• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

nieuwe type carburator

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
Berkie
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2010 22:18
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 13 okt 2011 20:35

Voor mijn vrouw heb ik 2 jaar geleden een nieuwe Tomos Revival gekocht.
Vanaf dag 1 alleen maar ellende met dat ding op alle mogelijke vlakken. En de Fa. Tomos geeft niet thuis bij problemen.

Maar ik heb het volgende probleem:
Het gas blijft steeds een beetje hangen als je vol gas rijd en dan je gas dicht draait. het duurt dan even voordat het gas echt helemaal sluit. Ik heb de kabel die prima in orde was voor de zekerheid vervangen.
Verder heb ik alles nog eens goed gesmeerd maar helaas, het probleem blijft.

Nou zit er niet een gewone ouderwetse carburateur onder welke ik gewend ben van Tomos.
Dit is een DELLORTO carburateur en hij heeft 3 sproeiers en een extra stelschroef naast de stationair stelschroef.
Volgens mij zit hier het probleem dus ik wilde er een ouderwetse carburateur opzetten maar dat past niet.
De uitlaat van de carburateur heeft een kleinere maat dan de oude carburateur.
Ook kan ik de inlaat pijp van de cilinder niet vervangen omdat de oude inlaatpijp met membraam niet past op de nieuwe cilinder.

Is er iemand die begrijp wat ik bedoel en mij kan vertellen waar de 3 sproeiers voor zijn, waar de extra stelschroef voor is en hoe moet deze afgesteld worden, en weet iemand hoe ik toch de ouderwetse carburateur kan monteren op de nieuwe inlaatpijp?
Omhoog


jemoetwat
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 sep 2011 13:11
  • Citeer

Berichtdoor jemoetwat » 14 okt 2011 16:22

die extra stelschroef is waarschijnlijk je lucht stel schroef.
draai die maar dicht en dan weer 1,5 slag open zal het ongeveer wel goed staan

en je 3 sproeiers zijn:
choke sproeier
hoofdsproeier
en luchtsproeier volgens mij.
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 14 okt 2011 20:01

sproeiers zij

stationair
hoofd
en shoke sproeier

Probleem licht hem denk ik in valse lucht of slechte afstelling

ik denk zelf aan slechte afstelling
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Berkie
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2010 22:18
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 14 okt 2011 20:49

Hete rare is dat er nog niet aan de brommer gesleuteld is. Hoe het dan komt dat de afstelling is verlopen snap ik niet.
Maar ik ga het toch proberen.
Hoe moet ik de luchtschroef afstellen? Kan ik dat horen of is het gewoon stomweg proberen?
Omhoog

Berkie
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2010 22:18
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 17 okt 2011 18:47

kan niemand mij helpen dit probleem op te lossen?
Ik vraag mij ook af waarom er een stationair sproeier in de carburateur zit terwijl je het stationair toerental afstelt door de gasklep met de stelschroef open te duwen????????
Help help pleh
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 17 okt 2011 21:20

Wat je moet doen is even je luchtfilter schoonmaken
cabarateur schoonmaken
Luchtschroef maximaal indraaien en 1,5 slag terug
en cilinderpakkingen vervangen
een nieuwe bougie kan ook geen kwaad
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Berkie
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2010 22:18
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 19 okt 2011 19:32

Ik ga de luchtschroef afstellen zoals jij omschrijft. Carburateur en luchtfilter heb ik al schoongemaakt, Bougie en de Cilinderpakkingen vervangen lijkt mij wat vroeg. Hij is nog geen 2 jaar oud en heeft net 400 km op de teller.

Weet je misschien ook het antwoord op mijn vraag: Ik vraag mij ook af waarom er een stationair sproeier in de carburateur zit terwijl je het stationair toerental afstelt door de gasklep met de stelschroef open te duwen????????
En wat doet de choke sproeier? Met een choke sluit je toch alleen gedeeltelijk de lucht af om het mengsel rijker te maken?
Ik snap de werking van deze carburateur niet. De vorige versie was zo lekker simpel.
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 19 okt 2011 20:02

tja de revival heeft idd een moeilijk carb,

de carburateurs zijn zo uitgebreid omdat voor veel verschillende setups verschillende afstelling nodig hebben (choke bij tomos is anders voor een zwaardere honda schakel bijvoorbeeld)

en heb je de sproeiers allemaal doorgeblazen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 20 okt 2011 20:52

Het is eigenlijk vrij simpel. een normale tomos carb is alleen nog veel simpeler (zoals tomos altijd is...)
heb je een elektrische of een gewone choke? het kan btw ook aan je membraam liggen... misschien loopt het mengsel een beetje terug en wanneer je je gas loslaat dat het dan alsnog je cilinder ingaat. het probleem ligt denk ik aan een teveel aan lucht of een versleten membraam.
Omhoog

