, waardoor dit eigenlijk ook een miskoop was. (eigen domme fout natuurlijk maargoed). wel chrome, om de pijn wat te verzachten :)
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 14 aug 2011 10:28

die achterveren had je dan beter eerst op kunnen meten,
maar je schrijft vandaag (14 aug 2011) de bestelde spullen binnen gekregen, het is toch vandaag Zondag :?
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 14 aug 2011 12:45

Vandaag wat bestelde spullen binnen gekregen.

Tergend, want zelfs deze vliegwieltrekker past niet (m22), waardoor ik dus weer 5 euro vern!@#kt heb. Daarnaast had ik nog een nieuwe ketting+tandwielen besteld, die ik er met veel bloed zweet en tranen op heb gekregen, doordat ik het voor tandwiel er niet af kreeg. uiteindelijk is dit gewoon gelukt.

Nu liet ik toevallig mijn buurman zien waar ik mee bezig was, en die vond dat er nogal wat speling bestond op het achterwiel (dus naar links en rechts). ik even goed gekeken, blijkt dat de achterbrugas geen moer op de bout heeft. super gevaarlijk dus? want dit is mij nooit eerder opgevallen. Ik dus even langs de gamma en nog wat zaken gegaan, waar ik nergens geholpen kon worden omdat die spoed 1,25mm is ipv de reguliere 1,50.

Met andere woorden, weer veel gekloot om niets.

wat ik me dus afvroeg: wie o wie kan mij aan zo'n moer helpen, en zal daarmee het spelingsprobleem opgelost zijn?

en is het gevaarlijk om er nu op te rijden?

thx alvast, van een vrij gefrustreerde tomos rijder:P


Voor €10,- euro kan je een bussenset voor de achterbrug kopen compleet met bout en moer,
als je speling in je achterbrug voelt dan is dat vast niet opgelost door er alleen een moer op te draaien.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Lev-he
Tomosforummer
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 apr 2010 15:00
  • Citeer

Berichtdoor Lev-he » 14 aug 2011 13:00

De achterbrugas heeft een speciaal fijn schroefdraad (m11 uit mn hoofd), en die zijn niet overal te vinden. Bij de Gamma in ieder geval niet. Gewoon naar de lokale brommerboer gaan en zo'n setje aanschaffen die Ping noemt.
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 14 aug 2011 13:43

je kan er ook een chromen achterbrug opzetten,het voordeel is dan dat je geen bussen moet vervangen en je achterveren komen een stuk hoger uit omdat de bevestiging verder naar voren zit, dus komen je achterveren rechter te staan en heb je bijna 2cm erbij, :P
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 14 aug 2011 15:09

je kan er ook een chromen achterbrug opzetten,het voordeel is dan dat je geen bussen moet vervangen
Hoezo hoef je bij een chromen achterbrug geen veren te vervangen dan? :o
je achterveren komen een stuk hoger uit omdat de bevestiging verder naar voren zit, dus komen je achterveren rechter te staan en heb je bijna 2cm erbij, :P
Maar dan zijn je veren nog niet effectiever; de totale veerconstante & lengte van de veer blijven immers gelijk toch...
Voor €10,- euro kan je een bussenset voor de achterbrug kopen compleet met bout en moer,
als je speling in je achterbrug voelt dan is dat vast niet opgelost door er alleen een moer op te draaien.
Ik ben ze nog niet tegengekomen, linkje aub? :) met de bout, bussen + moeren zou fijn zijn :)


Hoe bevestig ik deze trouwens? eerst de grote, en daar overheen die twee kleiner?
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 14 aug 2011 15:10

Daarnaast vind ik 50 euro voor een chromen achterbrug een beetje teveel van het goede. het liefst vervang ik gewoon de bussen :)

Zal wel een takkewerk zijn weer, helemaal om die oude verrote bout eruit te krijgen
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 14 aug 2011 17:33

Achterbrugas Tomos A3/A35 + Bussen

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 14 aug 2011 19:39

Achterbrugas Tomos A3/A35 + Bussen
Dat is zonder moer :)
Mijn tomosje
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 14 aug 2011 20:11

Daarnaast vind ik 50 euro voor een chromen achterbrug een beetje teveel van het goede. het liefst vervang ik gewoon de bussen :)

Zal wel een takkewerk zijn weer, helemaal om die oude verrote bout eruit te krijgen
ik betaalde maar 39 euro voor een cromen achterbrug, en om even antwoorden te geven op je andere vragen ,

de veerweg van je schokbrekers blijven natuurlijk wel hetzelfde,alleen doordat de veren verder naar voren komen en daarmee de hoogte veranderd word de afstand tussen je wiel en achterspatbord wel groter
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
happyownage
Vaste forummer
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 sep 2010 19:38
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 14 aug 2011 20:27

Daarnaast vind ik 50 euro voor een chromen achterbrug een beetje teveel van het goede. het liefst vervang ik gewoon de bussen :)

Zal wel een takkewerk zijn weer, helemaal om die oude verrote bout eruit te krijgen
ik betaalde maar 39 euro voor een cromen achterbrug, en om even antwoorden te geven op je andere vragen ,

de veerweg van je schokbrekers blijven natuurlijk wel hetzelfde,alleen doordat de veren verder naar voren komen en daarmee de hoogte veranderd word de afstand tussen je wiel en achterspatbord wel groter
Maar hoezo zou je geen bussen nodig hebben bij een chromen achterbrug dan?
Mijn tomosje
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.