Heb een Tomos A35 gekregen van mijn neef. Hiervoor heeft ie 3 jaar stilgestaan, maar het was altijd starten en lopen.
Nu is het zo dat de Tomos alleen wil starten met choke aan (logisch natuurlijk). Hij blijft echter niet stationair lopen. Rijden lukt ook alleen met choke aan, als je de choke uitzet gaat de motor ook uit. Volgas kan ook niet, dan slaat de motor ook af. Je moet heeeel langzaam optrekken, dan lukt het alleen.
Nu heb ik het blok er afgehaald om bij de carb te komen (de carb zit tussen het blok en het frame). Blok mooi schoongemaakt, zat onder de zooi. Carb schoongemaakt, wat opgedroogde benzine weggehaald. Luchtfilter schoongemaakt, zat half verstopt. Benzinefilter schoongemaakt.. en alles weer in elkaar gezet.
Nu startte ik de Tomos en hij deed het direct.. choke eraf en hij bleef prima stationair lopen. Echter, ik moet heel langzaam optrekken als ik wil gaan rijden, geef ik teveel gas dan slaat hij af. Volgas kan dus niet, pas als ik dat heel langzaam doe. Toen ik de motor uitdeed, en vervolgens weer wilde starten lukte dit niet. Ik heb al wel 40x die kickstart een trap gegeven, met choke aan, choke uit, gas open, gas dicht, maar starten ho maar. Bougie vonkt wel gewoon.
Ook zit er na die 40x starten een hele plas olie/benzine (vooral zwart) achter de uitlaat, dit komt er dus allemaal uit.
Nu heb ik een nieuwe bougie gehaald en die erin gedaan. Met veel moeite en gas vol open krijg ik hem 2-3 seconden aan de praat, dan stopt hij er weer mee.
Dus ik carb weer uit elkaar halen en schoonmaken, en een klein beetje mengsmering die ik nog ergens vond in de tank gedaan om de oude benzine een klein beetje te vernieuwen

Goed, dus ik weer kicken, maar neits lukt. Alleen met choke UIT en gas vol open wil hij 1-2 seconden lopen. Dan valt hij weer uit. Het blok loopt ook niet mooi, echt bonk-bonk-bonk is het meer. En weer allemaal zooi uit de uitlaat (veel spetters).
Langer dan 1-2 seconden krijg ik hem dus niet aan de praat.. het lukt alleen als ik het gas halfopen/vol open doe. Met gas dicht doet hij helemaal niks.
Nu heb ik echt geen idee meer... Het kan toch niet allemaal aan oude benzine liggen? Lijkt me dat er meer moet zijn...