Berkie
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2010 22:18
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 22 okt 2011 17:21

Ik heb alle sproeiers goed doorgeblazen.
de choke is handbediend, ik moet een handeltje rechtop zetten om hem aan te zetten en hem met de hand naar beneden drukken om uit te zetten.
De brommer is zo goed als nieuw, zou het membraam nu al kunnen lekken?
Het liefst zet ik er een oude carburateur op maar de pijp naar de cilinder heeft een andere diameter.
Is er een mogelijkheid om een oude type carburateur te monteren of moet ik dan de cilinder ook vervangen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 22 okt 2011 23:38

die metalen pijp is je spruitstuk. en onder je spruitstuk zit je membraam. je spruitstuk kun je denk ik wel vervangen voor een met een andere diameter. maar als je tog je spruitstuk eraf wilt halen dan zou ik meteen even naar je membraam kijken. best kans dat hij de boosdoener is.
Omhoog

Berkie
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2010 22:18
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 25 okt 2011 18:52

Bij deze nieuwe carburateur is het spruitstuk van Rubber.Ik geloofde het ook niet tot ik het zag en het is echt waar.
Het spruitstuk heeft dan ook en andere aansluiting op de cilinder dan de oude vierkante plaat met het membraam ertussen.
Mijn vraag of iemand een oude carburateur op dit nieuwe spruitstuk gemonteerd heeft gekregen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 25 okt 2011 19:27

Dat kan niet denk ik. het spruitstuk zit er met rubber om de carburateur heen met een metalen tie rip (of hoe zo'n ding ook heet) of niet? ik zou alles er gewoon af schroeven en even je membraam controleren. mocht deze nog goed zijn dan zou ik het oude spruitstuk kopen met een oude carburateur en die monteren. ik vraag mij alleen af of dat je probleem verhelpt.
Omhoog

Berkie
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2010 22:18
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 26 okt 2011 19:55

Het is echt waar, het spruitstuk is van rubber. Wel dik rubber maar echt rubber. Ik wist ook niet wat ik zag.
Een oud spruitstuk kopen en dat erop zetten gaat niet omdat de aansluiting op de cilinder heel anders is dan die van het metalen spruitstuk. Als ik een oude caburateur met oud spruitstuk wil gebruiken moet ik de cilinder ook vervangen.
Dat vind ik wel zonde voor een brommer van nog geen 2 jaar oud en 400 gereden kilometers. Ik ga eerst naar het membraam kijken of die wel goed sluit. Bij de oude Revival moest het blok eronderuit om bij het membraam te komen, is dat nog zo?
Bedankt voor alle feedback
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 26 okt 2011 21:36

een rubberen spruitstuk is niet zo raar hoor. zit ook op de meeste scooters voor zover ik weet.
maar om even terug te komen op het probleem. kan je niet een foto uploaden van je carb en spruitstuk ?
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 27 okt 2011 09:27

Dat kan niet denk ik. het spruitstuk zit er met rubber om de carburateur heen met een metalen tie rip (of hoe zo'n ding ook heet) of niet? ik zou alles er gewoon af schroeven en even je membraam controleren. mocht deze nog goed zijn dan zou ik het oude spruitstuk kopen met een oude carburateur en die monteren. ik vraag mij alleen af of dat je probleem verhelpt.
niet teveel lullen he :P
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 28 okt 2011 20:02

Dat kan niet denk ik. het spruitstuk zit er met rubber om de carburateur heen met een metalen tie rip (of hoe zo'n ding ook heet) of niet? ik zou alles er gewoon af schroeven en even je membraam controleren. mocht deze nog goed zijn dan zou ik het oude spruitstuk kopen met een oude carburateur en die monteren. ik vraag mij alleen af of dat je probleem verhelpt.
niet teveel lullen he :P
bij mijn weten niks verkeerds gezegt?
maar verbeter mij wanneer er iets niet klopt
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 28 okt 2011 20:22

bij een rubber spruitstuk zit geen membraam maar het is een zuigergestuurde cilinder

Sorry van het botte reageeren :P
Ik had het andes bedoeld

Ik zou gewoon een spruitstukje laten lassen voor een paar 10 tjes
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Berkie
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2010 22:18
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 29 okt 2011 21:26

Ik heb foto's gemaakt en tijdens het fotograveren stond ik mij af te vragen waar het membraam zou moeten zitten.
Ik begrijp nu dat er geen membraam inzit.
Hoe werkt dit systeem zonder membraam dan?
rubberen deel spruitstuk.JPG
metalen deel spruitstuk.JPG
Waardoor kan ik nou het gevoel hebben dat het gas iets blijft hangen en dat de brommer schokt als het gas helemaal word teruggedraaid.
Aan het eind, als hij tegen het stationair toerental aankomt geeft de motor nog een paar duwtjes. Beetje moeilijk uit te leggen.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.